نویسنده و کارگردان نمایش تحسین شده «است» از نحوه شکل گیری این نمایش و همکاری نوید محمدزاده به عنوان تهیه کننده اثر سخن گفت.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، اجرای عمومی نمایش «است» از برگزیدگان بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی، به نویسندگی پرنیا شمس و امیر ابراهیم زاده و کارگردانی پرنیا شمس در تئاتر مولوی آغاز شد. ماجرای این تئاتر در یک دبیرستان دخترانه می گذرد و به برخی از مسائل این قشر جامعه اشاره دارد.
در همین ارتباط پرنیا شمس کارگردان این اثر دانشگاهی، به خبرنگار تئاتر ما گفت: علت ذکر نام اقای امیر ابراهیم زاده به عنوان یکی از نویسندگان این کار این است که در ابتدای امر من یک ایده اولیه داشتم و به دلیل اینکه ما در کلاس استاد دشتی، با هم همکلاس بودیم قرار شد تا برای کار کلاسی با هم در یک گروه باشیم. ایده من این بود که «چطور می شود که دو نفر با هم دوست صمیمی و هم مدرسه ای باشند اما اتفاقات به گونه دیگری برایشان رقم بخورد و روابطشان به گونه دیگری دیده شود»
وی افزود: پس از آن نزدیک به دو ماه این کار را با هم توسعه دادیم و پیش بردیم اما بعد از آن امیر ابراهیم زاده از این گروه دو نفره جدا شد. در واقع وی در شکل گیری یکی دو صحنه از کار حضور داشت و من طی شش ماه بعد، متن را تکمیل کرده و به اتمام رساندم.
پرنیا شمس در مورد قصه نمایش است گفت: داستان کلا در این مورد است که دوستی این دو نفر چگونه کل مدرسه را با بحران روبرو می کند، همین قدر مینی مال و ساده. یعنی من سعی کردم که با قصه ای کوتاه و ساده روبرو باشیم اما بیشتر به فضا سازی و لحظاتی که در کار می تواند جذاب تر باشد و خودم بیشتر دوست داشتم که به آن شکل کار کنم، فکر کردم. یعنی این اثر با سایر کارهایی که در جشنواره دانشجویی رایج شده اند متفاوت است.
این هنرمند جوان تشریح کرد: در واقع من فکر می کنم که جشنواره دانشجویی بیشتر به سمت جذابیت های بصری و یا کلامی به شکلی اغراق شده، پیش رفته، اما کار «است» اینگونه نیست. به همین دلیل حرف بزرگی هم ندارد. گرچه فکر می کنم که همین سادگی، کار را سخت تر کرده چرا که باید در این حالت خیلی به زیرمتن، عمق داستان و شخصیت ها مسلط بود تا بتوان داستان ساده ای را از آنها روایت کرد.
وی در مورد تفاوت ده دقیقه ای مدت زمان اجرا در جشنواره دانشجویی و اجرای عمومی این اثر گفت: علت این کاهش زمان ممیزی یا سانسور نبود بلکه بعد از جشنواره به این نتیجه رسیدیم که اگر پایانش را تغییر دهیم و کمی کوتاهش کنیم بهتر است.
پرنیا شمس در مورد نحوه همکاری نوید محمدزاده با این اثر دانشجویی در مقام تهیه کننده گفت: در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی، اعلام کردند که شخص دیگری از طرف یک موسسه فرهنگی تهیه کنندگی نمایش است را به عهده گرفته است. اما تا امروز ما یک ریال حتی جوایز و یا کمک هزینه هایمان را هم از طرف جشنواره دریافت نکرده ایم! در عین حال آقای محمدزاده کار ما را در طی این جشنواره دیده بودند و متوجه شدیم که اعلام آمادگی کرده اند که تهیه کنندگی دو یا سه کار دانشجویی را به عهده خواهند گرفت. از آنجایی که هزینه دکور ما خیلی زیاد و نزدیک به هفده میلیون تومان شده بود، بنابراین با توجه به اینکه فکر می کردم حمایت جشنواره هرگز اتفاق نخواهد افتاد و یا خیلی دیر خواهد بود، خودم با آقای محمدزاده تماس گرفتم، که ایشان هم به خوبی استقبال کردند. پس از آن یک جلسه سر تمرین آمدند، کار را دوباره دیدیم و کمی درباره آن با هم صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم با هم کار کنیم.
وی افزود: حمایتی که نوید محمدزاده انجام می دهد خیلی دلنشین و دوست داشتنی است چرا که در جشنواره تئاتر دانشگاهی به سمتی می رویم که تقریبا از هیچ جا حمایت نمی شویم و حمایت این هنرمند به ما انگیزه و امید داد که می توانیم بیشتر کار کنیم و دیده شویم. حتی من شنیده ام که تهیه کنندگان دیگر خیلی کم خرج می کنند و بودجه کمی در اختیار همکاران من قرار می دهند، اما فکر می کنم که چون نوید محمدزاده، خود در این فضا بوده و همه این بی پولی ها و سختی های تئاتر دانشجویی را تجربه کرده، آن را درک می کند و می تواند بدون هیچ نفع عجیب و غریبی، به حمایت از گروه های دانشجویی اقدام کند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: نوید محمدزاده یک تهیه کننده اسمی نیست؛ بلکه مدام به کار و بهتر شدنش، روش های جذب مخاطب بیشتر و راحتی ما فکر می کند که این خیلی خوب است. همه کست این نمایش دانشجو هستند و ما هزینه گزافی برای دکور پرداخت کرده ایم، همینقدر که یک تهیه کننده هزینه های ما را قبول می کند، بار بزرگی را از دوش ما بر می دارد.
کارگردان نمایش «است» در مورد میزان دخالت نوید محمدزاده در جزییات کار با توجه به سبقه تئاتری قوی تئاتری اش، تصریح کرد: ما از 23 ابان ماه سال گذشته مشغول تمرین هستیم و کار کاملا نهایی و کامل شده بود، ما فقط یک جلسه تمرین گذاشتیم که ایشان هم آمدند و یک نکته کوچک گفتند که اگر کار را کوتاه تر کنید و یکی از شخصیت ها بماند، بهتر است که مورد پسند ما هم واقع شد اما پیشنهاد دیگری هم دادند که به آن عمل نکردیم. البته یکی از مهمترین دلایلش هم نصف شدن فضای اجرای ما در این اجراهای اخیر است.
شمس تشریح کرد: ما در اجرای جشنواره دانشجویی، کل سالن تئاتر مولوی را در اختیار داشتیم که در اجرای عموم تنها نیمی از آن به ما تعلق گرفته است و پیشنهاد آقای محمدزاده نیاز به عمق زیاد صحنه داشت و در واقع امکان پذیر نبود.
این کارگردان جوان در مورد انتخاب نام «است» برای اثرش گفت: اول اینکه این یک کلمه مدرسه ای بود و در ثانی نوعی حکم و قطعیت در آن وجود داشت که احساس کردم به فضای کارم نزدیک است.
وی در مورد اینکه چگونه طراحی پوستر نمایش «است» به محمد مساوات سپرده شد، گفت: من چهار سال شاگر آقای مساوات بودم و طراحی این پوستر هم پیشنهاد ایشان بود.
وی در مورد تجربه اجرای عموم اثرش گفت: این دومین تجربه کارگردانی و اولین تجربه اجرای عموم آثارم است. تجربه اولین شب اجرای عموم خیلی برایم متفاوت از جشنواره دانشجویی بود که خیلی نمی دانم چه تفاوتی داشت اما احساس عجیبی بود.