با این تفاسیر و به دلیل عدم پاسخگویی دستگاه های ذیربط در خصوص ساماندهی وضعیت فعلی نیروگاه توس، ورود شخص استاندار خراسان رضوی به این موضوع امری ضروری است چرا که شاید این کلاف سردرگم با تدبیر عالی ترین مقام اجرایی استان باز شود.
به گفته مسعود تجریشی، در صورت تغییر نکردن وضعیت سوخت نیروگاه، این منبع آلاینده همه اقدامات مفید در حوزه کاهش آلودگی هوا در مشهد را تحتالشعاع قرار میدهد.
استاندار پیگیر سوخت نیروگاه توس باشد
او که از ابتدای هفته جاری به خراسان رضوی سفر کرده است، در گفتوگو با شهرآرا اظهار کرد: بر اساس جمعبندی مطالعات اولیه، عمده آلودگی هوای مشهد ناشی از سوخت مازوت نیروگاه توس است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم در صورت تغییر نکردن سوخت نیروگاه در آینده، هر گامی برای اتوبوسها و تاکسیها برداریم، این نیروگاه بهتنهایی میتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد. تجریشی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم وضعیت هوای مشهد را بهبود بخشیم باید روی این نیروگاه تمرکز کنیم افزود: دستکم سالی ١٠ نامه برای وزارت نفت ارسال میکنیم و این وزارتخانه اعلام کرده است نمیتواند از سوخت گاز برای نیروگاه مشهد استفاده کند. با این حال، همچنان پیگیر این موضوع هستیم. هرچند این مسئله باید از سوی استاندار خراسان رضوی هم پیگیری شود.
شرکت گاز استان در تأمین سوخت نیروگاه دخالتی ندارد
موضوع سوخت گاز نیروگاه توس را از مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم جویا شدیم. با این حال، حمید فانی در پاسخ به سؤال شهرآرا در خصوص چرایی تأمین نشدن سوخت گاز برای نیروگاه مذکور گفت: توزیع گاز نیروگاهها از طریق دیسپاچینگ ملی گاز و با هماهنگی شرکت توانیر انجام میشود و ما هیچ دخالتی در آن نداریم. این موضوع را باید از شرکت ملی گاز پیگیری کنید.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به توافق صورتگرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت اشاره کرد و افزود: بر این اساس، بنا شده است ١۶٠ ایستگاه که در آنها سوخت گازوئیل استاندارد توزیع میشود تا پایان سال به ۴۶٠ مورد برسند. تجریشی با بیان اینکه حدود ۵٠ درصد از تولید سوخت گازوئیل کشور غیراستاندارد است افزود: نمیتوانیم گازوئیل را با ٢ لوله استاندارد و غیراستاندارد در کشور پخش کنیم. در این راستا، وزارت نفت در اقدامی سوخت استاندارد را در کریدورهای اصلی و با تانکر پخش میکند. او در ادامه تأکید کرد: توزیع سوخت را به صورت روزانه پایش، و نتایج پایشها را هفتهای یک بار به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، و ماهانه به بیژن زنگنه، وزیر نفت، گزارش میکنند. همچنین این نتایج و اطلاعات مربوط به سوخت هر ٣ ماه یک بار در تارنمای سازمان محیط زیست بارگذاری میشود.
داستان خودروهای سواری دیزلی
اینکه خودروها سهم قابل توجهی در آلودگی هوای کلانشهرها دارند انکارناپذیر است. در این شرایط، چندی است موضوع تولید سواریهای دیزلی در شرکتهای خودروسازی مطرح شده، موضوعی که سازمان محیط زیست جلو آن قد علم کرده است تا جایی که کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، هم پیش از این مخالفت جدی سازمان متبوعش را با درخواست مجوز شمارهگذاری موتورهای دیزلی اعلام کرده و گفته بود سازمان حفاظت محیط زیست با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و اظهار امیدواری کردهبود هیچ دولتی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جادهها و شهرهای کشور صادر کند. رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد هم در این باره گفت: در شرایطی که دنیا به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی پیش میرود، ساخت خودروهای دیزلی در کشور خطایی نابخشودنی است اما اگر قرار است تولید این خودروها صورت گیرد، باید سطح استانداردها را بالا برد و سختگیرانه کرد زیرا تولید آنها تبعاتی زیستمحیطی دارد که در آینده باید با آنها دست و پنجه نرم کنیم. محمدپذیرا در خصوص منابع آلاینده مشهد با اشاره به تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد در سال ٨۵ گفت: در قالب این طرح، آماری از منابع آلاینده هم به دست آمد ولی پس از آن مشخص شد که آمار مطرح شده ضد و نقیض است. با این حال امیدواریم با تکمیل سیاهه انتشار آلایندههای مشهد آمار دقیقی در خصوص منابع انتشار آلاینده شهر به دست بیاید. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در گفتوگوی هفته گذشته خود با ایسنا از افزایش میزان ناکس (اکسید نیتروژن) و ازن خبر داده بود. ما نیز پیرو این موضوع میزان این آلایندهها در مشهد را از پذیرا جویا شدیم. او گفت: میزان ناکس و ازن مشهد از سال ٩٣ تا ٩۶ روند افزایشی یافته اما طی سال ٩٧ این روند کاهشی بوده است.
سنگان تا حصول استانداردهای مورد انتظار محیط زیستی فاصله دارد
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفرش به استان خراسان رضوی از چند شهرک صنعتی و صنایع هفت گانه خواف بازدید کرد.
مسعود تجریشی در جریان بازدید از مجتمع صنعتی و معدنی سنگان خواف با تأکید بر اینکه نباید نسل خودخواهی باشیم و در برنامه ریزی ها باید نیم نگاهی هم به آیندگان داشته باشیم، گفت: هدف سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری از تخریب محیط و طبیعت است آنچنان که نسل های آینده هم از این موهبت الهی بهره کافی را ببرند. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، او به اهمیت ارزیابی پروژه های زیستمحیطی قبل از ورود به فاز اجرایی آن ها اشاره کرد و افزود: سنگان به عنوان عسلویه شرق کشور نیازمند پایش مستمر و تلاش بیشتر متولیان برای بهبود شاخص های محیطزیستی است. در این خصوص برنامه زمان بندی باید هر چه سریع تر ارائه شود. تجریشی در ادامه از ضرورت تعریف یک الگوی کاربردی و جامع در صنایع سخن گفت و تأکید کرد: لازم است با تعریف راهکارهای میان مدت، رویکرد صنایع به سمت شرکت های دانش بنیان و صاحب فناوری تغییر کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم طی این بازدید ضمن تبیین تعهدات مجری در مجتمع های صنعتی و معدنی فراوری سنگ آهن سنگان خواف گفت: ضرورت دارد متولیان شرکت های ذی نفع در مجتمع، به پروژه های مشمول ارزیابی زیستمحیطی دارای پیشرفت فیزیکی صنایع معدنی منطقه سنگان و روند اجرای تعهدات دیگر خود توجه کنند.
به گفته تورج همتی، این مجتمع تا حصول استانداردهای مورد انتظار محیط زیست فاصله دارد و لازم است در این خصوص اهتمام بیشتری صورت پذیرد.