در گزارش مذکور از «اطلاعرسانی نکردن» مسئولان مربوط برای حضور علاقهمندان در جلسه تست بازیگریِ جدیدترین فیلم مجید مجیدی انتقاد شده بود؛ چراکه تبلیغات تا اندازهای ضعیف بوده است که از میان جمعیت ٣میلیون نفری مشهد تنها ٣نفر متقاضی تست بازیگری در فیلم این کارگردان مطرح بودند. دستیاران مجیدی چهار گوشه ایران را بهدنبال «یک پسر دوازدهسیزدهساله موفرفری سبزه با چشمهای رنگی» میگشتند- و هنوز هم این جستوجو ادامه دارد- که متاسفانه با دستی خالی و با دلی پر مشهد را ترک کردند. شرح و بسط آنچه در جلسه تست بازیگری اتفاق افتاد، در این نوشتار نمیگنجد و بهطور کامل در گزارش یادشده به آن اشاره شده است.
بعد از پیگیریهای شهرآرا درپی این جنجال رسانهای، که امید است ختم به خیر شود، مشخص شد «نیما جاویدی»، نویسنده و کارگردان جوان خراسانی -که با «سرخپوست» در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و این روزها این فیلم در سینماهای سراسر کشور بهروی پرده رفته است- در نگارش فیلمنامه «خورشید» با مجیدی همکاری کرده است.
رونویسی رسانهها از روی دست یکدیگر
در یکی از خبرگزاریها، مطلبی با عنوان «آیا ارشاد مشهد با «مجید مجیدی» برای تست بازیگری همکاری نکرد؟» منتشر شده که همین مطلب هم در یکی از روزنامههای مشهد منتشر شده است. حال اینکه همانطور که پیشتر گفته شد، بر فرض اینکه پاسخ محمدجواد استادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد، مبنی بر اینکه «در مشهد هیچ درخواستی برای تست بازیگری از نوجوانان ازسوی مجید مجیدی یا تیم ایشان دریافت نکردیم» درست باشد، موضوع این است که اداره ارشاد مشهد اساسا مجری برنامه نبوده و کلا از برنامه تست بازیگری بیخبر بوده و این موضوع باید از ادارهکل ارشاد پیگیری میشده، در نتیجه طرف سوالشونده اشتباه انتخاب شده است.
اداره هنرهای نمایشی استان، مامور به همکاری شد
بنا به اظهارات محمدرضا باباخانی، سرپرست اداره هنرهای نمایشی ادارهکل استان، درخواست همکاری مکتوب درباره برگزاری تست بازیگری ازسوی دفتر سینمایی وابسته به مجید مجیدی به ادارهکل ارشاد ارجاع داده شده و بعد از اینکه معاون امور سینمایی این اداره با عوامل آن همکاری نکرده است، مدیرکل وظیفه همکاری را به اداره هنرهای نمایشی محول کرده است. باباخانی هم با اینکه موضوع همکاری سینمایی از حیطه وظایف و اختیارات آنها خارج بوده، بهگفته خودش، بنا به دستور جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در طول سفر جستوجوگرانه دستیاران مجیدی در استان خراسان رضوی، همکاری لازم را با آنها کرده و گیروگرفتاریهایشان را رتقوفتق کرده است. درنتیجه برنامه تست بازیگری در مشهد و موضوع همکاری با گروه مجیدی را به آرش خیرآبادی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، ارجاع میدهد.
تبلیغ برای «مجیدی»، وظیفه ما نیست!
آرش خیرآبادی در گفتوگو با شهرآرا، از تماس عوامل مجیدی با خود میگوید: «حدود ٢ هفته پیش آنها از من خواستند تا برنامه تست بازیگری را در استان پیگیری و با سایر انجمنهای زیرمجموعه بهمنظور همکاری با دستیاران مجیدی، هماهنگ کنم.»
خیرآبادی هم اطلاعاتی را که عوامل فیلم به او دادهاند، در فضای مجازی و گروههایی که عضوش بوده، منتشرمیکند. همچنین این اطلاعات را که شامل مشخصات بازیگر مدنظر است، بههمراه نامهای برای همه انجمنهای هنرهای نمایشی استان به اشتراک میگذارد. خیرآبادی اجازه تبلیغ برای این تست بازیگری را شفاهی از مدیرکل ارشاد دریافت کرده بود اما اطلاعرسانی انجمن هنرهای نمایشی مشهد -که چند سالی است در انجمن هنرهای نمایشی استان ادغام شده است- به هر میزانی که بوده، نتوانسته است پای بیشتر از ٣ نفر را به برنامه تست در مشهد بکشاند.
خیرآبادی که آنقدر اختیار داشته است تا فضای تماشاخانه بهار را دراختیار متقاضیان برگزاری تست بازیگری قرار دهد، در پاسخ به این موضوع که انجمن متبوعش در اطلاعرسانی به رسانهها کوتاهی کرده و تنها به فضای مجازی و چند تماس تلفنی اکتفا کرده است، میگوید: «ما انجمن هنرهای نمایشی هستیم و کارمان تئاتر است، سینما نیست. وظیفه من نیست برای آقای مجیدی تبلیغ کنم. «انجمن سینمای جوان» باید متصدی این امر باشد. اطلاعرسانی به رسانهها وظیفه ما نیست. اگر بنا به اطلاعرسانی بود، باید خود تیم آقای مجیدی این کار را انجام میدادند»، این درحالی است که انجمن هنرهای نمایشی استان با واسطه اداره هنرهای نمایشی استان ماموریت یافته است با عوامل مجیدی همکاری کند. از طرف دیگر دفتر مجید مجیدی، شناختی از کانالهای مشهدی برای دعوت از بازیگران نوجوان نداشتند که بخواهند خودشان اقدام به تبلیغ کنند. این اظهارات درحالی است که انجمنهای سایر شهرها و شهرستانهای استان خراسان رضوی با مکاتبات خیرآبادی توانستند طیف زیادی از علاقهمندان را به جلسه تست بازیگری برای فیلم جدید مجیدی بکشانند؛ تناقضی که خیرآبادی آن را به بلوغ هنری مشهد ربط میدهد و باور دارد که «مشهد به بلوغ هنری رسیده است و دیگر مسحور چنین تبلیغاتی نمیشود.» مشابه این حرف را هم از زبان فعالان رسانههای مشهد شنیده بودیم که همکاری با فیلمساز بزرگی چون مجیدی را دور از فرهیختگی میدانند.
نارسایی در کاغذبازی
افزون بر همه اینها، معضل تازهای در این میان عیان میشود که آنهم سیستم کاغذبازیای است که فضای فرهنگی شهر را احاطه کرده است و هر مدیر و مسئولی برای انجام کاری، منتظر دستور و نامهنگاریهای اداری است. نتیجه کاغذبازی هم این میشود که همه کارها دستوری و از بالا به پایین باشد و کسی به اندازه کافی برای وظیفهای که به او محول شده است، تلاش نکند.