تدوین فیلم مستند«بازمانده» باموضوع شیشه گری سنتی پایان یافت


تدوین فیلم مستند«بازمانده» باموضوع شیشه گری سنتی پایان یافت

شیراز- تدوین فیلم مستند شیشه گری سنتی (فوتی) با تکیه بر هنرهای منسوخ شده ایران با نام «آخرین بازمانده» به پایان رسید.

کارگردان مستند «آخرین بازمانده» در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه اوایل تابستان سال ٩٧ بعد از تحقیق و پژوهش بسیار در مورد کارگاه شیشه گری سنتی، موفق به پیدا کردن چنین کارگاهی شده است، گفت: بدین ترتیب به شهرک صنعتی شیراز و کارگاه استاد اشغر وفایی رسیدیم که در این زمینه فعالیت دارد.

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه پیشینه شیشه گری در ایران باستان به عهد هخامنشیان می‌رسد، افزود: در دوره سلجوقیان در سده‌های پنجم و ششم هجری اوج شکوفایی شیشه گری در ایران محسوب می‌شود.

ستایش در خصوص دلیل ساخت مستند بازمانده، بیان کرد: من دنبال صنایع دستی منسوخ شده در ایران (شیراز) هستم و مجموعه کارم هم در این رابطه بوده است، بدین خاطر خیلی گشتم تا کسی که در این کار هست را پیدا کنم.

وی افزود: ۲ ماه گشتم تا به اصغر وفایی رسیدم، زیرا هیچکس نمی‌دانست که یک نفر هست هنوز دارد این کار را انجام می‌دهد.

کارگردان فیلم مستند بازمانده با بیان اینکه تحقیق، پیش تولید و پس تولید یک سال زمان برده است، افزود: مستند ٥٢ دقیقه است و در یک قسمت ارائه می‌شود.

ستایش که ششمین تجربه فیلمسازی خود را با این فیلم پشت سر می‌گذارد، با تصریح اینکه استاد اصغر وفایی با اشتیاق و سرزنده به استقبال ساخت چنین مستندی آمد، عنوان کرد: او از همان اول درد دلش را بازگو کرد که سال هاست بدون همکاری هیچ اُرگان دولتی کارگاه را سَر پا نگه داشته و حتی میراث فرهنگی نمی‌داند همچین کارگاهی در شیراز وجود دارد که حتی آخرین بازمانده این صنعت ارزشمند است.

تدوین فیلم مستند«بازمانده» باموضوع شیشه گری سنتی پایان یافت

وی ادامه داد: اصغر وفایی، پیشکسوت هنر سنتی شیشه گری شیراز و ایران از کودکی و سن ۱۰ سالگی به واسطه پدر خویش به هنر شیشه گری پرداخته است و شغل خانوادگی آنان به شمار می‌رود.

ستایش در ادامه گفت: این مستند در دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد با مشقت بسیار ساخته شد، افزود: به طوری که چندین بار دوربین و تجهیزات فنی فیلمبرداری به مشکل خورد، اما همچنان به کار خود ادامه دادیم.

وی افزود: همه کارگران در این کارگاه از بی توجهی مسئولین گله مند بودند؛ از اینکه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، اما می‌خواهند در کنار آقای وفایی این صنعت را زنده نگه دارند و همچنین پیامشان به مردم این بود که پلاستیک را محدود و شیشه را جایگزین آن کنند.

ستایش در ادامه به معرفی عوامل فیلم مستند بازمانده پرداخت و گفت: مدیر فیلمبرداری و تدوین فیلم به عهده مهدی زارعی است که تدوین فیلم در خرداد ماه ۹۸ به پایان رسید.

وی افزود: او سال هاست به طور مستقل به همراه برادرش با تلویزیون سراسری همکاری دارند و کارهای ارزشمندی تولید کرده اند.

کارگردان مستند یادشده با بیان اینکه موسیقی فیلم توسط مسیح افقه ساخته شده است، گفت: استاد افقه سال هاست که برای موسیقی سنتی و همچنین با تحقیق و پژوهش در رابطه با موسیقی شیراز زحمات زیادی کشیده است که دو آلبوم به نام‌های «نسیم» و «بامداد» را در اختیار ما گذاشتند؛ ما هم با در نظر گرفتن ریتم فیلم، موسیقی را انتخاب کرده و در فیلم بکار گرفتیم.

ستایش با اعلام اینکه، فیلم یادشده از شبکه مستند و شبکه‌های خارجی پخش خواهد شد، گفت: امیدوارم مسئولین به این صنعت ارزشمند چند هزار ساله در کشور توجه کرده و با جلوگیری از تولید پلاستیک در کشور گامی ارزشمند برای حفظ محیط زیست بردارند.


کارگردان مستند «آخرین بازمانده» در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه اوایل تابستان سال ٩٧ بعد از تحقیق و پژوهش بسیار در مورد کارگاه شیشه گری سنتی، موفق به پیدا کردن چنین کارگاهی شده است، گفت: بدین ترتیب به شهرک صنعتی شیراز و کارگاه استاد اشغر وفایی رسیدیم که در این زمینه فعالیت دارد.

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه پیشینه شیشه گری در ایران باستان به عهد هخامنشیان می‌رسد، افزود: در دوره سلجوقیان در سده‌های پنجم و ششم هجری اوج شکوفایی شیشه گری در ایران محسوب می‌شود.

ستایش در خصوص دلیل ساخت مستند بازمانده، بیان کرد: من دنبال صنایع دستی منسوخ شده در ایران (شیراز) هستم و مجموعه کارم هم در این رابطه بوده است، بدین خاطر خیلی گشتم تا کسی که در این کار هست را پیدا کنم.

وی افزود: ۲ ماه گشتم تا به اصغر وفایی رسیدم، زیرا هیچکس نمی‌دانست که یک نفر هست هنوز دارد این کار را انجام می‌دهد.

کارگردان فیلم مستند بازمانده با بیان اینکه تحقیق، پیش تولید و پس تولید یک سال زمان برده است، افزود: مستند ٥٢ دقیقه است و در یک قسمت ارائه می‌شود.

ستایش که ششمین تجربه فیلمسازی خود را با این فیلم پشت سر می‌گذارد، با تصریح اینکه استاد اصغر وفایی با اشتیاق و سرزنده به استقبال ساخت چنین مستندی آمد، عنوان کرد: او از همان اول درد دلش را بازگو کرد که سال هاست بدون همکاری هیچ اُرگان دولتی کارگاه را سَر پا نگه داشته و حتی میراث فرهنگی نمی‌داند همچین کارگاهی در شیراز وجود دارد که حتی آخرین بازمانده این صنعت ارزشمند است.

تدوین فیلم مستند«بازمانده» باموضوع شیشه گری سنتی پایان یافت

وی ادامه داد: اصغر وفایی، پیشکسوت هنر سنتی شیشه گری شیراز و ایران از کودکی و سن ۱۰ سالگی به واسطه پدر خویش به هنر شیشه گری پرداخته است و شغل خانوادگی آنان به شمار می‌رود.

ستایش در ادامه گفت: این مستند در دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد با مشقت بسیار ساخته شد، افزود: به طوری که چندین بار دوربین و تجهیزات فنی فیلمبرداری به مشکل خورد، اما همچنان به کار خود ادامه دادیم.

وی افزود: همه کارگران در این کارگاه از بی توجهی مسئولین گله مند بودند؛ از اینکه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، اما می‌خواهند در کنار آقای وفایی این صنعت را زنده نگه دارند و همچنین پیامشان به مردم این بود که پلاستیک را محدود و شیشه را جایگزین آن کنند.

ستایش در ادامه به معرفی عوامل فیلم مستند بازمانده پرداخت و گفت: مدیر فیلمبرداری و تدوین فیلم به عهده مهدی زارعی است که تدوین فیلم در خرداد ماه ۹۸ به پایان رسید.

وی افزود: او سال هاست به طور مستقل به همراه برادرش با تلویزیون سراسری همکاری دارند و کارهای ارزشمندی تولید کرده اند.

کارگردان مستند یادشده با بیان اینکه موسیقی فیلم توسط مسیح افقه ساخته شده است، گفت: استاد افقه سال هاست که برای موسیقی سنتی و همچنین با تحقیق و پژوهش در رابطه با موسیقی شیراز زحمات زیادی کشیده است که دو آلبوم به نام‌های «نسیم» و «بامداد» را در اختیار ما گذاشتند؛ ما هم با در نظر گرفتن ریتم فیلم، موسیقی را انتخاب کرده و در فیلم بکار گرفتیم.

ستایش با اعلام اینکه، فیلم یادشده از شبکه مستند و شبکه‌های خارجی پخش خواهد شد، گفت: امیدوارم مسئولین به این صنعت ارزشمند چند هزار ساله در کشور توجه کرده و با جلوگیری از تولید پلاستیک در کشور گامی ارزشمند برای حفظ محیط زیست بردارند.

کد خبر 4655888

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

زیباترین و شادترین عکس نوشته های شب یلدا