مبارزه برای کتابخانههای مدارس، برنامه یازدهمین برنده جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا
برگردان: گروه خبر کتابککرسیدا کاول نویسنده کتاب محبوب «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم یازدهمین برنده جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا شد. این جایزه که امسال بیستمین سال خود را جشن میگیرد از سال 1999 هر دو سال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته بریتانیایی به پاس دستاوردهایشان در زمینه ادبیات کودک اهدا میشود و شامل یک مدال...
کرسیدا کاول نویسنده کتاب محبوب «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم یازدهمین برنده جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا شد.
این جایزه که امسال بیستمین سال خود را جشن میگیرد از سال ۱۹۹۹ هر دو سال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته بریتانیایی به پاس دستاوردهایشان در زمینه ادبیات کودک اهدا میشود و شامل یک مدال نقره به همراه بورسی برابر با ۱۵۰۰۰ پوند است.
برندگان این جایزه این فرصت را خواهند داشت که پروژههای را در ارتباط با ادبیات کودکان مانند سواد بصری، کتاب برای کودکان توانیاب، شعر، قصهگویی، تصویرگری، نمایشنامه، نوشتن برای نوجوانان و ... برنامه ریزی و اجرا کنند.
کرسیدا کول به عنوان یازدهمین دارنده مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان برینانیا تصمیم دارد برای راهاندازی کتابخانه در مدارش ابتدایی بریتانیا مبارزه کند و آن را به یک قانون تبدیل کند.
او همچنین از مدارس میخواهد که حداقل پانزده دقیقه در هفته را به نوشتن برای کشف لذت نوشتن اختصاص دهند و کودکان بدون این که با قانونی محدود شوند یا نگران نمره باشند فقط و فقط برای سرگرمی و لذت بردن بنویسند.
کاول بر این باور است که کتاب و خواندن همانند جادو است و باید در اختیار همه قرار بگیرد. او در مراسم دریافت جایزه گفت: «غیرممکن است کودکی کتابخوان شود در حالی که توانایی خرید کتاب را نداشته باشد، از کتابخانه عمومی استفاده نکند و در مدرسهای که درس میخواند کتابخانهای وجود نداشته باشد. کتابها به سبب توانایی منحصر به فردشان در گسترش خرد، خلاقیت و مهمتر از همه همدلی این توانایی را دارند که تغییر ایجاد کنند. واژهها دارای قدرت هستند بیایید جادو را جدی بگیریم.»
برنده جایزه مقام افتخاری ادبیات کودکان بریتانیا ۲۰۱۹-۲۰۲۱ منشوری را درباره حقوق کودکان و خواندن منتشر کرده است:
هر کودکی حق دارد:
برای لذت بردن کتاب بخواند در کتابخانه مدارس، کتابخانهها عمومی و کتابفروشیها به کتابهای جدید دسترسی داشته باشد از راهنماییهای کتابداران و کتابفروشهای آموزشدیده بهرهمند شود کتابهای خودش را داشته باشد خودش را در کتابها ببیند برایش کتاب خوانده شود در خواندن کتاب حق انتخاب داشته باشد هر هفته دست کم پانزده دقیقه فرصت شرکت در فعالیتهای خلاقانه داشته باشد دست کم یکبار در برنامههای دیدار با نویسندگان حضور داشته باشد جا و فضایی شخصی برای خواندن کتاب داشته باشد