فورد فیستا ST یکی از خودروهایی بوده که هیجان زیادی را با قیمت مناسب در دسترس علاقهمندان قرار داده ولی حالا جای تعجب است که این فوکوس ST مجهز به پیشرانهی جدید 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی 276 اسب بخاری با قیمت 31995 پوندی عرضه میشود. این بهایی گزاف برای چنین خودرویی است.
البته این به معنی دستیابی به نابترین عضو خانوادهی فوکوس است بنابراین بیایید برای یکلحظه قیمت این خودرو را فراموش کرده و روی تواناییهای آن تمرکز کنیم زیرا تکنولوژیهای زیادی را در پلتفرم C2 این خودرو خواهید یافت.
از جملهی این تکنولوژیها میتوان به سیستم ضد تأخیر هوشمندی اشاره کرد که توربو را به منظور بهبود پاسخ پدال گاز در حال گردش نگه میدارد. همچنین دامپرهای تطبیقی، دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی، لانچ کنترل و اکسل عقب چند اتصالی هم وجود دارند. البته نباید از گیربکس 6 سرعته ی دستی با تعویضهای کوتاه و سیستم هماهنگی خودکار با دور پیشرانه غافل شد. در هر چهار گوشهی خودرو نیز لاستیکهای میشلین پایلوت اسپورت 4S قرار گرفتهاند تا چسبندگی این خودرو را افزایش دهند.
شاسی نیز دستخوش تغییر شده و فرمان خودرو نیز 15 درصد سریعتر از فوکوس استاندارد است. همچنین موتور متفاوتی برای فرمان الکتریکی خودرو بکار رفته است. ارتفاع خودرو 10 میلیمتر پایین آمده و دامپرها نیز در جلو و عقب 20 و 13 درصد سفت تر هستند. تمامی این موارد به معنی چابکی بالای فیستا ST و البته حس بلوغ و رضایت بیشتر است.
اشتباه نکنید! فوکوس هنوز هم سواری سفتی دارد. سواری اولیهی ما با این خودرو به مسیر تست نرم فورد محدود بود اما بخش ناهموار کوچکی از مسیر نشان داد که اگرچه کنترل و کیفیت سواری خودرو خوب است اما قطعاً روی پرفورمنس تمرکز داشته و این باعث سفتی سواری میشود.
فرمان سریعتر هم باعث شده فوکوس بسیار تیز حس شود و چسبندگی زیاد نیز مؤید این موضوع است. دیفرانسیل هم تا زمانی که بسیار خوشبین نباشید و سرعت بسیار زیادی در سر پیچها نداشته باشید خوب کار میکند. اگر سرعت در پیچها خیلی زیاد باشد شاهد تأثیر گشتاور پیشرانه روی فرمان و چرخ ها خواهید بود که بنا به گفتهی تیم مهندسی فورد، این از ویژگیهای فوکوس است.
شاسی خودرو کاملاً رضایتبخش بوده و خودرو به حدی تغییر جهت میدهد که کاملاً مناسب یک هاچبک داغ مدرن است. دامپرها نیز خودرو را تخت و پایدار نگه میدارند.
پیشرانه به اندازهی شاسی درگیر کننده نیست اما خوشبختانه مشکل خاصی ندارد. پیشرانهی 2.3 لیتری این خودرو حاصل تکامل نیروگاه قبلی فوکوس RS بوده و قدرت آن با کمی کاهش به 276 اسب بخار رسیده است؛ اما هنوز هم با گشتاور 420 نیوتون متری حرفهای زیادی برای گفتن دارد. اینجاست که پرفورمنس اصلی خودرو را ارائه میکند. بوست توربو در دور بالای 1800 کاملاً گیرا بوده و تکنولوژی ضد تأخیر هم به بهبود شتاب گیری کمک میکند.
ما عملکرد سیستم هماهنگی دور پیشرانه را نیز دوست داریم اما با وجود شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیهای، پرفورمنس خودرو کاملاً جلب نظر میکند. ST قدرت گیرای هوندا سیویک تایپ R را ندارد اما در حالت پیست روی دیگر خود را نشان میدهد. این یکی از چهار حالت در نظر گرفته شده برای پیشرانه است. تنظیمات رانندگی همچنین صدای مصنوعی تزریقی به کابین را نیز تنظیم میکنند. شما میتوانید صدا را در شهر کمک کنید که مفید است زیرا خودروی همچون فوکوس برای استفادههای روزمره است.
کابین ST دارای قطعات مدل استاندارد است ولی صندلیهای اسپورت ریکارو حس بهتری را انتقال میدهند. تجهیزات زیادی هم وجود دارد که از جمله ی آنها میتوان به صفحه لمسی 8 اینچی، ناوبری ماهوارهای، اپل کارپلی، اندروید اتو، چراغهای جلوی LED، دوربین دید عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن، صندلیها و غربیلک فرمان گرم شونده، ورود بدون کلید و تجهیزات ایمنی زیاد اشاره کرد.
فضای بار 375 لیتری فوکوس ST کافی است اما زیاد نیست و فضای پای عقب آن نیز به اندازهی فوکوس استاندارد است. افرادی که به دنبال فضای بیشتر هستند باید فوکوس ST استیت را انتخاب کنید که فضای بار بیشتری از قبل دارد.
مصرف سوخت خودرو هم در صورتی که پیشرانه تحتفشار زیاد نباشد معقول خواهد بود.
خب پس ST خودرویی با پرفورمنس بالا، شاسی درگیر کننده و توانا، مجهز و فضای بار و کابین قابلقبول است؛ اما خب همهی اینها نمیتواند قیمت بالای خودرو را پنهان کند. هیوندای i30 N پرفورمنس که قدرت مشابهی داشته و از دیفرانسیل لغزش محدود و دامپرهای تطبیقی سود میبرد 2500 پوند ارزانتر است.
فورد فوکوس ST عضو با استعداد گروه هاچبک های داغ است؛ اما انتظار میرود این خودرو برای افراد زیادی باشد بنابراین قیمت یکی از فاکتورهای اصلی بوده و از این نظر فوکوس زیر سؤال میرود. به غیر از آن باید گفت فوکوس ST جدید خودرویی با تکنولوژی و پرفورمنس مناسب بوده و میتواند یکی از بهترینهای کلاس باشد.
مشخصات فورد فوکوس ST 2.3 اکوبوست 280PS
قیمت: 31995 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/420 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 7.9 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]