نگاهی به داستان خط تولید هیوندا آزرا افسانهای از ابتدا تاکنون
هیوندا آزرا نامی است که در ایران نیازی به معرفی ندارد. چراکه آوازه شهرت و محبوبیت آن بین تمام مردم طی ۴ نسل حضور آن در ایران پیچیده...
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هیوندا آزرا نامی است که در ایران نیازی به معرفی ندارد. چراکه آوازه شهرت و محبوبیت آن بین تمام مردم طی ۴ نسل حضور آن در ایران پیچیده است. هیوندای آزرا سابقهای بیش از ۳۰ سال در خط تولید کمپانی هیوندای دارد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ پا به بازار سدانهای لوکس گذاشت. از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۶ که محصول جدید هیوندای بانام دیناستی(Dynasty) وارد بازار شد، پرچمدار این کمپانی کرهای محسوب میشد. آزرا که در ابتدا در کره بانام گرنجور وارد بازار شد بهواسطه تکنولوژیها و طراحی بهروز و هوشمندانهای که داشت توانست دستاوردهای موفقیتآمیز بسیاری را برای کمپانی سازنده خودش به دست آورد.
پسازاین که هیوندای تصمیم به صادرات این محصول خود به کشورهای خاورمیانه، هند، چین و آمریکای شمالی گرفت، برای تلفظ بهتر نام آن به آزرا تغییر پیدا کرد. آزرا یا همان گرنجور هماکنون با مدل ۲۰۱۹ خود بهعنوان جدیدترین مدل از نسل ششم آزرا در بازار حضور دارد و در بازارهای شرقی با رقبای اروپایی خود رقابت سنگینی دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به نسلهای مختلف آزرا از ابتدا تاکنون.
نسل اول هیوندا آزرا (۱۹۸۶-۱۹۹۲)
در دهه ۸۰ میلادی در کره کمپانی دوو با سدانهای لوکس سری رویال خود پادشاهی میکرد. ازاینرو کمپانی هیوندای تصمیم گرفت با ورود به بازار سدانهای لوکس رقابت خود را با دوو آغاز کند و شهرت خود را جهانی کند. در این راستا هیوندای تصمیم گرفت که از پلتفرم، تکنولوژی و پیکربندی مشهور میتسوبیشی برای تولید خودرو لوکس خود کمک بگیرد. ازاینرو پیشنهاد بازسازی پلتفرم دبونیر(Debonair) میتسوبیشی در قالب محصول جدید هیوندا از طرف این کمپانی مطرح شد.
از طرفی نیز کمپانی میتسوبیشی تمایل به بازسازی این مدل قدیمی خود را داشت. بنابراین همکاری این دو کمپانی در غالب اشتراکگذاری تکنولوژیها و نوآوریهای خودروسازی شکل گرفت. سرانجام در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار هیوندا گرنجور به بازار معرفی شد و همانطور که انتظار میرفت به دلیل استفاده از نام میتسوبیشی و کیفیت این کمپانی برای تولید این خودرو، خیلی زود شهرت گرنجور جهانی شد.
نسل دوم هیوندا آزرا(۱۹۹۲-۱۹۹۸)
نسل دوم هیوندا آزرا که نسل سوم میتسوبیشی دبونیر نیز محسوب میشد، با همکاری این دو کمپانی کرهای و ژاپنی در سال ۱۹۹۲ وارد بازار شد. میتسوبیشی مسئولیت موتور خودرو و هیوندای مسئولیت بدنه و طراحی این نسل را به عهده داشت. این نسل از گرنجور از موتورهای v۶ ۳ لیتری و ۳,۵ لیتری بهره میبرد که قدرت بسیاری برای آن به ارمغان میآورد. هیوندا گرنجور در این نسل نیز بیرون از خانه فروش نرفت و تنها در بازار کره باقی ماند. اما شهرت این خودرو در کره به حدی رسیده بود که اکثر سیاستمداران و افراد ثروتمند کره به خرید هیوندای آزرا روی آورده بودند و این خودرو پرچمدار کمپانی هیوندای محسوب میشد. در اواخر دهه ۹۰ میتسوبیشی به همکاری خود با هیوندای پایان داد و دیگر اجازه استفاده از موتورهای خود را به این کمپانی کرهای نداد. بنابراین هیوندای به تولید موتورهای مخصوص خود روی آورد.
نسل سوم هیوندا آزرا(۱۹۹۹-۲۰۰۵)
نسل سوم گرنجور که با اتاق XG شناخته میشد در بازارهای ژاپن و آمریکای شمالی نیز حضور پیدا کرد و در این بازارها بانام هیوندای XG به فروش میرسید. برخلاف دو نسل قبل، هیوندای نسل سوم این خودرو محبوب را تنها با تکیه بر تکنولوژیها و تجربیات خود در ساخت و توسعه خودرو وارد بازار کرد. از پلتفرم و موتور این خودرو در ساخت کیا اپیروس نیز استفاده شد.
نسل چهارم هیوندا آزرا (۲۰۰۶-۲۰۱۱)
این نسل از آزرا اولین نسلی بود که در بازار ایران حضور پیدا کرد. البته نهتنها در ایران بلکه در بازار کشورهای دیگری مانند پرو، شیلی، برزیل و ... نیز برای اولین بار حضور پیدا کرد. خارج از بازار خاورمیانه، ژاپن و چین این خودرو گرانقیمتترین خودرو هیوندای محسوب میشد. نسل چهارم آزرا از سیستم تعلیق مستقل برای ۴ چرخ (مولتی لینک برای چرخهای جلو) بهره میبرد. موتور آن نیز موتور ۳,۸ لیتری V۶ لامبدا هیوندای بود که قدرت ۲۶۵ اسب بخار را برای آن تأمین میکرد. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشد. در سال ۲۰۰۹ فیس لیفت جدید آزرا با سپر و رینگهای جدید و نورهای LED داخل داشبورد وارد بازار شد.
نسل پنجم هیوندا آزرا (۲۰۱۲-۲۰۱۷)
نسل پنجم که طراحی بسیار چشمگیر و هیجانانگیزتری نسبت به نسلهای قبل داشت در نمایشگاه لسآنجلس به نمایش گذاشته شد. این نسل پس از ۳ سال و نیم تلاش و هزینه ۴۵۰ میلیون دلاری هیوندای توسعه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۴ بازهم مدل محبوب خود را بهروزرسانی کرد و با ارائه تکنولوژیهای بهروز و کاربردی خود توانست در بازار رقابت با رقبای آمریکایی و اروپایی خود قد علم کند. در حال حاضر با توجه به قیمت غیر معقول مدل جدید این خودرو، اگر قصد خریدوفروش هیوندای آزرا را دارید، مدل ۲۰۱۲ آن ارزش خرید بیشتری نسبت به سایر مدل های آن دارد.
نسل ششم هیوندا آزرا (۲۰۱۸ تاکنون)
هیوندا بازهم با ارائه نسل ششم مدل محبوب خود در بازار سدانهای لوکس گردوخاکی به پا کرد. طراحی منحصربهفرد، مدرن و باابهت این نسل توانست رضایت طرفداران این کمپانی را تا حد زیادی جلب کند. طراحی جذاب و نوآورانه هیوندای که در مدل جدید آن نمایان شده است، باعث شده تا این خودرو ظاهری شبیه به سدانهای سری۵ بی ام و پیدا کند. این موضوع نشاندهنده پیشرفتهای هیوندا بهعنوان یک خودروساز کرهای است که توانسته تا حد زیادی به تکنولوژی خودروهای آلمانی دست پیدا کند.
منبع : ویرلن