معرفی شاسیبلند هیبریدی بنتلی نشانهای واضح از تغییر صنعت خودرو است. بنتایگا هیبریدی جایگزینی کارا برای مدل دیزلیای است که سال پیش از خط تولید خداحافظی کرد. این خودرو کوهی از فلز، چوب و چرم است که در کل وزن بالای 2.5 تنی داشته و همگان آن را به عنوان یکی از لوکسترین شاسی بلندهای دنیا میشناسند.
بنتایگا هیبرید اولین قدم محکم بنتلی به سمت برنامهی الکتریکی سازی محصولات خود است. انتظار میرود تا سال 2023 نسخهی هیبریدی از تمامی محصولات بنتلی تولید شود اما خب این برند تا سال 2025 محصول تمام الکتریکی را عرضه نخواهد کرد زیرا احساس میکند تکنولوژی فعلی باتریها جواب گوی نیازهای مشتریان بنتلی نیست.
بنتایگا هیبرید نیروی خود را از پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی با قدرت 335 اسبی و گشتاور 450 نیوتون متری و همچنین باتری لیتیوم-یونی 168 سلولی نصب شده در کف صندوق میگیرد. این باتری و واحد الکتریکی 126 اسب بخار و 350 نیوتون متر دیگر را ارائه کرده و در کل خروجی این شاسیبلند به 443 اسب بخار و گشتاورش هم به 700 نیوتون متر میرسد. بنتایگا با این مشخصات به یکی از کمتوانترین محصولات بنتلی در سالهای اخیر تبدیل شده هرچند نباید شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.2 ثانیهای و حداکثر سرعت حدود 257 کیلومتر در ساعتی آن را نادیده گرفت.
بنتلی میگوید شارژ کامل باتری با استفاده از شارژر استاندارد خانگی حدود 7.5 ساعت طول میکشد اما اگر از شارژر کاراتر استفاده شود این زمان به 2.5 ساعت هم کاهش مییابد. این خودرو در حالت الکتریکی برد 26 کیلومتری دارد که چندان قابلتوجه نیست اما برای سفرهای کوتاه شهری کفایت میکند. با توجه به مکان زندگی مشتریان ثروتمند محصولات بنتلی میتوان گفت بنتایگا محصولی مناسب برای آنهاست هرچند این خودرو شاید برای شهرهای شلوغ خیلی کارا نباشد.
سه حالت الکتریکی جدید به مجموعهی اسپورت، کامفورت و سفارشی قبلی اضافه شده است. واضح است که حالت تمام الکتریکی باعث میشود این خودرو از نیروی الکتریکی تغذیه کند.
در حالت هیبریدی این مغز الکترونیکی بنتایگا است که تصمیم گیرد از کدام نوع قوای محرکه استفاده کند. در حالت هولد نیز از باتری حفاظت میشود. این حالت در زمانی که راننده حالت اسپورت را انتخاب کرده باشد بهصورت خودکار فعال میشود و قدرت هم از پیشرانهی درونسوز و هم از واحد الکتریکی گرفته میشود.
خب احساس خودرو چگونه است؟ در ابتدا حس اشرافیت به ما دست میدهد. بنتایگا به پیش میرود و تا زمانی که تخت گاز نکنید فضای لطیف و بسیار لوکسی را شاهد خواهید بود. بله برد 26 کیلومتری اصلاً به چشم نمیآید اما به راحتی میتواند مشتریان پولدار را برای رساندن بچهها به مدرسه قانع کند. برد الکتریکی این خودرو را میتوان در صفحهنمایش مرکزی مشاهده کرد و در صورت استفاده از سیستم ناوبری شاهد برهمکنش سیستم با تنظیمات هیبریدی خواهید بود. اینجاست که خودرو تصمیم میگیرد چگونه بهترین استفاده از قوای محرکه را داشته باشد.
خب تا اینجا همهچیز خوب بوده اما بنتایگا در شهر چندان قانعکننده نخواهد بود. هیچچیز اشتباهی دربارهی این خودرو وجود ندارد ولی پیشرانهی 6 سیلندر صدایی دارد که در چنین تنظیماتی عادی بوده و برای استخراج پرفورمنس واقعی نیازمند بالا رفتن دور خواهید بود.
بنتایگا همچنان در شهر توجهات را به خود جلب میکند و کابین آنهم استانداردهای بالایی دارد. با استفاده از رینگهای بزرگ 22 اینچی، سواری خودرو در جادههای بسیار نرم خوب بوده اما شاید در برخی دستاندازها شاهد لرزشهایی در کابین باشید. در کابین از برخی متریال و چرم شگفتانگیز استفاده شده اما دکمهها و سیستم اطلاعات سرگرمی آن کمی از مد افتاده به نظر میرسند مخصوصاً وقتی آن را با کانتیننتال GT مقایسه کنیم.
بنتلی مصرف سوخت و آلایندگی رسمی این خودرو را اعلام نکرده اما حدس میزنیم آلایندگی دیاکسید کربن آن زیر 99 گرم در هر کیلومتر باشد. اگرچه انتظار مصرف سوخت بسیار خوبی را نداریم اما قطعاً بهتر از بنتایگای مجهز به پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری خواهد بود.
بنتلی بنتایگا هیبرید یک پیشرفت منطقی بوده و به دنبال حملونقل لوکس شهری است و احتمالاً نیازهای اکثر خریداران را برآورده خواهد نمود. مسئله اصلی این است که آیا شما چنین بنتلی ای را میخواهید یا نه و به نظر میرسد برای خرید آن باید جدالی سخت بین عقل و قلبتان داشته باشید.
مشخصات بنتلی بنتایگا هیبرید
قیمت: 130500 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربو به همراه واحد الکتریکی قدرت/گشتاور: 443 اسب بخار/700 نیوتون متر شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5.2 ثانیه حداکثر سرعت: 254 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: اعلام نشدهمنبع: autoexpress