چهار سال پیش اعلام کردیم دومین نسل ولوو XC90 اگرچه بهترین شاسیبلند بزرگ و لوکس بازار نیست اما بههرحال توانسته عنوان خودروی سال 2015 را به دست آورد.
اگرچه پرچمدار ولوو در سالهای بعد این عنوان را به خاطر ورود رقبای تازهنفس دوباره به دست نیاورد اما هنوز هم خودرویی جذاب، لوکس و سطح بالاست. شاید به همین دلیل باشد که فیس لیفت انجام شده روی این خودرو تغییرات وسیعی را به همراه ندارد. چرا باید به ترکیب برنده دست زد؟!
این خودروساز سوئدی اما باید در برابر خودروهایی همچون آئودی Q7 و ب ام و X5 حرفهایی برای گفتن داشته باشد. ولوو به دنبال الکتریکی کردن خودروهای خود بوده و عرضهی تکنولوژیهای هیبریدی ملایم در پیشرانه های تولیدی یک نقش کلیدی را ایفا میکند.
پیشرانه های جدید هیبریدی ملایم ولوو که با نشان B شناخته میشوند هماکنون در محصولات ولوو نصب شده و این بار ما شاهد جایگزینی نسخهی جدید B5 ما مدل قبلی D5 هستیم.
سیستم هیبریدی ملایم به لطف تنظیمات ترمز توسط کابل جدیدی که بکار رفته انرژی تلف شده در زمان ترمز گرفتن را جمعآوری میکند. این انرژی سپس در زمان شتاب گیری سنگین به کمک پیشرانه آمده و حجم کاری پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل برای حرکت دادن جثهی 2185 کیلوگرمی را کمتر میکند. قدرت و گشتاور XC90 B5 همچون قیمت خودرو اندکی افزایش یافته است.
البته موضوع مهم اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بهبود یافته است. ولوو ادعا میکند با کمترین میزان اضافهوزن و همچنین استفاده از کوچکترین رینگ و لاستیکها می توان به مصرف سوخت 6.4 لیتری در هر صد کیلومتر دست یافت.
استفاده از حالت اکو باعث میشود نیاز به فشار دادن پدال گاز در سرعتهای بالا وجود نداشته باشد اما واقعیت این است که احساس سواری B5 دقیقا مشابه همان مدل D5 میباشد. البته این شاسیبلند قدرت کافی برای رفع نیاز اکثر مالکان را داشته و گشتاور 480 نیوتون متری آن نیز بیش از حد نیاز برای سواری با چنین خودرویی است. همچنین XC90 در جادهها سواری آرام و بیدردسری دارد.
فرمان خودرو سست و بی حال بوده ولی خب XC90 خودرویی برای رانندگی با عجله و اسپورت نیست. به نظر میرسد حالت اسپورت هم تاثیری روی سواری خودرو ندارد. در کل XC90 خودرویی برای مسافرت و بزرگراه است. انتخاب آپشن 2100 پوندی شاسی فور سی اکتیو باعث میشود سیستم تعلیق تعلیق فولادی استاندارد جای خود را به نمونهی بادی با دامپرهای فعال بدهد که این امر روی کیفیت سواری تاثیر مثبتی دارد.
ولوو XC90 همچنان از محفظه بار جادار با گنجایش 680 لیتری سود برده و 5 نفر هم در کابین می توانند به راحتی بنشینند. همچون گذشته مدل های فول تر دارای 7 صندلی و کابینی چرمی بوده و در این بخش شاهد متریال باکیفیتی هستیم. XC90 واقعا خودروی راحتی بوده و یک جایگزین آرام و بی حاشیه برای محصولات اسپورت تر و تیزتر آلمانی محسوب میشود.
تمامی مدل های این شاسیبلند از صفحهنمایش 9 اینچی، ناوبری ماهوارهای، پشت آمپرهای دیجیتالی، کروز کنترل تطبیقی و سیستم های ایمنی متنوع برخوردار هستند. البته مدل های اینسکریپشن بیشتر روی راحتی تمرکز داشته و چرم ناپای نرم تر در آنها بکار رفته است.
به منظور لذت بردن بیشتر از این خودرو باید مدل های مومنتوم، اینسکریپشن و R-Design را رها کرده و یکی از نسخههای Pro را انتخاب کنید که بهصورت استاندارد دارای سیستم تعلیق بادی بوده و پکیج زمستانی نیز به آن اضافه میشود. این پکیج سفارشی شامل مواردی همچون فرمان گرم شونده، شویندهی چراغهای جلو و هدآپ دیسپلی میباشد.
البته هنوز هم باید برای برخی ویژگیها همچون اپل کارپلی پول بپردازید. به همین خاطر بهتر است قبل از انتخاب تمامی آپشن ها کمی حساب و کتاب کرده و ببینید که کدام آپشن واقعا به درد شما می خورد.
مدل جدید B5 دیزلی درست ضعفهای مدل قبلی D5 را برطرف کرده است. این مدل جایگاه خود در خانوادهی XC90 را تحکیم میکند. مدل موردبحث تنها اندکی گران تر از قبل بوده اما مصرف سوخت بهتری داشته و اگر افراد به دنبال یک شاسیبلند لوکس و بزرگ باشند می توانند این خودرو را در لیست خود قرار دهند. فقط باید از انتخاب تریم مناسب اطمینان حاصل کرد چراکه یکی از نسخههای بنزینی هیبریدی ملایم جدید این خودرو را نیز در آینده با نشان B5 عرضه خواهد شد.
مشخصات ولوو XC90 B5 AWD اینسکریپشن
قیمت: 56985 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی هیبریدی ملایم قدرت/گشتاور: 232 اسب بخار/480 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.6 ثانیه حداکثر سرعت: 220 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 7.5 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress