دریفت تویوتا جی تی 86 با پیشرانه ی فراری 458 | فیلم
فرض کنید پیشرانه پورشه 997 توربو را روی بیتل مدل 1973 نصب کنیم؛ یا پیشرانهی مرسدس M275 را روی مرسدس W123 کلاسیک؛ یا یک پیشرانهی 8 سیلندر V شکل را روی یک خودروی سبکتر سوار کنیم. همهی این موارد شاید امکانپذیر باشد و البته مواردی هم وجود داشته که انجامناپذیر بودهاند. واقعا درک این موضوع سخت است. با اینکه تصاویر این خودرو و پیشرانهی آن را هم...
فرض کنید پیشرانه پورشه ۹۹۷ توربو را روی بیتل مدل ۱۹۷۳ نصب کنیم؛ یا پیشرانهی مرسدس M275 را روی مرسدس W123 کلاسیک؛ یا یک پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل را روی یک خودروی سبکتر سوار کنیم. همهی این موارد شاید امکانپذیر باشد و البته مواردی هم وجود داشته که انجامناپذیر بودهاند. واقعا درک این موضوع سخت است.
با اینکه تصاویر این خودرو و پیشرانهی آن را هم میبینید؛ ولی باز هم نمیتوان باور کرد که واقعا پیشرانهی فراری ۴۵۸ روی کوپهی تویوتا GT86 نصب شده است. موضوع شاسی ZN6 نیست؛ چرا که قبلا هم پیشرانهی V8 روی این شاسی سوار شده است.
موضوع اصلی اندازهی این پیشرانه و فضایی است که اشغال میکند. بهمحض شنیدن پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۹۰ درجه DOHC، مشکلات شروع میشود؛ چرا که میل سوپاپ این پیشرانه بالاسری است و بادامکها در بالای سوپاپها و خارج از بلوک سیلندر قرار دارند و به واسطه طرح سرسیلندر، پیشرانه بسیار عریض میشود.

فراری | تگ
مشکل دیگر پیشرانهی ۴۵۸، منیفولد ورودی آن است. پیشرانهی F136 FB در بین خوردروهای برند فراری، مازراتی و آلفارومئو مشترک است. این پیشرانه روی شاسیهای موتور میانی استفاده شده است و در شاسیهای مورد استفاده مازراتی و آلفا رومئو، بهجای میللنگ مقطعی ( زاویه ۹۰ درجه جداسازی بین سیلندرها) میللنگ تخت (زاویه ۱۸۰ درجه بین سیلندرها) دارد.
یکی از دلایل منحصربهفرد بودن پیشرانه نیز همین میللنگ است، ولی در طرح موتور میانی، به خاطر جایگاه محفظه هوا در بالای ترانساکسل، باید منیفولد ورودی بلندتر باشد.
(۳۹۶)