فولکسواگن تبلیغ تلویزیونی جدیدی برای گلف الکتریکی در بریتانیا تدارک دیده است. این تبلیغ کوتاه و 30 ثانیهای حاوی صحنههای عادی همچون کمپ زدن افراد، درست کردن ساندویچ، پریدن و نشستن روی نیمکت و… است. ارتباط این صحنههای تصادفی و رندوم با یکدیگر اطلاعیهی فولکس را میسازد: زمانی که یاد میگیریم خودمان را تطبیق دهیم، میتوانیم به همهچیز برسیم. این موضوعی ساده و سرراست برای یک تبلیغ بازرگانی به نظر میرسد اما آیا چیز دیگری هم رخ داده است؟
مقالهی منتشر شده توسط CNN میگوید بله اتفاقی افتاده است. آژانس استانداردهای تبلیغاتی بریتانیا ظاهراً این ویدئو را ممنوع کرده زیرا دارای کلیشههای جنسیتی آسیبرسان است! قوانین اخیر دربارهی تصویر افراد و جنسیتها از ژوئن 2019 عملیاتی شدهاند. در بخش 4.9 لیست منتشر شده توسط این آژانس میخوانیم:
ارتباطات بازاریابی نباید حاوی کلیشههای جنسیتی که احتمالاً باعث ایجاد آسیب جدی یا توهین گسترده میشوند باشند.
بنا به گزارش CNN سه شکایت علیه این تبلیغ فولکس ثبت شده است.
با در نظر گرفتن این موضوع، اضافه شدن برخی جزئیات به درک اولیه از این تبلیغ بازرگانی قطعاً تصویر دیگری را در ذهن ایجاد خواهد کرد. دوباره به متن تبلیغ بازگردیم: یک مرد روی صخره کمپ زده، یک زن در آشپزخانه ساندویچ درست میکند، یک فرد ناشناس روی لباسها نرمکننده میریزد، فضانوردان مرد در ایستگاه فضایی هستند، یک مرد قطع عضو پرش بلندی انجام میدهد و یک زن روی نیمکت و کنار یک کالسکه نشسته است. خب طبق قوانین یاد شده ظاهراً مردان این تبلیغ با زنان کاملاً فرق دارند و این همان کلیشههای جنسیتی را ایجاد میکند!
خب ما خیلی وارد قضیه نمیشویم اما شاید همین تبلیغ و قوانین مرتبط با آن بحثهای زیادی را ایجاد کند. واضح است که چنین صحنههایی به وفور در دنیای واقعی دیده میشود. آیا این به معنی کلیشه بودن زندگی است؟ قضاوت با شما…