ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران


ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

بخش نوازندگی سه‌تار سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز سه شنبه بیست و نهم مرداد در تالار رودکی تهران با حضور هنرمندان شرکت کننده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوزدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ بیست و نهم مرداد در تالار رودکی به ساز سه‌تار اختصاص داشت. در این روز نوازندگان ساز سه‌تار در سه رده سنی الف، ب و ج آثار خود را در مقابل هیات داوران این بخش متشکل از داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، حسین علیزاده و بهروز همتی ارائه دادند.

بخش نخست نوزدهمین روز از جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت که این رده سنی به ۲ گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شدند. در ابتدا علی چراغی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، محمدرضا امینیان جزی، آندیا افشاری پور، نازنین جوادنوری، ماهان فولادی، آرین عزیزخانی و پرند فرخی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. حافظ کریمی، امیرمحمد شفقی، محمداحسان بشری، امیر ستاری، امید جوراب بافان، علی کیانی، نصرت اله اکبری، علی دهقانی و نیما شهبازی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به سه تار نوازی پرداختند.

بخش دوم روز نوزدهم جشنواره، به نوازندگان رده سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا مهرک ملک پور از رده سنی ب روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، کیمیا ذاکریان، محمدمهدی ملایری، آریان محمدپور، عرفان شهریار بهرامی و عارف زارعی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.ذرده سنی ج نیز تنها ۲ شرکت کننده داشت و آمنه رجبی و بهرنگ کاکی صحنه نفراتی بودند که مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سه تار نوازی پرداختند. این در حالی است که محمد کرمی از بوشهر و نیما ابراهیمی از تهران غایبان روز نوزدهم جشنواره موسیقی جوان بودند.

بخش پایانی روز نوزدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهروز همتی (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

هنرآموزان سلیقه شخصی خود را اعمال نکنند

در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای امروز گفت: امروز اجراهای خوبی را در تمام رده های سنی شاهد بودیم اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. اولین نکته ای که می‌خواهم عرض کنم در مورد انگشت گذاری صحیح در اجرای قطعات و همچنین قرار گرفتن دست ها روی ساز است. اکثر نوازندگان دست‌هایشان را اشتباه روی ساز قرار دادند و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت اجراها افت کند. این موضوع را هنرآموزان در نظر بگیرند که بچه‌ها وقت‌شان هدر نرود و خیلی از مواقع است که یک نوازنده استعداد دارد اما تکنیک قرار گرفتن دست روی ساز و یا انگشت گذاری را ندارد. همچنین زمانی که ردیف را اجرا می‌کند، آن‌ها را سر جای خودش اجرا نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در مورد آداب نشستن روی صحنه و گرفتن ساز است. عده‌ای از نوازندگان در اجراهای امروز در شرایط بدی نشسته بودند و قطعات خودشان را اجرا کردند و این موضوع باعث می‌شود که در طول زمان دچار آرتروز و فشارهایی به ستون فقرات‌شان بیاید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

داریوش پیرنیاکان در پایان یادآور شد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هنرآموزان حتما باید در تدریس ردیف سلیقه شخصی خودشان را اعمال نکنند و ردیف به هر صورتی که هست، همان را به نوازندگان آموزش دهند. در غیر این صورت این موضوع باعث می‌شود که ما خلاقیت و نوآوری را از جوانان و نوجوانان بگیریم، باید اجازه دهیم خودشان این ردیف ها را هضم کنند. همچنین عده‌ای از نوازندگان قطعات را بسیار تند اجرا کردند و چندین مرتبه نیز اعضای هیأت داوران تذکراتی را به نوازندگان دادند. هر قطعه ای یک زمان بندی و تمپویی دارد و زمانی که قطعات را تند می نوازید، همه چیز به هم می‌ریزد.

توصیه حسین علیزاده به شرکت کنندگان

سپس حسین علیزاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای روز هشتم گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و باید به شما و استادان محترم‌تان تبریک گفت. شما با اجرای خوب‌تان سطح کیفی جشنواره را بالاتر بردید و از همه مهم تر جرأت کردید که در این جشنواره شرکت کنید و این موضوع بسیار مهم است.

علیزاده در پایان افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که شما زمانی که روی صحنه می‌روید و اجرایی را انجام می‌دهید، آن اجرا را ضبط و یا فیلمبرداری کنید و پس از آن اجرای خودتان را مشاهده کنید. این موضوع باعث می‌شود که نقاط ضعف خودتان را بهتر متوجه شوید. نکته‌ای که بسیار در ساز سه‌تار به چشم می‌خورد، صدا دهندگی ساز و کوک است. اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، مشکل کوک نبودن ساز داشتند و امیدوارم که با تلاش و تمرین این نقص را برطرف کنید و سال‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

ضرورت اجرای نوازندگان در جمع دوستانه

در بخش دیگری از این نشست مسعود شعاری دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: در موضوع اجرا ۲ بخش مهم وجود دارد. یکی از این بخش‌ها مطلبی است که شما ارائه می‌کنید و بخش دیگر نیز این است که به چه صورت مطلب را ارائه می‌کنید. حقیقت این است که در کشورمان نوازندگان و خوانندگان زمان زیادی بابت تمرین برای اجرا ندارند و همانطوری که آقای علیزاده فرمودند، باید فیلم‌های اجراهای خودتان را مشاهده کنید و همچنین در جمع دوستانه نیز اجرا کنید. این موضوع باعث می‌شود که تسلط بیشتری در اجرا داشته باشید.

در پایان این نشست نیز بهروز همتی عضو دیگر هیأت داوران دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: امروز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور ما به عنوان داور در این جشنواره یک افتخار است و بنده از طرف اعضای محترم هیأت داوران به شما نوازندگان جوان و اساتید محترمتان خسته نباشید می‌گویم.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

وی افزود: نکته‌ای که باید عرض کنم این است که سعی کنید قبل از اینکه قطعاتی را اجرا کنید، نمونه های اجرا شده آن قطعات توسط استادان بزرگ و برجسته را جمع‌آوری و گوش کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که امکان دارد ردیف‌های موسیقی را به صورت شنیداری بنوازید به دلیل اینکه زمانی که آن‌ها را از روی نت می نوازید، در هنگام اجرا تفاوت‌هایی پیدا می‌کند و اگر این ردیف‌ها به صورت شنیداری اجرا شود، نتیجه بهتری بدست می‌آید.

بهروز همتی در پایان یادآور شد: متأسفانه در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که تعدادی از نوازندگانی در این جشنواره مقامی کسب نمی‌کنند، نا امید می‌شوند و بعضا نوازندگی را کنار می‌گذارند و حتی تعدادی از نوازندگانی که مقامی کسب می‌کنند نیز دچار غرور می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که سازشان افت کند. امیدوارم که همیشه با همین اشتیاق و شور و شوق در جشنواره موسیقی جوان شرکت کنید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوزدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ بیست و نهم مرداد در تالار رودکی به ساز سه‌تار اختصاص داشت. در این روز نوازندگان ساز سه‌تار در سه رده سنی الف، ب و ج آثار خود را در مقابل هیات داوران این بخش متشکل از داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، حسین علیزاده و بهروز همتی ارائه دادند.

بخش نخست نوزدهمین روز از جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت که این رده سنی به ۲ گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شدند. در ابتدا علی چراغی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، محمدرضا امینیان جزی، آندیا افشاری پور، نازنین جوادنوری، ماهان فولادی، آرین عزیزخانی و پرند فرخی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. حافظ کریمی، امیرمحمد شفقی، محمداحسان بشری، امیر ستاری، امید جوراب بافان، علی کیانی، نصرت اله اکبری، علی دهقانی و نیما شهبازی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به سه تار نوازی پرداختند.

بخش دوم روز نوزدهم جشنواره، به نوازندگان رده سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا مهرک ملک پور از رده سنی ب روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، کیمیا ذاکریان، محمدمهدی ملایری، آریان محمدپور، عرفان شهریار بهرامی و عارف زارعی از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.ذرده سنی ج نیز تنها ۲ شرکت کننده داشت و آمنه رجبی و بهرنگ کاکی صحنه نفراتی بودند که مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سه تار نوازی پرداختند. این در حالی است که محمد کرمی از بوشهر و نیما ابراهیمی از تهران غایبان روز نوزدهم جشنواره موسیقی جوان بودند.

بخش پایانی روز نوزدهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهروز همتی (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

هنرآموزان سلیقه شخصی خود را اعمال نکنند

در ابتدای این نشست داریوش پیرنیاکان عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای امروز گفت: امروز اجراهای خوبی را در تمام رده های سنی شاهد بودیم اما لازم است که چند نکته را یادآوری کنم. اولین نکته ای که می‌خواهم عرض کنم در مورد انگشت گذاری صحیح در اجرای قطعات و همچنین قرار گرفتن دست ها روی ساز است. اکثر نوازندگان دست‌هایشان را اشتباه روی ساز قرار دادند و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت اجراها افت کند. این موضوع را هنرآموزان در نظر بگیرند که بچه‌ها وقت‌شان هدر نرود و خیلی از مواقع است که یک نوازنده استعداد دارد اما تکنیک قرار گرفتن دست روی ساز و یا انگشت گذاری را ندارد. همچنین زمانی که ردیف را اجرا می‌کند، آن‌ها را سر جای خودش اجرا نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در مورد آداب نشستن روی صحنه و گرفتن ساز است. عده‌ای از نوازندگان در اجراهای امروز در شرایط بدی نشسته بودند و قطعات خودشان را اجرا کردند و این موضوع باعث می‌شود که در طول زمان دچار آرتروز و فشارهایی به ستون فقرات‌شان بیاید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

داریوش پیرنیاکان در پایان یادآور شد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که هنرآموزان حتما باید در تدریس ردیف سلیقه شخصی خودشان را اعمال نکنند و ردیف به هر صورتی که هست، همان را به نوازندگان آموزش دهند. در غیر این صورت این موضوع باعث می‌شود که ما خلاقیت و نوآوری را از جوانان و نوجوانان بگیریم، باید اجازه دهیم خودشان این ردیف ها را هضم کنند. همچنین عده‌ای از نوازندگان قطعات را بسیار تند اجرا کردند و چندین مرتبه نیز اعضای هیأت داوران تذکراتی را به نوازندگان دادند. هر قطعه ای یک زمان بندی و تمپویی دارد و زمانی که قطعات را تند می نوازید، همه چیز به هم می‌ریزد.

توصیه حسین علیزاده به شرکت کنندگان

سپس حسین علیزاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سه‌تار در مورد اجراهای روز هشتم گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و باید به شما و استادان محترم‌تان تبریک گفت. شما با اجرای خوب‌تان سطح کیفی جشنواره را بالاتر بردید و از همه مهم تر جرأت کردید که در این جشنواره شرکت کنید و این موضوع بسیار مهم است.

علیزاده در پایان افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که شما زمانی که روی صحنه می‌روید و اجرایی را انجام می‌دهید، آن اجرا را ضبط و یا فیلمبرداری کنید و پس از آن اجرای خودتان را مشاهده کنید. این موضوع باعث می‌شود که نقاط ضعف خودتان را بهتر متوجه شوید. نکته‌ای که بسیار در ساز سه‌تار به چشم می‌خورد، صدا دهندگی ساز و کوک است. اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، مشکل کوک نبودن ساز داشتند و امیدوارم که با تلاش و تمرین این نقص را برطرف کنید و سال‌های آینده اجراهای بهتری داشته باشید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

ضرورت اجرای نوازندگان در جمع دوستانه

در بخش دیگری از این نشست مسعود شعاری دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: در موضوع اجرا ۲ بخش مهم وجود دارد. یکی از این بخش‌ها مطلبی است که شما ارائه می‌کنید و بخش دیگر نیز این است که به چه صورت مطلب را ارائه می‌کنید. حقیقت این است که در کشورمان نوازندگان و خوانندگان زمان زیادی بابت تمرین برای اجرا ندارند و همانطوری که آقای علیزاده فرمودند، باید فیلم‌های اجراهای خودتان را مشاهده کنید و همچنین در جمع دوستانه نیز اجرا کنید. این موضوع باعث می‌شود که تسلط بیشتری در اجرا داشته باشید.

در پایان این نشست نیز بهروز همتی عضو دیگر هیأت داوران دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: امروز اجراهای خوبی را شاهد بودیم و حضور ما به عنوان داور در این جشنواره یک افتخار است و بنده از طرف اعضای محترم هیأت داوران به شما نوازندگان جوان و اساتید محترمتان خسته نباشید می‌گویم.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

وی افزود: نکته‌ای که باید عرض کنم این است که سعی کنید قبل از اینکه قطعاتی را اجرا کنید، نمونه های اجرا شده آن قطعات توسط استادان بزرگ و برجسته را جمع‌آوری و گوش کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که امکان دارد ردیف‌های موسیقی را به صورت شنیداری بنوازید به دلیل اینکه زمانی که آن‌ها را از روی نت می نوازید، در هنگام اجرا تفاوت‌هایی پیدا می‌کند و اگر این ردیف‌ها به صورت شنیداری اجرا شود، نتیجه بهتری بدست می‌آید.

بهروز همتی در پایان یادآور شد: متأسفانه در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که تعدادی از نوازندگانی در این جشنواره مقامی کسب نمی‌کنند، نا امید می‌شوند و بعضا نوازندگی را کنار می‌گذارند و حتی تعدادی از نوازندگانی که مقامی کسب می‌کنند نیز دچار غرور می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که سازشان افت کند. امیدوارم که همیشه با همین اشتیاق و شور و شوق در جشنواره موسیقی جوان شرکت کنید.

ساز سه‌تار نوازان در تالار رودکی کوک شد/ توصیه‌های مهم داوران

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است.

کد خبر 4698115


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست