از زمان رونمایی مدل نینجا ۴۰۰، میشد حدس زد کاوازاکی مدل شهری آن، یعنی Z۴۰۰ را هم معرفی کند. مدلهای نینجا و Versys و سری Z کاوازاکی همیشه درکنار هم معرفی شدهاند و رقابتی نهفته بین آنها وجود دارد. مدل Z از همان پیشرانهی ۴۰۰ سیسی نینجا استفاده میکند و این مسئله جای تعجبی ندارد. با توجه به اینکه مدل نینجا ۴۰۰ موتورسیکلتی بسیار پرطرفدار است، آن را با مدل Z۴۰۰ مقایسه خواهیم کرد. با اینکه این دو موتورسیکلت ازنظر ظاهری شباهت زیادی با یکدیگر دارند، هنگام سواری احساسی کاملا متفاوت را منتقل میکنند.
ازنظر فنی نینجا ۴۰۰ و Z۴۰۰ بهنوعی دوقلو هستند. بهجز پیشرانه، پلتفرم و سیستم تعلیق و ترمزهای این موتورسیکلتها نیز یکسان هستند؛ اما سیستم تعلیق Z۴۰۰ در مقایسه با نینجا ۴۰۰ تنظیم تفاوتی دارد. ازنظر ابعادی نیز، عرض Z۴۰۰ کمی بیشتری از نینجا ۴۰۰ و ارتفاعش نیز اندکی کمتر است. همچنین، مدل Z۴۰۰ حدود یک کیلوگرم وزن سبکتری دارد. البته، هر دو مدل جزو موتورسیکلتهای سبکوزن طبقهبندی میشوند؛ چون مدل نینجا ۱۶۶ کیلوگرم و مدل Z۴۰۰ نیز ۱۶۵ کیلوگرم وزن دارند. به این نکته هم اشاره کنیم که این وزنها مربوط به نسخههای دارای ترمز ABS این موتورسیکلتها است و نسخهی بدون ABS وزن متفاوتی دارد. در کمال تعجب، مدل Z۴۰۰ با اینکه تنها یک کیلوگرم وزن سبکتری دارد، هنگام سواری وزن آن خیلی کمتر از نینجا ۴۰۰ بهنظر میرسد. این بدان معنا نیست که نینجا حس سنگینی را منتقل میکند؛ اما Z۴۰۰ هرچه باشد، سبکتر احساس میشود.
هر دو مدل کاوازاکی از پیشرانهی دو سیلندر ۳۹۹ سیسی استفاده میکنند. این پیشرانه در مدل Z۴۰۰ مقداری صدای بیشتری تولید میکند. شروع حرکت با مدل Z۴۰۰ در مقایسه با نینجا به تلاش بیشتری نیاز دارد و کنترل آن سختتر است. در سمت مقابل، نینجا ۴۰۰ موتورسیکلتی نرمتر است و توانایی درخورتوجهی در مسیر مستقیم دارد. این مسئله را نمیتوان بهعنوان ضعف و قوت برشمرد؛ چون هر خریداری ممکن است براساس علاقه و سیستم موتورسواری خود یکی از دو موتورسیکلت را بخرد.
حجم کم پیشرانهی این دو موتورسیکلت نباید موتورسوار را گول بزند؛ زیرا هر دو آنها بسیار قدرتمند هستند و رانندگی سریع و لذتبخشی در بزرگراه ارائه میدهند. با توجه به انعطافپذیری چشمگیر هر دو مدل نینجا ۴۰۰ و Z۴۰۰، میتوان آنها را جزو بهترین گزینهها برای افرادی دانست که علاقه دارند موتورسواری را شروع کنند. موتورسیکلتهای ۲۵۰ و ۳۰۰ سیسی قدرت کافی ندارند؛ به همین دلیل، برای شروع موتورسواری حرفهای چندان مناسب نیستند؛ ولی ۱۰۰ سیسی حجم اضافی در کاوازاکی بهخوبی ضعف قدرت را جبران میکند. هر دو مدل نینجا ۴۰۰ و Z۴۰۰ آنقدر قدرت دارند که هم برای کاربریهای روزمره استفاده و هم برای شروع موتورسواری انتخاب شوند.
مقالههای مرتبط:
کاوازاکی نینجا H۲ مدل ۲۰۱۹ رونمایی شد کاوازاکی نینجا H۲SX با پیشرانهی سوپرشارژ، معرفی شدتفاوت دیگر این موتورسیکلتهای ۴۰۰ سیسی در ابعاد آنها است. در مدل نینجا، موتورسوار در موقعیتی مشابه با موتورسیکلتهای اسپرت قرار میگیرد؛ یعنی کمی رو به جلو متمایل است. البته، این تمایل بهسمت جلو بهاندازهی موتورسیکلتهای سنگین نیست؛ ولی آنقدری است که بتوان ارتباط فیزیکی مناسبی بین بدن موتورسوار و موتورسیکلت برقرار کرد. این نوع طراحی باعث میشود موتورسوار در نینجا راحتی بیشتری در مقایسه با Z۴۰۰ داشته باشد.
در سمت مقابل، مدل Z فرمان بلندتری دارد و فرمان بلندتر، یعنی موتورسوار نیازی ندارد خیلی به جلو خم شود. این طراحی باعث میشود زاویهی دست موتورسوار در Z۴۰۰ کاملا متفاوت با نینجا باشد. در بخش جای پا بین دو موتورسیکلت تفاوتی وجود ندارد؛ چون هر دو مدل شاسی مشابهی دارند. این قضیه در Z۴۰۰ نمود بیشتری دارد؛ زیرا درحالیکه پای شما در موقعیت موتورسیکلتهای اسپرت قرار دارد، ارتفاع فرمان بالاتر و این کمی عجیب است. البته، نمیتوان گفت این طراحی باعث کاهش راحتی Z۴۰۰ میشود؛ ولی هرچه باشد، نینجا از این نظر بهتر است. انتقادی هم که به نینجا وارد است، آن است که با توجه به وضعیت اسپرتش، چندان برای شهر مناسب نیست و شاید نتواند آنطورکه باید، امنیت موتورسوار در شهر را تأمین کند.
البته، راحتی اندک در این موتورسیکلتها نکتهی منفی محسوب نمیشود؛ چون هیچکس موتورسیکلتهای ۴۰۰ سیسی را برای مسافتهای طولانی استفاده نمیکند. فرمانپذیری هر دو مدل راضیکننده است و بهمدد وزن سبک هدایتشان در ترافیک شهری آسان است. عملکرد کلاچ هر دو نیز بهگونهای است که در ترافیک موتورسوار را اذیت نمیکند. دربارهی سیستم تعلیق این موتورسیکلتها هم باید عنوان کرد با وجود شباهت زیادی که بین آنها وجود دارد، تعلیق در مدل Z۴۰۰ مقداری نرمتر است.
درنهایت، باید گفت تفاوت کمی بین این دو موتورسیکلت وجود دارد و نمیتوان با قاطعیت گفت یکی بر دیگری برتری دارد. روی کاغذ نیز مدل Z۴۰۰ نسخهی استاندارد (Naked) از نینجا ۴۰۰ محسوب میشود؛ پس شباهت زیاد دو موتورسیکلت بیدلیل نیست و قیمت آنها نیز تنها ۲۰۰ دلار تفاوت دارد؛ بهگونهای که مدل Z۴۰۰ با قیمت ۴,۷۹۹ دلار و مدل نینجا ۴۰۰ با قیمت ۴,۹۹۹ دلار به بازار آمریکا عرضه میشوند. درپایان، اگر با اختلاف جزئی بخواهیم یک موتورسیکلت را بهعنوان برنده انتخاب کنیم، باید نینجا ۴۰۰ را برگزینیم؛ اما این بستگی به سلیقهی خریدار هم دارد. ناگفته نماند اگر کسی به موتورسیکلتهای استاندارد علاقهمند باشد، Z۴۰۰ انتخاب نهاییاش است.