آیا بامو 330e میتواند عضو برجستهی خانوادهی سری 3 باشد؟ البته که همهچیز به نیازهای شما بستگی دارد اما زمانی که تمامی ذهنیت های قبلی خود از این نوع خودروها را کنار گذاشته و بتوانید یک سدان اسپورت، دینامیک و درگیر کننده با برد الکتریکی 66 کیلومتری را در نظر بگیرید آنگاه این خودرو را گزینهای درخور خواهید دانست.
همهچیز خوب به نظر میرسد و زمانی که مدل پیشتولیدی را در ماههای گذشته تست کردیم تحت تأثیر قرار گرفتیم. هماکنون فرصت تمام کردن کار نیمهکارهی قبلی به ما دست داده و ما میتوانیم تائید کنیم که این نسخه از سری 3 جذابیتهای فراوانی دارد.
اول از همه نگاهی به اعداد بیندازیم. با قیمت پایهی 37875 پوندی که به 39980 پوند در نسخهی پرچمدار M اسپورت میرسد، این خودرو چند صد پوندی گرانتر از مدل 330i با تجهیزات قابلمقایسه میباشد.
قیمتگذاری خوب این خودرو باعث میشود که بسیاری از خریداران بالقوهی مدلهای بنزینی و دیزلی بتوانند هماکنون خودرویی پلاگین هیبریدی خریداری کنند؛ و ما فکر میکنیم بسیاری از افراد هم همین کار را میکنند مخصوصاً اگر دارای یک گاراژ یا پارکینگ برای پارک خودرو و شارژ باتریها در طول شب باشند.
البته خریداران تجاری و سازمانی هنوز هم به دنبال مدل دیزلی 320d خواهند بود چراکه هزینههای کمتری داشته ولی خب از نظر مزیتهای مالیاتی نمیتوان این دو خودرو را باهم مقایسه کرد. 330e جدید تنها مالیات سالانهی 16 درصدی داشته درحالیکه این میزان برای مدلهای دیزلی 320d به 30 تا 32 درصد میرسد؛ بنابراین از نظر مالیاتی نسخهی پلاگین هیبریدی سری 3 مزیت قابلتوجهی دارد.
این خودرو از پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی استفاده کرده و قدرت هر دو به اکسل عقب منتقل میشود. قدرت کلی این مجموعه برابر با 249 اسب بخار میباشد.
البته این خودرو با حالت XtraBoost عرضه شده که با فعال شدن حالت اسپورت خودرو در دسترس میباشد. این حالت باعث میشود پیشرانهی الکتریکی قدرت بیشتری را در بازههای کوتاه تولید کرده و قدرت کل خودرو را به 289 اسب بخار و گشتاور را به 420 نیوتون متر برساند.
فعال شدن این سیستم روی دیگر 330e را نشان میدهد. پاسخ پدال گاز به دستورات راننده عالی است. صرفنظر از دنده یا دور پیشرانه، گشتاور پیشرانهی الکتریکی سریعاً در دسترس قرار گرفته و فوراً واکنش نشان میدهد. البته صدای تولیدی کمی محدود شده و صدای تولیدی توسط بلندگوها هم خیلی ما را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
جدای از این مورد راندن سری 3 پلاگین هیبریدی بسیار لذتبخش بوده اما همچنان نمیتوانید زیرساخت هیبریدی خودرو را در نظر نگیرید. خودرو در حالت الکتریکی کاملاً نرم بوده و باتری 12 کیلووات ساعتی زیر صندلیهای عقب هم برای تکیه کردن حداکثری به نیروی الکتریکی طراحی شدهاند. اگرچه مصرف سوخت اعلامی سازنده خیلی خوشبینانه بوده اما این خودرو از نظر مصرف سوخت مشابه مدلهای دیزلی است.
بسیاری از خریداران هم در رانندگیهای روزمرهی خود تنها از حالت الکتریکی استفاده خواهند کرد. اگرچه برد 66 کیلومتری خودرو در حالت الکتریکی خیلی زیاد نیست اما خودرو تلاش دارد تا بیشترین حد ممکن از نیروی الکتریکی استفاده کند. حداکثر سرعت خودرو در حالت الکتریکی به 110 کیلومتر در ساعت میرسد که برای سفرهای کوتاه شهری کافی است؛ اما با اندک فشار ناگهانی روی پدال گاز پیشرانهی بنزینی وارد میدان میشود.
پیشرانهی الکتریکی در انتهای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نصب شده و BMW میگوید این کار باعث کاهش وزن و بهبود فضا میشود. یکپارچگی سیستم به این معنی است که 330e حدود 200 کیلوگرم سنگینتر از مدل بنزینی مشابه است اما این وزن اضافه خودش را پنهان کرده است.
این خودرو بهصورت استاندارد با لاستیکهایی که مقاومت چرخشی کمتری دارند عرضه میشود اما این لاستیکها چسبندهترین نمونهها نبوده و البته توازن شاسی و دقت فرمان عالی بامو را کاهش میدهند. البته در کل تجربهی رانندگی سری 3 تحت تأثیر این موضوع قرار نمیگیرد.
معماری هیبریدی 330e کمی روی فضای بار هم تأثیر گذاشته بهگونهای که گنجایش صندوق این خودرو به 375 لیتر رسیده که کاهش 105 لیتری را نشان میدهد.
در باقی موارد این خودرو از نظر کیفیت در حد و اندازههای نام سری 3 بوده و تنها برخی تغییرات را داشته که از جملهی آنها می توان به اینترفیس نمایشگر متفاوت اشاره کرد. کیفیت کابین به خوبی قابلرقابت با رقبای مشهور همچون مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی آن یک سر و گردن بالاتر از رقباست.
بامو 330e جدید یک سری 3 جدید است که باعث سردرد خریداران سازمانی و گروهی میشود. این یک خودروی پلاگین هیبریدی باکیفیت است که به آسانی از نظر هزینهها با مدل دیزلی 320d برابری میکند. اگر فضای پارک کافی داشته باشید و بتوانید خودرو را شبها شارژ کنید قطعاً این نسخه را جزو بهترین اعضای خانوادهی سری 3 خواهید دانست.
مشخصات بامو 330e M Sport
قیمت: 39980 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی به همراه واحدی الکتریکی قدرت/گشتاور: 249 اسب بخار/420 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6 ثانیه حداکثر سرعت: 230 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 2 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress