مک لارن با مدل جدید خود، GT، پا در میدان گرندتوررهای لوکس گذاشته و قصد جان رقبای سرسختی از آستون، بنتلی و… را کرده است؛ آنهم با شعاری جدید: “وقتیکه قوانین از نو نوشته میشوند…”
خودروسازان بریتانیایی به نظر به یک رقابت عجیب و نو متعهد شدهاند، تا ببینند که میتوانند محکمتر پا روی پای دیگری بگذارد. پیشترها درباره آستون مارتین RB003 موتور وسط، خبرهای متنوعی بوده که مشخصاً فراری، لامبورگینی و مک لارن را هدف قرار داده بود. حال با GT از مک لارن ملاقات کنید؛ خودرویی که اسم و مأموریت لوکسش، مستقیم به تقابل با برادر کوچکتر RB003 میپردازد.
مدل 570GT از مک لارن یک تکامل برای سری خودروهای اسپرت شرکت محسوب میشد؛ حال مدل GT جدید با دستی پر آمده است؛ با وعده ارائه سطحی نو از کاربردی بودن و راحتی بهصورت همزمان، حتی اگر اجزای اصلیاش بسیار آشنا باشند!
شاسی
مهمترین ضعف GT کمبود جای سرنشینان است. تقریباً تمام رقبای اصلی، صندلی ردیف عقب دارند ولی GT یک دوسرنشینهٔ واقعی است. اسپیدتیل که خودرویی بسیار گرانتر و تولید محدود است تنها خودروی سه سرنشین در سبد فعلی مک لارن است.
به حتم GT کاربردیترین مک لارنی است که تابهحال تولید شده است. شاسی آن بر روی یک نسخه اصلاح شده از شاسی فیبرکربن مک لارن به نام Monocell II-T (حرف T برای touring است) سوار است. این شاسی یک قاب کربنی اضافه را در عقب خود جای میدهد که اجازه دسترسی به محفظه بار بالای موتور را میدهد درحالیکه این همان ایدهای است که در پشت 570GT نیز یافت میشود. محفظه پشتی GT با 15 فوت مکعب بزرگتر از محفظه 8 فوت مکعبی 570GT است. این محفظه قادر به جای دادن یک ست کامل چوب گلف به همراه کمی از وسایل همیشه وصلهٔ خودرو است. آن فضای اضافه ناشی از تغییر مکان لولای در فضای بار، از کنارهها به روبهرو است.
تام تیلور، مدیر بینالمللی محصولات مک لارن، میگوید: «این بسیار کار آسانتری است که چیزی سنگین را از پشت قرار دهید تا از کنار»، و چیزی را توضیح میدهد که پیشتر تقریباً همه خودروسازان دیگر به آن رسیده بودهاند.
درحالیکه GT فاقد فنربندی هیدرولیکی با اتصال درونی است که در 720s وجود دارد، به جای آن دارای دمپرهای تطبیقپذیر با قابلیت تشخیص مسیر تنها در 2 میلیثانیه است. ما این را گفتیم و حال منتظر تحت فرمانترین رانندگی نسبت به هر مک لارن دیگری هستیم، حتی با وجود رینگهای 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب. ارتفاع رانندگی نیز نسبت به هر مک لارن دیگری افزایش یافته است ولی با وجود فاصلهٔ 4.3 اینچی با زمین، GT همچنان به زمین نزدیک است. 10 درجه زاویه بیشتر با خط افق برای اسپلیتر جلو نیز (1.7 درجه نسبت به زاویه مذکور در 720s بیشتر است) از نگرانی درباره خراش افتادن خودرو جلوگیری میکند.
کابین
راحت، گران و با کیفیت واژگانیاند که فضای داخلی GT را توصیف میکنند. این خودرو دارای چرم و موکت است؛ درجایی که انتظار میرفت فیبر کربن باشد! ولی مک لارن حواس جمع است تا مانند دیگر بریتانیاییها دچار زرق و برق کابین نشود. راب مل وایل، مدیر طراحی، میگوید: «ما به تریم و حاشیه چوبی تنها برای 30 ثانیه فکر کردیم، ولی بلافاصله متوجه شدیم که انتخاب اشتباهی است». تزیینات چرم ناپا همچنین برای این خودرو استاندارد است (به همراه آپشنهای دیگر).
صندلیهای GT نسبت به هر مک لارن دیگری پشتیبانی بهتری برای پشت و شانهها دارد و تنظیم گرما و سفتی را بهطور استاندارد دربر میگیرد. مک لارن قول داده که GT از همزاد خود بهطور محسوسی ساکتتر خواهد بود (البته در کابین). با وزن 3384 پوندی (1535 کیلوگرم) کمپانی مدعی شده که این مدل نسبت به 570GT، هفتاد پوند (31 کیلوگرم) سنگینتر است؛ این اضافهوزن به خاطر تودوزیهای سنگینتر و مواد صداگیر بیشتر برای کابین است. تیلور میگوید: «مردم از میزان کاهش صدا در این کابین شگفتزده خواهند شد».
طراحی بیرونی
مل وایل میگوید که او و تیمش تلاش کردهاند تا طراحی GT از خواهرانش کمی ملایمتر باشد. با 4.86 متر طول و 1.21 متر بلندا، این مدل از 570GT تا 15سانتیمتر کوتاهتر و 1.21 سانتیمتر بلندقدتر است.
مل وایل میگوید که بیشتر تلاش تیمش برای طراحی ظاهر خودرو بهصورت یک گرند تورر بوده است که با دماغه بلندتر و طراحی سطوح صافتر به آن رسیدهاند. کمتر آئرودینامیک بودن به طراحان این اجازه را داده تا بتوانند چهرهٔ مرتبتری به این خودرو بدهند، برای نمونه، درهای آن سوراخهای هوای موجود در درهای 720s را ندارد و هر دو سپر جلو و عقب ساختار بیشتری به جای مجراهای هوا دارند.
قوای محرکه
نیروی این زیبای نو از یک پایگاه 4 لیتری توئین توربوی V8 میآید که مشابه نمونه بهکاررفته در 720s است که کمی تغییر کرده؛ تغییرات بهاندازهای بودهاند که مک لارن برای موتور کد جدیدی را اختصاص دهد:M840TE. این نسخه جدید، توربوشارژرهای کوچکتری دارد تا به درخواستهای راننده در دورهای پایینتر پاسخی سریعتر بدهد و درعینحال به پرچمدار بودن 720s احترام بگذارد. حداکثر توان خروجی این گرند تورر 612 اسب بخار در دور موتور 7500 است؛ بیشترین میزان گشتاور نیز 465 پوند فوت در دور 5500 است. تیلور میگوید که GT مهندسی شده است تا شما را حتی در حال استفاده از درصد پایینی از پتانسیلش شاد نگه دارد، با ارائه 95 درصد گشتاور در دور موتور 3000! عملکرد همچنان بیرحمانه است: مک لارن ادعا کرده که GT در 3.1 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و سقف سرعت 326 کیلومتر بر ساعتی دارد.
نگهداری
GT از ماه جولای برای سفارش آماده شده، با نخستین تحویل به مشتری تا اواخر این سال میلادی. قیمت آن نیز از 210,000 دلار آمریکا شروع میشود.
منبع: Car and Driver,19 July