موسیقی ولو در روضه خوانی مطلقا حرام است؛ توصیه های حضرت آیت الله روحانی به مداحان، سخنرانان و عزادارن حسینی
شفقنا-حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نکاتی را به منظور برگزار شدن هر چه باشکوه تر مراسم عزاداری امام حسین (ع) خطاب به وعاظ و مداحان، مسئولین هیأت های مذهبی، جوانان، بانوان و سایر عزاداران حسینی یادآوری کرده اند. به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان در توصیه به منبری ها و وعاظ […]
شفقنا-حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نکاتی را به منظور برگزار شدن هر چه باشکوه تر مراسم عزاداری امام حسین (ع) خطاب به وعاظ و مداحان، مسئولین هیأت های مذهبی، جوانان، بانوان و سایر عزاداران حسینی یادآوری کرده اند.
به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان در توصیه به منبری ها و وعاظ آورده است:
۱) دقت شود که هدف اساسى از منابر شریف حسینى و هیأت هاى معظم عزادارى احیاى امر اهل بیت علیهم السلام از طریق بیان مظلومیت و مصیبت هاى ایشان و تبیین ارزش ها و اصول آنها مى باشد؛ در نتیجه اگر موضوع سیاسى، ابعاد شرعى و دینى داشته باشد در سایه موازین شرعى، پرداختن به آن در منبر صحیح مى باشد و الا بیان مسایلی صرفا سیاسی صحیح نیست.
۲) از سخنوران دینی می خواهم که تمام تلاش خود را در راه نشر معارف ائمه معصومین (علیهم السلام)، بیان احکام شرعی و تحکیم باورهای دینی به کار بگیرید. همچنین با استفاده از ادله نقلی محکم و استدلال های عقلی به شبهات انحرافی پاسخ دهید تا از طرفی، باورهای مؤمنان را محکم تر از گذشته گردانید و از سوی دیگر ضمن اثبات اصالت منبر و کارآمدی آن، بی پایه بودن ادعاهای افراد مغرض مبنی بر ناتوانی و ناکارآمدی منبر حسینی در بیان معارف الهی را بر همگان آشکار نمایید.
۳) در راست و دروغ بودن روضه ها، یک مطلب که در کتب متعدد موثق، آمده باشد یا در یک کتاب موثق آمده باشد کافی است و اگر در کتاب موثقی مطلبی به صورت غیر مشهور آمده باشد، خواندن آن به عنوان روضه و مصیبت جایز است.
توصیه به مداحان:
۱) ذاکران و مداحان که بعضی روضه ها را با آهنگ های موسیقی یا قریب به آن می خوانند؛ توجه کنند موسیقی مطلقا حرام است ولو در روضه خوانی باشد.
۲) خواندن مصیبت، مثلا روایت اهل بیت علیهم السلام به صورت خودمانی و به قصد اشک ریختن، چنانچه مصیبت مجعول نباشد؛ یعنی در کتب تاریخ و روایات ذکر شده باشد، اشکال ندارد، بلکه خوب هم هست.
۳) استفاده از سبک های خواننده ها (چه خواننده های غربی و چه داخل کشور) برای مداحی اهل بیت علیهم السلام؛ چنانچه توأم با موسیقی و غناء باشد، جائز نیست، در غیر این صورت اشکالیی ندارد.
۴) خواندن اشعاری که می گویند: «خدای من حسینه»، «مستم و حیدر پرستم»، «رب بی نیاز من یا ثارالله» و…؛ کفرآمیز است و بدون تردید خود آن امام (ع) از این اشعار ناراحت می شوند. حیف است مجلس عزاداری (که آن قدر فضیلت و ثواب برای خواننده و شنونده و تشکیل دهنده آن مجلس ذکر شده) مبدل به مجلس معصیت بشود. حتما پرهیز کنید.
۵) شنیده ام در ایام عزادارى و ذکر مصیبت حضرت سیدالشهداء علیه السلام مطالب غلوآمیز بسیار رایج شده است و به همین دلیل بهتر است در هنگام مداحى منابع آن را براى مردم ذکر کنید و توضیح دهید که از کتب و منابع موثق و مجاز استفاده مى کنید. مداحى منصب بزرگ و بسیار بافضیلتى مى باشد و شایسته است که با مطالب غیر مشروع و غیر صحیح آن را خدشه دار نکنید.
توصیه به عزاداران:
۱) در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) نماز بر عزاداری مقدم است. خود حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در جنگ که از افضل عبادات بود از آن دست کشید و نماز خواند، پس ما که ادعاى تبعیت از آن بزرگوار را داریم باید نماز اول وقت را رعایت کنیم.
۲) پوشیدن لباس سیاه به خودى خود جائز است و اشکالى ندارد و در این که سیاهپوشى از مصادیق زنده کردن امر ائمه شده و به نوعى بیان حزن به واسطه ظلم بر امام حسین علیه السلام است مطلبى است که شکی در آن نیست.
۳) برهنه شدن مردان در حال سینه زدن و زنجیر زدن بر مرد جایز است ولی زن ها نباید نگاه کنند.
۴) دلیل سینه زدن برای ائمه علیهم السلام، تعظیم شعائر مذهبی است و به عنوان عزادارى بسیار توصیه شده و از افضل مقربات است؛ و سینه و زنجیر زدن در عزاداری که منجر به کبودی و حتی جاری شدن خون می شود جایز است.
۵) اگر کسى به عنوان ترک یا استخفاف نماز به نمازهاى یومیه اهمیت ندهد و در عین حال در عزادارى شرکت و مبالغ زیاد خرج کند و ادعاى شفاعت حضرت سیدالشهداء علیه السلام داشته باشد؛ بداند ترک نماز غیر جایز است و امام صادق علیه السلام درباره استخفاف به نماز فرمودند: «لا ینال شفاعتنا من استخف بصلاته»، ولى خرج کردن در عزادارى اشکال ندارد.
توصیه به مسئولین هیأت ها:
۱) اگر روضه خوانى و سوگوارى امام حسین علیه السلام تا نیمه شب ادامه یابد به گونه اى که موجب اذیت و آزار همسایگان محل شود؛ اشکال دارد.
۲) استفاده از آلات موسیقى مانند اُرگ (از آلات موسیقى و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزادارى حرام است و جائز نیست.
۳) باقیمانده اموالى که به عنوان هزینه هاى مراسم عاشوراى امام حسین علیه السلام جمع آورى مى شود، چنانکه می شود نگه داشته و برای مراسم بعد استفاده شود و اگر ممکن نیست می توانند در موارد خیر دیگری صرف نمایند.
۴) استفاده از هر چیزی که علامت عزاداری است و شرعاً حرام نیست، مانند عَلم و ضریح در عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام جایز و مطلوب است.
توصیه به جوانان:
به یکایک فرزندان مؤمن خویش در سراسر جهان تشیع می گویم:
اولا: وظیفه شما در این مرحله حساس تاریخی این است که همه تلاش خود را برای احیای این روز بزرگ به کار بندید. این مهم از رهگذر برگزاری مجالس سوگواری و شرکت در این مراسم، اقامه شعائر الهی مرتبط با مسأله عاشورا و هزینه کردن اموال فراوان در این راه ممکن می شود. چراکه این تلاش ها، کمترین کاری است که برای خنثی کردن نیرنگ افراد مغرض و پاسخ به شبهه افکنی ها باید انجام داد. تجمع شیعیان موجب احیای فرهنگ اهل بیت (ع) می شود. همچنان که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) نیز بر این مسأله تأکید ورزیده اند. ایشان می فرمایند: «فإنَّ فی اجتماعِکم ومذاکرتکم إحیاءٌ لأمرنا، وخیرُ الناسِ بعدنا مَن ذاکرَ أمرَنا، ودعَا إلى ذِکرِنَا»
حتی در نقل دیگری – که معتبرتر نیز می باشد – این روایت با تعبیری بسیار شگفت آور آمده: « فإنَّ فی اجتماعِکم ومذاکرتکم إحیاءَنا». به اعتقاد من، قلم از بیان معانی والای آن ناتوان است.
بر پایه این روایت روشن می شود که صرف حضور در مجالس و دسته های عزاداری، امری بسیار مطلوب است. بنابراین برخلاف آنچه برخی افراد غافل در داخل و خارج ترویج می کنند، دنبال کردن مراسم عزاداری و سخنرانی از راه تماشای شبکه های مختلف ماهواره ای و تلویزیونی و یا استفاده از سی دی های صوتی و تصویری کافی نیست. زیرا روشن است که همین حضور مؤمنان در مراسم و مجالس عزاداری فریادی رسا بر سر ستم و ستمگران به شمار می رود و موجب به لرزه در آمدن کاخ های مستکبران جهان می شود.
ثانیا: به فرزندان مؤمن خویش که در برپایی این مجالس ذکر و هیئت های عزاداری فعالیت می کنند، یادآور می شوم که این کار جهادی و بزرگ خویش را ادامه بدهید. این تلاش های شما عزیزان از برترین اعمال جهادی در روزگار کنونی به شمار می رود. همانا این مجالس دینی از مؤثرترین سلاح هایی است که موجب می شود ایمان بر قدرت های کفر و شیطانی چیره شود. این راه را ادامه بدهید و نکند خدای ناکرده انسان های ضعیف النفس و کوردل برای محو این شعائر در میان شما نفوذ کنند. امید است که عزاداری های شما مورد تأئید ذات اقدس الهی قرار گیرد.
توصیه به بانوان:
۱) مداحی کردن زن برای زنان جایز است؛ مرثیه خواندن خانم ها با بلندگو در مجلس زنانه بدون شنیدن اجانب هیچ اشکالی ندارد. سینه زدن خانم ها نیز در مجلس خانم ها هیچ اشکالی ندارد و رسیدن صدای آنان به گوش مردان رهگذر چنانچه صدایشان موجب تهییج شهوت نشود اشکالی ندارد.
۲) حضور زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته هاى سینه زنى و زنجیرزنى، در صورت حفظ حجاب و نگاه نکردن به بدن مرد نامحرم اشکال ندارد.