به گزارش زنان خبر، روزنامه گاردین در گزارشی خبر داده است بر اساس یک بررسی جدید، در سال ۲۰۱۸ نقشهای برجستهتری از فیلمهای پرفروش آمریکا به زنان و رنگینپوستان اختصاص یافته است. مطالعه سالانه دانشکده ارتباطات و روزنامهنگاری آمریکایی USC افزایش چشمگیری در فیلمهای مهم هالیوودی را نشان داده است. این تحقیق نشان میدهد که این صنعت به انتقادهای اخیر درباره تنوع نژادی روی پرده نمایش واکنش نشان داده است.
۳۹ فیلم از ۱۰۰ فیلم پرفروش در سال ۲۰۱۸ دارای یک زن نقش اول یا بازیگر زن همراه نقش اول داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۷، ۳۳ فیلم و در سال ۲۰۰۷ ، ۲۰ فیلم بوده است.
۲۷ فیلم دارای یک نقش اصلی یا همراه نقش اصلی غیرسفیدپوست بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۱ فیلم بیشتر است. ۱۱ فیلم به بازیگران زن رنگینپوست اختصاص دارد که نسبت به سال ۲۰۱۸، با افزایش ۴ فیلم مواجهه است. فیلمهای بلند که امکان چنین فرصتهایی را داشتند – و از مزیتهای انتقادی و تجاری استفاده کردهاند – شامل «آسیاییهای دیوانه پولدار» و «پلنگ سیاه» میشوند که دومی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم هم شده و یازدهمین فیلم پرفروش تمام دوران است.
استیسی ل اسمیت، مدیر ابتکار شمول دانشگاه آمریکایی آننبرگ گفت «خبر خوب این است که شرکتها تلاش میکنند تلاش فراتری از خود نشان بدهند؛ ما شاهد یک جنبش هستیم؛ مطمئناً همیشه میخواهیم سریعتر باشد؛ اما به نظر میرسد که همه فعالیتها و حمایتها نتایج خوبی به همراه دارد. استودیوها میدانند تمام آن اسطورهسازیها درباره کسی که میتواند فیلمی را رهبری کند یا پیش ببرد، دقیقاً همین بوده: اسطورهسازی.»
مارک چوئیتی، مدیر برنامه ابتکار شمول آننبرگ و یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت «شما اساساً شاهد از بین رفتن جوامع کلی هستید.»
زمانی زنانی روی پرده برجستهتر نمایش داده میشدند که لباس کمتری به تن داشتند؛ کمتر از ۳۰٪ از شخصیتهای زن در حالت برهنه نمایش داده میشدند؛ در مقایسه با مردها این رقم برابر با ۷٫۴ درصد است؛ زنان نیز سه برابر بیشتر از مردان درگیر صحنههای برهنگی بودند.
این مطالعه همچنین ۴۴ سالگی را به عنوان سنی معرفی کرده است که بازیگران خواهان نقش اصلی طی آن دچار انقطاع میشوند. ۱۱ فیلم، زنان را در این سن به تصویر میکشد که در مقایسه با مردان این رقم به ۲۴ فیلم میرسد.
پشت دوربین وضعیت بدتر است. در طول ۱۲ سالی که این مطالعه بدان پرداخته است، ۴/۳ درصد کارگردانان زن و ۳/۳ درصد آسیایی بودهاند: آماری که اساساً ثابت ماندهاند. این تحقیق استدلال میکند که یکی از دلایل افزایش قابل توجه داستانهایی با شخصیتهای سیاهپوست در طول سال گذشته، افزایش تعداد کارگردانان سیاهپوست از ۶ نفر به ۱۵ نفر است.
انتهای متن/*