صنعت خودروی کنونی در بحث پیشرانههای دیزلی کمی سردرگم مانده است. از یک طرف خودروسازان سرمایهگذاری گستردهای روی حملونقل الکتریکی داشتهاند و در سمت دیگر برخی خودروسازان همچنان بر زنده بودن پیشرانههای درونسوز و به ویژه دیزلی تأکید دارند.
آئودی در هر دو سمت بازی حضور داشته ولی خب بخش اعظم تمرکزش روی الکتریکی سازی سبد محصولات خود است؛ اما از نظر پیشرانههای دیزلی هم باید گفت طیف عظیم محصولات ارباب حلقهها به این نوع پیشرانهها مجهز بوده و یکی از گیراترین آنها کراس اوور اسپورت SQ8 2020 است.
این خودرو از چهار خروجی اگزوز، دیفیوزر عقب بزرگ، رینگهای چشمگیر، ورودیهای هوای جدید، ترمزهای کربنی، سیستم تعلیق بادی تطبیقی با سیستم هندلینگ دینامیک خاص و… سود میبرد. همچنین با پرداخت مبلغ بیشتر میتوان سیستمهای فرمان پذیری چرخ های عقب، دیفرانسیل اسپورت و میلههای ضد لغزش فعال الکترومکانیکی را سفارش داد.
داخل کابین این کراس اوور خوشتراش هم پدالهای فولادی، فرمان D شکل، رکابهای داخلی آلومینیومی، نشان های S و پوشش چرم و آلکانترا خودنمایی میکنند. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی MMI آئودی نیز حاضر بوده و با سه صفحهنمایش اصلی کار میکند.
اما از نظر پرفورمنس باید گفت این قدبلند رعنا از نیروگاه دیزلی استفاده کرده و بنابراین قدرت زیاد را با مصرف سوخت مناسب ارائه میکند.
نیروبخش SQ8 پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربودیزلی است که با استفاده از کمپرسور الکتریکی تأخیر توربو را نیز از بین برده و قدرت 429 اسبی و گشتاور 900 نیوتون متری دارد. این خودرو میتواند تنها در عرض 4.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. آئودی میگوید SQ8 مصرف سوخت متوسط 7.8 لیتری در هر صد کیلومتر داشته اما خب از نظر ما نمیتوان به این رقم دست یافت مگر اینکه در بزرگراه و با سرعت بسیار کمی حرکت کنید که این امر با هدف SQ8 در تناقض است، اینطور نیست؟!