هر زمانی که یک خودروی الکتریکی جدید معرفی میشود همه سریعاً به فکر تسلا و رقابت با آن میافتند. این غول تکنولوژی آمریکایی چندین سال است که در زمینهی خودروهای الکتریکی یک سنگ محک بوده ولی هیچگاه تا این اندازه تحتفشار نبوده چراکه پورشه اولین سدان اسپورت و الکتریکی خود با نام تایکان را روانهی میدان کرده است.
علیرغم اینکه تایکان همین چند روز پیش و در نمایشگاه فرانکفورت 2019 معرفی شده اما ما قبلاً پشت فرمان آن نشستهایم. این خودرو از پلتفرم کاملاً جدیدی که بعدا در محصولاتی همچون آئودی E-Tron GT بکار خواهد رفت استفاده کرده است.
پورشه در روی کاغذ قدرت و پرفورمنس بیشتر از حد کافی برای رقابت با سریعترین محصولات تسلا را دارد اما مدیران این خودروساز آلمانی بیش از همه روی سرعت خط مستقیم این خودرو تأکید میکنند. پلتفرم سفارشی تایکان سریعاً نشان میدهد که یک سر و گردن بالاتر از خودروهای لوکس و الکتریکی جدید همچون مرسدس EQC قرار دارد. همانگونه که میدانید مرسدس EQC بر پایهی پلتفرم کنونی محصولات بنزینی یا دیزلی شکل گرفته و آن احساس سنگینی خاص خود را داراست اما چنین چیزی در تایکان دیده نمیشود.
تایکان مثل هر محصول دیگری از پورشه فرز و چابک است. این خودرو پهن بوده و نه تنها به سرعت میتوان آن را در جاده تشخیص داد بلکه از مرکز ثقل پایینی نیز سود میبرد. موقعیت رانندگی در آن تقریباً به 911 شباهت دارد. شما تنها چند سانتیمتر با زمین فاصله دارید و فرمان نیز درست به قفسه سینه نزدیک است. همچنین کنترلهای داخل کابین دقت بالایی داشته و فرمان نیز کاملاً توازن وزنی دلپذیری دارد.
شتاب گیری خودرو کمی خشن است. گیربکس دو سرعته ی خلاقانهی پورشه برای شتاب گیری فوقالعاده طراحی شده و در سرعتهای بالا به دنبال حداکثر راندمان خواهد بود. با قدرت 751 اسب بخاری و گشتاور 1050 نیوتون متری، قطعاً به دنبال قدرت بیشتر نخواهید بود چراکه واقعاً بهصورت بیرحمانهای سریع است. پورشه ادعا می کند شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.8 ثانیهای تایکان قابل تکرار است که همین موضوع طعنهای ظریف به تسلا مدل S میباشد.
تایکان از همان حالتهای رانندگی نرمال، اسپورت و اسپورت پلاس برادران بنزینی خود استفاده می کند اما حالت جدید range باعث میشود خودرو در کاراترین حالت خود باشد. البته این حالت اصلاً به معنی کند بودن نیست چراکه حتی در این حالت نیز بسیاری از افراد با خودرویی سریع روبرو خواهند بود. در بزرگراهها تنها نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود که این امر باعث بهبود راندمان تایکان شده و بنابراین برد آن بیشتر میشود.
البته اگر شما حالتهای اسپورت و اسپورت پلاس را انتخاب کنید همهچیز تیزتر شده و چابکی فوقالعادهای را برای خودرویی با وزن بیش از 2 تن نشان میدهد. همان میزان تنظیمات پدال گازی که در پانامرا GTS دیده میشود وجود ندارد اما ترمزها عملکرد قدرتمندانهای دارند. ترمزها به سیستم احیا هم مجهز شدهاند.
خب صحبت از سیستم احیا شد و باید گفت پورشه خاطرنشان ساخته رانندگان خواهند توانست در 90 درصد مواقع با یک پدال رانندگی کنند اما متأسفانه این سخن کاملاً درست نیست. دو حالت وجود دارد اما حالت قویتر نیز باعث کاهش سرعت مناسب تایکان بهمنظور عدم استفاده از پدال ترمز به ویژه در شهر نمیشود.
خودروی حاضر در تست از پکیج صدای اسپورت پورشه الکتریک سود میبرد که بهصورت استاندارد در توربو S وجود دارد اما برای آن در مدل توربو باید 354 پوند پرداخت کنید که باعث میشود صدای تایکان همانند یک خودروی 6 سیلندر باشد تا محصولی تمام الکتریکی. بهطور خلاصه باید بگوییم این پکیج جالب نیست و تنها به هویت خودرو آسیب میرساند. ما آن را فورا خاموش کردیم و ترجیح دادیم از سکوت داخل خودرو لذت ببریم.
تایکان در بخش جلوی کابین بسیار ساکت بوده اما در بخش عقب صدای بیشتری وجود دارد. فضای کابین نیز خیلی بد نیست اما به خاطر وجود سقف خمیده شاید سر افراد قدبلند کمی به سقف ساییدگی داشته باشد. همچنین باید گفت لاستیکهای بزرگ نیز صدای جادهای زیادی تولید میکنند. به لطف وجود شیشهی پشتی متمایز و پوشش سقف مشکی، فضای کابین تاریک است.
محفظه بار تایکان فضای خوبی داشته و علیرغم اینکه گنجایش 366 لیتری آن کمتر از فولکسواگن گلف است اما میتوان برخی وسایل را در آن جای داد. دماغه هم گنجایش 81 لیتری دارد. البته پانامرا به خاطر درب پشتی هاچبک خود گزینهی جادارتری محسوب میشود.
پورشه ادعا می کند این مدل توربو S با وجود باتری 93 کیلووات ساعتی محدوده حرکتی 412 کیلومتری دارد که در مدل توربو به 449 کیلومتر میرسد. ما احساس کردیم برد خودرو در حالت واقعی کمتر است اما به سختی میتوان شکایتی دراینباره داشت چراکه ما 250 کیلوگرم وزن اضافی را حمل میکردیم. به احتمال زیاد میتوان در مسیرهای روزانه به برد حدود 355 کیلومتر دست یافت.
ما از شبکه شارژ سریع IONITY که هماکنون در اروپا 147 نقطه دارد استفاده کردیم. تا پایان سال آینده این تعداد از جایگاهها دو برابر خواهد شد و به 400 نقطه خواهد رسید. پورشه میتواند تا جریان 270 کیلوواتی را بپذیرد که به معنی شارژ 80 درصدی باتری در حدود 20 دقیقه است. شارژ تایکان سریعتر از سوپرشارژر تسلا انجام میشود.
اما قضاوت دربارهی راحتی سواری تایکان بسیار سخت بود زیرا مسیر 500 کیلومتری ما در کشور سوئد دارای آسفالت بسیار خوبی بود. ترکیب رینگهای 21 اینچی و سیستم تعلیق بادی سه محفظهای تا حدی عجیب بوده و اگرچه ما مجبوریم بررسیهای بیشتری روی تایکان انجام دهیم اما تجربهی پانامراهایی با مشخصات مشابه نشان میدهد که تایکان در جادههای ناهموار هم عملکرد خوبی خواهد داشت.
تایکان دید پورشه به آینده بوده و به همین خاطر فاقد دورشمار آنالوگ سنتی محصولات پورشه بوده و از صفحهنمایش دیجیتال استفاده کرده است. همین طرح در کل داشبورد وجود داشته و در واقع دو صفحه در بخش مرکزی داشبورد و یکی هم روبروی سرنشین جلویی وجود دارد.
کیفیت، فینیش و متریال بکار رفته در کابین بسیار خوب بوده و البته باید هم اینگونه باشد زیرا بهای تایکان تقریباً دو برابر یک پانامرای مجهز است. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به صندلیهای اسپورت برقی با تنظیم در 18 جهت، چراغهای ماتریکس LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای و مدیریت ارتباطی پورشه با ناوبری آنلاین اشاره کرد. آپشن های بسیار زیادی هم وجود دارد که ذکر آنها در این نوشتار نمیگنجد.
پورشه تایکان جدید را میتوان یکی از بهترین و کاملترین خودروهای الکتریکیای دانست که تاکنون بررسی کردهایم. هندلینگ این خودرو مشابه محصولات اسپورت بوده و شتاب گیری وحشیانه و چابکی چشمگیر خود را با گنجایش مناسب کابین و بردی مناسب ترکیب کرده است. البته قیمت این خودرو در آغاز باعث محدود شدن طیف مشتریان خواهد شد اما اگر مدلهای پایهی تایکان به اندازهی مدل پرچمدار توربو S خوب باشند شکی وجود نخواهد داشت که تایکان یک خودروی الکتریکی فوقالعاده است.
مشخصات پورشه تایکان توربو S
قیمت: 138826 پوند پیشرانه: باتری 93 کیلووات ساعتی، دو پیشرانه الکتریکی قدرت/گشتاور: 751 اسب بخار/1050 نیوتون متر گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 2.8 ثانیه حداکثر سرعت: 260 کیلومتر در ساعت برد الکتریکی: 412 کیلومترمنبع: autoexpress