در سال 2008 تاتا فکر میکرد میتواند با نانو بهعنوان ارزانترین خودروی دنیا، چشمانداز جهانی خودرو را تغییر دهد. این خودرو بسته به آپشنها در بازار هند با قیمتی معادل 2000 تا 3000 دلار عرضه شد البته آپشنها موارد بسیار معمول و سادهای مثل پنجرههای برقی و آینهٔ جانبی سمت شاگرد بودند و بسیاری از خریداران حتی همینها را هم سفارش نمیدادند. در نانو چیزهایی وجود ندارد که در خودروهایی متعلق به نیمقرن پیش پیدا میشدند. در این خودرو خبری از جعبهداشبورد، دورسنج موتور، فرمان هیدرولیک و حتی درب باک هم نیست و پُر کردن باک سوخت از طریق صندوق بار صورت میگیرد.
نانو به یک پیشرانهٔ کوچک 624 سیسی دو سیلندر مجهز شده که در عقب نصب شده و تنها 38 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود؛ اما حتی دسترسی به این موتور هم فرایند دشواری است زیرا درب عقب باز نمیشود و برای رسیدن به پیشرانه باید صندلی عقب را جدا کرد! با توجه به قدرت پایین پیشرانه تعجبی ندارد که رسیدن از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت با این خودرو 30 ثانیه طول میکشد و حداکثر سرعت آن عدد خندهدار 105 کیلومتر بر ساعت است. بااینحال در این ترکیب عجیب از اقدامات کاهش هزینه و حس بازگشت به گذشته، یک ویژگی خوب وجود دارد که آن مصرف سوخت است زیرا نانو در هر صد کیلومتر تنها 4.2 لیتر بنزین مصرف میکند.
بااینحال، همهٔ این ویژگیها در مقایسه با سواری نانو رنگ میبازند زیرا رانندگی با این خودرو تجربهٔ ترسناکی است. برای چنین خودروی سبکی، ارتفاع بسیار بلند است، فضای نوسان تعلیق خیلی زیاد است، آئرودینامیک در حد جعبهٔ کفش است و لاستیکها بسیار باریک هستند. درنتیجه حتی عبور یک موتورسیکلت از کنار نانو آنرا میلرزاند درحالیکه ترمزها نیز داستان خاص خود را دارند. شاید به همین دلایل بود که تاتا هرگز به پیشبینی خود برای فروش نانو دست پیدا نکرد. پیشبینی شده بود از این ماشین سالانه 250 هزار دستگاه به فروش برسد اما در سال اول تنها 7 هزار دستگاه فروش داشت و در سالهای 2017 و 2018 نیز فروش تنها کمی بیشتر از این بود تا اینکه سرانجام سال گذشته تولید آن خاتمه یافت. در ادامه میتوانید ویدئوی رانندگی با تاتا نانو در ایالاتمتحده را مشاهده کنید.