خودروهای الکتریکی همچنان خبرسازترین محصولات دنیای خودرو هستند اما نباید خودروهای هیدروژن سلول سوختی را نیز از یاد برد. هیوندای نکسو فعلاً در کالیفرنیا قابل خریداری است اما این شاسیبلند اخیراً توانسته امتیاز ایمنی قابلتوجه Top Safety Pick + را از IIHS دریافت نماید. هیوندای میگوید نکسو اولین خودروی سلول سوختی تولیدی است که توسط IIHS تست شده و چنین رتبهی درخوری را دریافت نموده است.
برای دستیابی به این امتیاز ایمنی باید یک خودرو در تمامی تستها از برخوردهای جانبی گرفته تا چراغها عملکرد خوبی داشته باشد و البته برای پیشگیری از تصادف هم امتیاز پیشرفته یا عالی را کسب کند. به همین خاطر است که نکسو در تمامی تستهای تصادف امتیاز خوب را گرفته و چراغهای LED آن نیز همین رتبه را دریافت کرده است. نکسو برای سیستم پیشگیری از برخورد خود حائز امتیاز عالی شده است.
تصادف یک خودروی پر از هیدروژن شاید در تصور برخی افراد مساوی با انفجار باشد اما این دسته از خودروها مشابه مدلهای بنزینی پر از بنزین و بخار بنزین کاملاً اشتعالزا نیستند. هیوندای در ویدئوی منتشر شدهی خود جزئیات ساختار بدنه و باکهای سوخت نکسو را به نمایش گذاشته و قدمهای مختلف خود برای پیشگیری از انفجار هیدروژن را شمرده است.
این موضوع خوبی است زیرا قبلاً نکسو توسط کارشناسان بررسی شده است. برد این خودرو برابر با 595 کیلومتر بوده و پر کردن باک هم تنها 5 دقیقه زمان میبرد که شبیه خودروهای معمولی است. از آنجایی که تنها فراوردهی سوختن هیدروژن توسط نکسو آب است بنابراین از نظر زیستمحیطی هم محصول پاکی محسوب میشود.
اما سؤال این است که آیا خودروهای سلول سوختی در آینده همهگیر خواهند شد؟ اگر این تکنولوژی 10 سال پیش یعنی زمانی که خودروهای الکتریکی هنوز در دستیابی به برد 150 کیلومتری با مشکل مواجه بودند پس زده میشد حالا داستان متفاوتی وجود دارد. از آنجایی که تکنولوژی باتریها و تعداد جایگاههای شارژ خودروهای الکتریکی افزایش مییابد بنابراین پنجره برای خودروهای الکتریکی که از سلولهای سوخت هیدروژنی پرفشار استفاده میکنند به سرعت در حال بسته شدن است.