هرچند ممکن است این روزها سدانها به دلیل محبوبیت کراساوورها به حاشیه رفته باشند اما بامو هنوز هم فکر میکند این خودروها ارزش سرمایهگذاری دارند. به همین دلیل، باواریاییها با معرفی مدل جدید سری 2 گرن کوپه، خانوادهٔ سدانهای خود را گسترش دادهاند. البته بامو قبلاً با سری 1 سدان در این کلاس حضور داشته است اما آن خودرو فقط مخصوص بازارهای خاصی مثل چین و مکزیک است درحالیکه سری 2 گرن کوپه در همهٔ بازارهای جهانی ازجمله ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
مهمترین ویژگی سری 2 گرن کوپه این است که ارتباطی با سری 2 کوپه و کابریولت دیفرانسیل عقب ندارد و روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی نسل جدید هاچبک سری 1 ساخته شده است؛ بنابراین این خودرو رقیب مستقیم مرسدس بنز CLA محسوب میشود. هرچند طراحان بامو تمام تلاش خود را برای الهام گیری از مدل بزرگتر، لوکستر و جذابتر سری 8 گرن کوپه بکار بردهاند اما سری 2 گرن کوپه همچنان نشان میدهد که ریشههای آن به یک هاچبک دیفرانسیل جلو بازمیگردد.
نتیجهٔ این موضوع ایجاد بدنهای کشیدهتر از حد معمول برای یک کوپهٔ چهاردر کوچک و تناسبات ناخوشایند از بسیاری از زوایا بوده است که هردو روی استایل کلی خودرو تأثیر منفی داشتهاند. سری 2 گرن کوپه 4,526 میلیمتر طول، 1,800 میلیمتر عرض و 1,420 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,670 میلیمتر است. صندوق بار این خودرو نیز 430 لیتر ظرفیت دارد که امکان افزایش آن با خواباندن صندلیهای عقب با نسبت 40/20/40 وجود دارد.
طراحی و جزئیات داخلی سری 2 گرن کوپه تقریباً بهطور کامل با نسل جدید سری 1 یکسان است که این یعنی در اینجا هم صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که کمی به سمت راننده زاویه دارد و نمایشگر سربالای 9.2 اینچی وجود دارد. مثل سدان بزرگتر سری 3، برای سری 2 گرن کوپه هم دستیار شخصی هوشمند بامو قابل سفارش خواهد بود که امکان دسترسی به کارکردهای مختلف خودرو از طریق صحبت کردن را فراهم میکند. بهعنوانمثال، میتوان گفت «هی بامو، مرا به خانه ببر» تا سیستم ناوبری تنظیم گردد.
حتی نسخهٔ پایهٔ سری 2 گرن کوپه از تجهیزات استاندارد زیادی برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به غربیلک فرمان اسپرت چرمی، دوربین دید عقب، چراغهای جلو و مه شکنهای LED، صندلیهای برقی، کروز کنترل پویا و سازگاری با اپل کارپلی اشاره کرد. علاوه بر این، ویژگیهای ایمنی زیادی هم مثل هشدار برخورد جلو، تشخیص نقاط کور فعال و سیستم هشدار خروج از خط با قابلیت بازگرداندن به خط بین سرعتهای 70 تا 240 کیلومتر بر ساعت، در این خودرو بهصورت استاندارد ارائه شده است.
سری 2 گرن کوپه در ابتدا در چهار مدل مختلف با پیشرانههای بنزینی و دیزل به بازار عرضه خواهد شد که از بین آنها فقط دو مدل راهی بازار ایالاتمتحده میشود. مدل اول که 228i XDrive نام دارد، فقط مخصوص بازار آمریکا بوده و در دیگر کشورها عرضه نمیشود. این مدل به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 230 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور مجهز است که این نیروی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشود.
این مدل ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن با لاستیکهای چهارفصل بهصورت الکترونیکی روی 210 کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما در صورت تجهیز به لاستیکهای پرفورمنس، این عدد به 243 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا میکند. مدل دوم که قویترین نسخهٔ سری 2 گرن کوپه محسوب میشود، M235i XDrive نام داشته و برخلاف مدل قبلی، علاوه بر ایالاتمتحده در اروپا هم عرضه خواهد شد. این مدل به نسخهٔ قویتری از همان پیشرانهٔ 2 لیتری قبلی مجهز است که در اینجا 306 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این موتور که زیر کاپوت مدلهای M135i و X2 M35i هم قرار میگیرد، قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر گروه بامو محسوب میشود. نیروی این موتور اما مثل قبلی توسط گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد به هر دو محور منتقل میشود. M235i با این قوای محرکه ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و با لاستیکهای پرفورمنس توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را دارد. M235i همچنین از ویژگیهای دیگری مثل کیت بدنهٔ M اسپرت، تعلیق، فرمان و ترمزهای ارتقاءیافته، رینگهای 18 اینچی و دیفرانسیل جلوی لغزش محدود تورسن هم برخوردار است.
در اروپا اما علاوه بر M235i، دو مدل دیگر هم عرضه میشود که یکی بنزینی و دیگری دیزلی است. مدل بنزینی پایه که 218i نام دارد، از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر توربو با 140 اسب بخار قدرت استفاده میکند و ظرف 8.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه مدل دیزلی با نام 220d به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 190 اسب بخار قدرت مجهز شده است.
اولین نمایش بامو سری 2 گرن کوپه در نمایشگاه لسآنجلس 2019 در ماه نوامبر صورت خواهد گرفت و تولید آن از ژانویهٔ 2020 آغاز خواهد شد اما خریداران برای دیدن آن در نمایندگیهای فروش باید تا مارس 2020 صبر کنند. قیمت این کوپهٔ چهاردر در آلمان برای مدل 218i از 31,950 یورو، برای 220d از 39,900 یورو و برای بالاترین مدل یعنی M235i XDrive از 51,900 یورو آغاز میشود.