فیلم The Irishman مرد ایرلندی ساختهی مارتین اسکورسیزی؛ در انتظار خلق یک نوستالژی
نام The Irishman شاید جذاب ترین عنوانی باشد که از سال گذشته بر سر زبان دوست داران سینما افتاد. شاید در دورانی که فیلمهای ابر قهرمانی با ایدولوژیهای فرا انسانی گیشهها را فتح میکنند و سال به سال از تعداد فیلم هایی که قرار است روزی بر یادها بمانند کاسته میشود. مارتین اسکورسیزی بزرگ بعد از […] نوشته فیلم The Irishman مرد ایرلندی ساختهی مارتین...
نام The Irishman شاید جذاب ترین عنوانی باشد که از سال گذشته بر سر زبان دوست داران سینما افتاد. شاید در دورانی که فیلمهای ابر قهرمانی با ایدولوژیهای فرا انسانی گیشهها را فتح میکنند و سال به سال از تعداد فیلم هایی که قرار است روزی بر یادها بمانند کاسته میشود. مارتین اسکورسیزی بزرگ بعد از چند سال وقفه و پس از فیلم تحسین شده Silent تصمیم گرفته ماهیت ایدئولوژیک خودش را دوباره باز آفرینی کند و با گرد هم هم آوردن بزرگانی از سالهای دور همچون آل پاچینو، دنیرو و پِسی، دوباره به دهه هفتاد باز گشته تا The Irishman را بسازد. بی شک نگاه خردمندانه یک مرد مسن و با تجربه به نام اسکورسیزی به سوژههای دورای جوانیش نه تنها میتواند از نظر بصری جذاب باشد، بلکه تمثیلی از نوع تفکر او در خلل سالها فیلم سازی به مسائل تیره و تار جهان غرب است. با هم بررسی کوتاهی در نت نوشت بر فیلم The Irishman داریم.
فیلم The Irishman
در انتظار خلق یک نوستالژی
فیلم The Irishman علاوه بر خود مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese در قامت کارگردان، مثلثی از بزرگترین بازیگران تمام ادوار را گرد هم آورده است. جو پسیِ بزرگ که پیشتر برنده جایزه اسکار شده است و سابقه همکاری با اسکورسیزی را در فیلم هایی مانند گاو خشمگین Raging Bull و کازینو را دارد، بعد از مدتی بازنشستگی که به یک دهه درازا طول کشید، دوباره روبه روی دوربین رفته است تا در کنار رابرت دنیرو Robert De Niro بزرگ یاد آورد آن دو زوج شکوهمند فیلمهای اسکورسیزی در سالهای دور باشد.
دنیرو که مدت هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته است به نظر میرسد در سالیان اخیر باز تمرکز بیشتری در انتخاب نقش هایش به خرج داده است و حال و در سال ۲۰۱۹ بعد از فیلم تحسین شده جوکر این بار با مرد ایرلندی همگان را به تحسین واداشت.
در کنار این دو زوج قدیمی فیلمهای اسکورسیزی نامی آشنا دیده میشود. آل پاچینو که حضور کم رنگ و کم رمق این سال هایش هیچ نشانی از شکوه دوران اوج او نداشت، با فیلمی پیوسته که تمام عاشقان سینما برای دیدنش لحظه شماری میکنند.
بیشتر بخوانید: روزی روزگاری در هالیوود ساختهی کوئنتین تارانتینو؛ روایت هالیوودی از یک قتل
شاید جالب باشد که دنیرو و آل پاچینو که زمانی به عنوان بهترینهای تاریخ از آنان یاد میشد تنها در فیلم مخمصه مایکل مان با یکدیگر دیده شده بودند و با این تقابل دوتایی این دو مرد مغرور میتوان استاندارد بالایی از بازیگری را برای The Irishman پیش بینی کرد.
در حقیقت The Irishman میتواند یاد آور دورانی از سینما باشد که حجم کنونی فیلم سازی آن را نه بلعیده بود. نوعی از فیلمسازی نوآر که اسکورسیزی در هالیوودی ساختن آن تأثیر بسیاری داشته است. اکنون و در مدت زمان اندک باقی مانده به اکران جدید ترین ساخته اسکورسیزی نگاهی کوتاه به نظرات منتقدین سرشناس جهان میاندازیم و تحسین دوباره و دوباره آن را پیشاپیش به انتظار مینگریم.
بیشتر بخوانید: فیلم Shutter Island اثر مارتین اسکورسیزی، بلندتر از فانوس دریائی، تنهاتر از رشتههای نرم برف
نظر منتقدان راجع به فیلم The Irishman
منتقد مجله تایم نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را به فیلم داده و میگوید در طول ۲:۳۰ دقیقه ابتدایی فیلم همچی سر جای خودش است و سرگرم کننده و با هوش جلو میرود گویی که قرار است همین باشد. اما در ۳۰ دقیقه انتهایی گویی فیلم مسیرش را آرام به سمت شما مرموزانه بر میگرداند. این زمانی است که شما میفهمید اسکورسیزی در تمام مدت مشغول چه کاری بوده است. منتقد مجله ورایتی با دادن نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ میگوید: مرد ایرلندی که اسکورسیزی ساخته است اثر کاملا جذاب و خوش ساخت در ژانر گنگستری با ته مایههای حماسی است. من فکر میکنم این همان فیلمی است که سالیان سال انتظار داشتیم از او ببینیم. باشکوه، شوم و نفس گیر. نه فقط یک اثر درام بلکه تصوری از دنیای بزهکاری است که در هوا پژواک دارد.بیشتر بخوانید: فیلم Taxi Driver ساخته مارتین اسکورسیزی
منتقد مجله اینترنتیای جی ان نمره ۹۲ از ۱۰۰ را به فیلم داده و مینویسد: این فیلمساز بزرگ فیلمی ساخته است درونگرا، فلسفی و گاها ترسناک که میتواند با نمونههای کلاسیک این ژانر نیز رقابت کند. منتقد اسکرین دیلی نمره ۹۰ از ۱۰۰ را به فیلم داده و بیان میکند: The Irishman اسکورسیزی با دوربینی که معمولا در حال حرکت است، گاه به گاه دیوار چهارم را میشکند و با مخاطب روبرو میشود. طنزهای هوشمند و خشونتهای درونی وی و نیم ساعت پایانی شکوهمند آن. شاید بالاتر از هر فیلمی که ساخته است. لحظه هایی از تفکر، پیچش پشیمانی و نگرانی! منتقد هالیوود ریپورتر امتیاز ۸۰ را به فیلم داده است. انتخاب اسکورسزی برای تبدیل این اثر به دورنمای مستقل با ویژگیهای خاص، ابدا اثر را به فیلمی خسته کننده تبدیل نکرده است. البته به نظر من کسانی که به دنبال شکوه فیلمهای کازینو و رفقای خوب میگردند با دیدن این فیلم شاید کمی دلسرد شوند. البته زیباییهای فراوانی از دورانی خاص در این فیلم وجود دارد. منتقد گاردین نیز امتیاز ۸۰ را به فیلم داده و مینویسد: نوع از بلوغ در کار حرفهای وجود دارد که به نظر میرسد اسکورسیزی جویای آن است. این فیلم ما را با یاد آوری دنیای پر زرق و برق و مردانی خشن که پر از خرابی است تنها میگذارد.همانطور که در بالا و در بخشی از نظر منتقدین مشاهده کردید فیلم The Irishman اثری است که تحسین منتقدین را به خود وا داشته است. جدید ترین اثر اسکورسیزی آنقدر المان دارد که پُر انتظار ترین فیلم زمستان امسال بنامیمش و در ضمن آن قدر چفت و بست قوی دارد که میتوان به عنوان لیست نهایی جوایز اسکار امسال از آن یاد کرد. باید تا ۲۷ نوامبر امسال صبر کرد تا چیدمان چند تن از تأثیر گذارترین افراد تاریخ سینما را در همراهی با هم مشاهده کرد.
این متن در حال بروز رسانی است…پاسخی بگذارید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن
نام *
ایمیل *
وبسایت
Current ye@r *
Leave this field empty