نیسان زمان زیادی را صرف توسعهی دومین نسل جوک کرده اما به نظر نمیرسد که تعلل ژاپنیها تأثیر منفی روی فروش نسل پیشین این خودرو داشته باشد. علیرغم حضوری 9 ساله در بازار، نسل قبل جوک با فروش گستردهای روبرو شد و بیش از 60 هزار دستگاه از آن سال پیش روانهی خانهی مشتریان شد. همچنین فروش کلی جوک قبلی از زمان عرضه در سال 2010 تاکنون بیش از 1 میلیون دستگاه بوده است.
اما نسل جدید این خودرو از پلتفرم جدیدی با نام CMF-B سود میبرد. این معماری در نسل جدید رنو کلیو هم بکار رفته و یکی از مأموریتهای آن بهبود سواری خودرو نسبت به نسل پیشین میباشد. نیسان همچنین به دنبال بهبود مصرف سوخت، فضای کابین و بار و تکنولوژیهای بکار رفته در نسل جدید جوک بوده است.
از نظر طراحی باید گفت جوک جدید در برخی زمینهها وفاداری زیادی به مدل قبلی داشته و چراغهای جداگانه، خط شانهی قوی و پروفایل اسپورت خود را حفظ کرده است. این خودرو جایگاه خاصی در سبد محصولات نیسان داشته و اما خب بزرگتر و مرسومتر از قبل شده است. ابعاد این خودرو رشد کرده و فاصلهی بین محوری آن به 2636 میلیمتر رسیده است.
این فاصلهی بین محوری برای خودرویی در ابعاد جوک خوب بوده و همین موضوع در بخش عقب خود را نشان میدهد. فضای سر کمی تنگ است و به خاطر خط پنجرهی بالا فضای کاملاً تیرهای وجود دارد. همچنین وجود تونل گیربکس نیز باعث اذیت فرد نشسته روی وسط صندلی عقب خواهد شد؛ اما فضای سر پا و زانوی جوک جدید کاملاً خوب بوده و آن را جزو بهترینها از این نظر قرار میدهد. فضای بار هم به 422 لیتر رسیده و فضای باز شدن آن نیز پهنتر از قبل است.
اگرچه تغییرات ظاهری این خودرو با روندی تکاملی اعمال شده اما کابین کاملاً دگرگون شده است. نیسان میگوید روی کیفیت متریال بکار رفته تأکید خاصی داشته است. خودروی حاضر در تست از نوع تکنا پلاس بوده و بنابراین از پوشش آلکانترا و صندلیهای چرمی برخوردار است. البته در بعضی بخشها همچنان پلاستیکهای سخت و نه چندان جذاب دیده میشوند. موقعیت راننده بسیار بهبود یافته و تنظیمات زیادی برای صندلی و ستون فرمان تلسکوپی وجود دارد.
قضاوت دربارهی طراحی داشبورد را به شما واگذار میکنیم اما داشبورد احساس خوشساخت بودن را تداعی کرده و اگرچه پلاستیکهای بکار رفته در این بخش عالی نیستند اما خب در کل نمره قبولی را کسب میکنند.
صفحهنمایش 8 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی هم بهتر و بزرگتر از قبل است ولی از نظر ویژگیهای ارتباطی به پای رقبایی همچون فولکسواگن T-Cross، سئات آرونا و اشکودا کامیک نمیرسد.
علیرغم بزرگ شدن ابعاد و استفاده از پلتفرم جدید، جوک 23 کیلوگرم سبکتر از نسل پیشین بوده و نیسان ادعا میکند ساختار خودرو 13 درصد مستحکمتر شده است.
به نظر میرسد قوای محرکهی هیبریدی در آینده برای جوک جدید عرضه خواهد شد اما فعلاً پیشرانهی 1 لیتری توربوی بنزینی قابل انتخاب است. همچنین دو گیربکس 6 سرعته دستی و 7 سرعته دوکلاچه در دسترس میباشد.
این پیشرانه قدرت 115 اسب بخاری و گشتاور 180 نیوتون متری داشته اما در فواصل کوتاه میتوان گشتاور 200 نیوتون متری را هم در اختیار داشت. پرفورمنس جوک جدید خیلی برجسته نبوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن زیر 10 ثانیه ثبت نخواهد شد که این هم جای سؤال دارد. البته پیشرانهی یاد شده مصرف سوخت کمی داشته و ما هم تاحدی به آن دست یافتیم. در حالت اکو میتوان مصرف کمتری را هم داشت اما خب پرفورمنس بهطور قابلتوجهی پایین میآید.
البته این خودرو برخی مشکلات و نقاط ضعف را نیز دارد. یکی از این موارد به گیربکس 6 سرعته دستی مربوط میشود که اگرچه نسبت به گیربکس قبلی پیشرفت کرده اما در زمان حرکت با سرعت ثابت در بزرگراهها صدایی تولید میکند که جای شرمساری دارد زیرا به غیر از صدای گیربکس شاهد آرامش بسیار خوبی در کابین خواهید بود.
اما فرمان و بدنه کنترلهای خوبی دارند. بازخورد زیادی از سطح جاده به راننده نمیرسد اما نیسان کار خوبی در ترکیب وزن و سرعت انجام داده تا حس اسپورت بودن و چابکی بدون از دست رفتن سواری خوب جوک به وجود آید.
جدیدترین نسخهی سیستم پروپایلوت نیسان در جوک جدید وجود داشته و باعث انجام برخی کارهای خودرو میشود. البته این سیستم در تریم های تکنا به بالا بهصورت استاندارد وجود دارد.
مدلهای مجهز به گیربکس دستی دارای دستیار ترافیک هستند که میتواند خودرو را تا توقف کامل نگه دارد. با تنظیم کروز کنترل و فشردن دکمه پروپایلوت در روی فرمان میتوان خودرو را رها کرد تا سرعت و فاصله از دیگر خودروها را حفظ کرده و بین خطوط حرکت کند. اکثر رقبای جوک از انجام چنین کاری ناتوان هستند.
سواری خودرو کمی خشک است اما خیلی روی این موضوع زیادهروی نشده. جوک یک کراس اوور با ظاهر اسپورت و کاراکتر هیجانانگیز است و اگرچه سیستم تعلیق گاهی لرزشهای عجیبی را روانه کابین میکند اما هرگز در ناهمواریها شاهد ناهنجاریهای این سیستم نخواهید بود.
دید رو به عقب راننده به خاطر طراحی این بخش خیلی بد نیست اما دید شانه کمی محدود شده که دلیل آنهم خط کمر بالا و پشتسریهای بزرگ است.
در کل باید گفت نیسان جوک جدید قطعاً کراس اوور بهتری نسبت به قبل بوده و قیمت آن از 17395 پوند آغاز شده و به 25395 پوند برای مدل سفارشی و مجهز پریمیر ادیشن میرسد. البته اکثر خریداران به دنبال مدل رده میانی N کانکتا با قیمت 20995 پوند خواهند بود.
اگرچه اولین نسل نیسان جوک خودروی بسیار خاصی بود اما نسل جدید این خودرو از هر لحاظی پیشرفت کرده است. دینامیک سواری جوک جدید بهتر از قبل بوده و پیشرانه نیز توازن خوبی بین پرفورمنس و مصرف سوخت برقرار کرده است. این خودرو جادارتر هم شده اما در این بازار بسیار شلوغ و رقابتی، تمایز جوک سختتر از همیشه شده است.
مشخصات نیسان جوک تکنا پلاس 1.0 DIG-T 117PS
قیمت: 23895 پوند پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 115 اسب بخار/200 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.4 ثانیه حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.2 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress