آئودی Q7 پلاگین هیبریدی جدید اولین عضو خانواده با چنین مشخصاتی نیست؛ اما درحالیکه مدل قبلی از پیشرانهی دیزلی استفاده کرده اما جدیدترین نسخهی آن که از نشان 60 TFSl e استفاده میکند از رویهی دیگر مشتریان پیروی کرده و حالا دارای پیشرانهی درونسوز بنزینی است.
در واقع آئودی Q7 60 TSFl e کامپتیشن خودرویی پلاگین هیبرید است. این شاسیبلند بزرگ با تریم 55 TFSl e 55 هم در دسترس است که قدرت 375 اسب بخاری دارد. این خودرو با تریم های اسپورت، S لاین، بلک ادیشن و ورسپرانگ در دسترس بوده و قیمت آن از حدود 67 هزار پوند شروع میشود.
اما مدل 60 TFSl e که در تست ما حضور داشته از نوع ورسپرانگ بوده و بنابراین لیست تجهیزات آن پر و پیمانتر بوده و قیمت حدود 75 هزار پوندی دارد. در قلب این خودرو پیشرانهی 6 سیلندر توربوی بنزینی با قدرت 335 اسب بخار و یک واحد الکتریکی 134 اسبی قرار دارد که قدرت ترکیبی 449 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتون متری را ارائه میکنند.
گیربکس هم از نوع 8 سرعته اتوماتیک بوده و یاری بخش آن سیستم چهار چرخ محرک کواترو است. این خودرو از همان باتری 17.3 کیلووات ساعتی مدل دیزلی قبلی استفاده میکند. شارژ کامل باتری با شارژر 7 کیلوواتی در حدود 2.5 ساعت انجام میشود و با یکبار شارژ میتوان مسافت حدود 42 کیلومتری را طی کرد.
ما هنوز باید منتظر انتشار مشخصات عملکردی این قدبلند لوکس توسط آئودی باشیم اما به جرات میتوان گفت قوای محرکه اصلاً تحت تأثیر وزن بیش از 2 تنی Q7 پلاگین هیبریدی قرار نگرفته است.
گشتاور آنی پیشرانه باعث میشود Q7 در خط مستقیم حس سریعی را تداعی کند و ظرفیت کافی هم در این سیستم برای رسیدن به سرعتهای بالا وجود دارد. با فشردن پدال گاز شاهد تلاش هرچه بیشتر پیشرانهی بنزینی خواهید بود اما خود انتقال قدرت و صدای پیشرانه بسیار نرم هستند.
آرامش موجود در کابین بسیار احساسبرانگیز است. گیربکس یاد شده کار خوبی در تعویض دندهها انجام داده و زمانی که پیشرانه درونسوز وارد مدار میشود دور را آن را در حداقل نگه میدارد.
این Q7 از جدیدترین نسخهی سیستم راندمان پیشبینی پذیر آئودی سود میبرد. سیستم یاد شده از دادههای سیستم ناوبری، اطلاعات توپوگرافی و ترافیک زنده برای مدیریت میزان شارژ باتری استفاده میکند.
سیستم موردبحث میتواند دربارهی زمان روشن شدن پیشرانه درونسوز تصمیم بگیرد و بگوید چه زمانی از انرژی ترمز برای کمک به شارژ باتری استفاده شود.
در سفرهای کوتاه میتوان تنها از پیشرانهی الکتریکی استفاده کرد که راهحل بسیار خوبی به شمار میرود. ما این خودرو را در ترکیبی از مسیرهای شهری، جادهای و اتوبانهای آلمان تست کردیم و وضعیت باتری کاملاً خوب بود. Q7 جدای از حالت هیبریدی دارای دو حالت تمام الکتریکی و نگهداری شارژ است.
باقی موارد کاملاً مشابه نسخههای استاندارد Q7 بوده بنابراین سیستم تعلیق توازن مناسبی بین راحتی و کنترل بدنه ایجاد کرده اما شما بازخورد کمی را از فرمان بیروح این شاسیبلند دریافت خواهید کرد.
کابین هم پر از تکنولوژی بوده ولی ما هنوز هم از صفحه لمسی هپاتیک آئودی گله داریم که باعث کم شدن تمرکز روی جاده میشود.
درباره کیفیت متریال بکار رفته هیچ شکی وجود ندارد و خود کابین نیز جادار و کاربردی است. البته که خودرویی با چنین قیمتی باید دارای چنین ویژگیهایی هم باشد.
آئودی Q70 60 TFSle کامپتیشن عضو جدید و ارزشمند خانوادهی این شاسیبلند بزرگ است که همان تواناییهای دیگر مدلهای استاندارد را داشته و البته روی آرامش کابین و تکنولوژیها حساب ویژهای باز کرده است. برگ برندهی این خودرو میتواند آلایندگی کم و بهتبع آن هزینههای کمتر باشد. ما حدس میزنیم نسخهی ارزانتر 55 TFSl e در کل ارزش بهتری داشته باشد.
مشخصات آئودی Q7 60 TFSl e 455PS کامپتیشن
قیمت: 75 هزار پوند (تخمینی) پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی قدرت/گشتاور: 449 اسب بخار/700 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6 ثانیه (تخمینی) حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت (تخمینی) مصرف سوخت: اعلام نشده برد الکتریکی: 42 کیلومترمنبع: autoexpress