دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست


دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست

در رقابت دور صاعقهٔ امسال در پیست بین‌المللی ویرجینیا، دو شاسی‌بلند مرز سه دقیقه را شکستند، یک تویوتا کمری به پیست آمد و رکورد سریع‌ترین خودروی پیست هم جابجا شد مثل هرسال، امسال هم رقابت جذاب دور صاعقه برگزار شده است و راننده‌های کارانددرایور برای سیزدهمین بار به پیست VIR رفته‌اند تا رقابت بزرگی را... The post دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در...

در رقابت دور صاعقهٔ امسال در پیست بین‌المللی ویرجینیا، دو شاسی‌بلند مرز سه دقیقه را شکستند، یک تویوتا کمری به پیست آمد و رکورد سریع‌ترین خودروی پیست هم جابجا شد

دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست

مثل هرسال، امسال هم رقابت جذاب دور صاعقه برگزار شده است و راننده‌های کارانددرایور برای سیزدهمین بار به پیست VIR رفته‌اند تا رقابت بزرگی را در این پیست 6.6 کیلومتری به راه بیندازند. برای سال 2019، بیست نمونه از داغ‌ترین خودروهای بازار گرد هم جمع شده‌اند. اگر فراری 488 پیستا، لامبورگینی اونتادور SVJ، شورلت کوروت C8، سوبارو STI S209 و فورد موستانگ شلبی GT500 را در بین این خودروها نمی‌بینید به این دلیل نیست که فراموش شده‌اند بلکه یا در دسترس نبودند یا خودروسازان نمی‌خواستند آن‌ها را وارد این رقابت کنند. در این رقابت لپ تایم‌ها توسط سردبیرهای کارانددرایور ثبت می‌شود یعنی همان شیوه‌ای که از اولین رقابت دور صاعقه در سال 2006 تاکنون اجرا می‌شود.

دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست

به هر پنج رانندهٔ این رقابت، خودروهای معینی برای تایم زنی داده شده است و سپس همهٔ راننده‌های خودروهای یکدیگر را بررسی خواهند کرد. مثل قبل، شرکت‌کنندگان بر اساس قیمت در پنج دستهٔ مختلف قرار می‌گیرند که از گروه LL1 برای زیر 35 هزار دلار آغاز شده و نهایتاً به گروه LL5 برای خودروهای فوق‌العاده گران‌قیمت ختم می‌شود. اما بزرگ‌ترین تغییر در دسته‌بندی‌ها این است که امسال شاسی‌بلندها هم در گروه‌بندی‌های مبتنی بر قیمت قرار گرفته‌اند.
قبلاً این خودروها در کلاس LLTruck قرار می‌گرفتند اما به دلیل افزایش تعداد و تکامل سریع شاسی‌بلندها، تصمیم بر این شد که امسال با آن‌ها مثل خودروهای سواری رفتار شود. امسال دو شاسی‌بلند مرز سه دقیقه را شکستند که این نشان می‌دهد شرایط به‌وضوح تغییر کرده است. با این مقدمه به سراغ معرفی شرکت‌کنندگان رقابت دور صاعقهٔ 2019 و تایم هرکدام از آن‌ها در پیست VIR می‌رویم.

دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست

دسته‌ها

LL1 زیر 35 هزار دلار، LL2 بین 35 هزار تا 65 هزار دلار، LL3 بین 65 هزار تا 125 هزار دلار، LL4 بین 125 هزار تا 245 هزار دلار، LL5 بیش از 245 هزار دلار

شرکت‌کنندگان

گروه قیمت پایه قیمت تست‌شده قدرت وزن نسبت قدرت به وزن
هیوندای ولوستر N LL1 29,920 دلار 30,055 دلار 275 اسب بخار 1400 کیلوگرم 5.1 کیلو به اسب
فولکس‌واگن جتا GLI LL1 27,890 دلار 27,890 دلار 230 اسب بخار 1440 کیلوگرم 6.3 کیلو به اسب
ب‌ام‌و M2 کامپتیشن LL2 62,795 دلار 67,045 دلار 410 اسب بخار 1642 کیلوگرم 4.0 کیلو به اسب
جنسیس G70 LL2 51,245 دلار 51,245 دلار 365 اسب بخار 1731 کیلوگرم 4.7 کیلو به اسب
مزدا MX-5 RF کلاب LL2 37,935 دلار 38,660 دلار 181 اسب بخار 1103 کیلوگرم 6.0 کیلو به اسب
تویوتا کمری XSE V6 LL2 35,780 دلار 39,134 دلار 301 اسب بخار 1656 کیلوگرم 5.5 کیلو به اسب
تویوتا سوپرا LL2 54,920 دلار 56,115 دلار 340 اسب بخار 1530 کیلوگرم 4.6 کیلو به اسب
آلفارومئو جولیا Q LL3 83,295 دلار 85,995 دلار 510 اسب بخار 1720 کیلوگرم 3.4 کیلو به اسب
آلفارومئو استلویو Q LL3 89,840 دلار 94,440 دلار 510 اسب بخار 1960 کیلوگرم 3.9 کیلو به اسب
ب‌ام‌و M5 کامپتیشن LL3 120,495 دلار 130,4950 دلار 625 اسب بخار 1923 کیلوگرم 3.1 کیلو به اسب
شورلت کامارو ZL1 LL3 74,190 دلار 76,380 دلار 650 اسب بخار 1760 کیلوگرم 2.7 کیلو به اسب
لکسس RC F Track LL3 97,675 دلار 104,660 دلار 475 اسب بخار 1730 کیلوگرم 3.6 کیلو به اسب
مرسدس C63 S LL3 87,345 دلار 100,845 دلار 510 اسب بخار 1841 کیلوگرم 3.6 کیلو به اسب
پورشه 911 کاررا T LL3 124,663 دلار 125,573 دلار 370 اسب بخار 1458 کیلوگرم 3.9 کیلو به اسب
لامبورگینی اوروس LL4 210,687 دلار 255,454 دلار 650 اسب بخار 2247 کیلوگرم 3.5 کیلو به اسب
مرسدس GT63 S LL4 178,805 دلار 196,650 دلار 640 اسب بخار 2100 کیلوگرم 3.3 کیلو به اسب
پورشه 911 GT3 RS LL4 201,400 دلار 210,270 دلار 520 اسب بخار 1473 کیلوگرم 2.8 کیلو به اسب
پورشه کاین توربو LL4 140,250 دلار 148,700 دلار 550 اسب بخار 2322 کیلوگرم 4.3 کیلو به اسب
مک‌لارن 600LT LL5 261,290 دلار 332,120 دلار 600 اسب بخار 1458 کیلوگرم 2.4 کیلو به اسب
مک‌لارن سنا LL5 964,966 دلار 982,816 دلار 800 اسب بخار 1374 کیلوگرم 1.7 کیلو به اسب
تایم‌ها

تویوتا کمری XSE
زمان: 3:25.3
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
شاید بگویید تویوتا کمری خودرویی برای تایم زنی در پیست نیست اما این کمری از نوع بالا ردهٔ XSE با پیشرانهٔ V6، رینگ‌های 19 اینچی جذاب و 301 اسب بخار قدرت است. زمان 3 دقیقه و 25 ثانیه و 3 صدم ثانیه‌ای کمری برای یک سدان خانوادگی با لاستیک‌های چهارفصل با چسبندگی پایین کاملاً قابل‌احترام است.

مزدا MX-5 RF کلاب
زمان: 3:17.2
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
به لطف پیشرانهٔ 2 لیتری 181 اسب بخاری جدید، لپ تایم مزدا MX-5 RF در این پیست 3.6 ثانیه سریع‌تر از آخرین میاتایی است که در اینجا تایم زده است. این موتور ردلاین بالاتری دارد که این به معنی تعویض دندهٔ کمتر است. هرچند در این خودرو هنوز هم کمی بادی رول وجود دارد و با آن نمی‌توان آسفالت پیست را به آتش کشید اما برای رانندگی خودروی بسیار سرگرم‌کننده‌ای است.

فولکس‌واگن جتا GLI
زمان: 3:12.2
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
لپ تایم فولکس‌واگن جتا GLI ما را شگفت‌زده کرد. البته این خودرو در بخش فنی مثل موتور توربوشارژ 230 اسب بخاری و دیسک‌های ترمز 13.4 اینچی جلو، اشتراکات زیادی با هاچ‌بک درخشان گلف GTI دارد. همچنین در این سدان اسپرت دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی، گشتاور را برای زمانی که راننده نیاز دارد نگه می‌دارد و لاستیک‌های چسبندهٔ هانکوک S1 Evo3 نیز امکان شتاب گیری زودتر و سخت‌تر را فراهم می‌کند. اما متأسفانه سیستم کنترل پایداری کاملاً غیرفعال نمی‌شود و همواره در کار راننده دخالت می‌کند.

هیوندای ولوستر N
زمان: 3:07.7
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ 275 اسب بخاری ولوستر N کششی عالی دارد اما این سه‌در جذاب کره‌ای هنوز هم نمی‌تواند سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی دور صاعقه لقب گیرد زیرا همچنان یک ثانیه با هوندا سیویک تایپ R که این عنوان را در اختیار دارد فاصله دارد. ولی بااین‌حال ولوستر N ما را به این فکر فرومی‌برد که خودروی N بعدی هیوندای چگونه خواهد بود؟

جنسیس G70 3.3T
زمان: 3:07.3
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
بعدازاینکه با جنسیس G70 در بخش مستقیمی پیست به سرعت 220 کیلومتر بر ساعت رسیدیم، پا را محکم روی پدال ترمز گذاشته و با دعا به خدایان پیست گفتیم لطفاً کاری کنید، لطفاً کاری کنید. بدین ترتیب به‌راحتی 150 کیلومتر بر ساعت از سرعت خودرو کاسته شد. در این خودرو فرمان با دقتی مثل برش الماس عمل می‌کند صندلی‌های کاملاً تقویت‌شدهٔ آن‌هم راننده را در جایش نگه داشته و هم او را خنک می‌کنند.

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
زمان: 3:04.8
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
آلفارومئو استلویو کوادروفولیو با قلب 2.9 لیتری V6 توئین توربوی 510 اسب بخاری خود، فکر می‌کند یک جولیا است! وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک در این خودرو موجب می‌شود هنگام خروج از پیچ بتوان زودتر از جولیای دیفرانسیل عقب شتاب گرفت. همچنین ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی خودرو نیز سرعت‌های سه‌رقمی را می‌بلعند اما سیستم ترمز الکتروهیدرولیکی آن تأخیری جزئی دارد.

لکسس RC F Track Edition
زمان: 3:02.6
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
اولین محصول Track Edition لکسس از همان لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S نسخهٔ استاندارد RC F استفاده می‌کند اما بااین‌حال این نسخه 115 کیلوگرم سبک‌تر از RC F است که سال 2015 در این پیست تایم زد. این کاهش وزن موجب لمس شتاب سریع‌تر در همه‌جا شده درحالی‌که تعلیق سفت‌تر و دقت فرمان اضافه شده است و موتور V8 نیز همان صدایی که باید را ایجاد می‌کند.

تویوتا سوپرا
زمان: 3:01.4
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
تویوتا سوپرا در پیست مثل خودرویی سبک‌تر رفتار می‌کند. البته سیستم تعلیق آن طبق استانداردهای امروزی کمی نرم است اما با راننده ارتباط برقرار می‌کند. طی سیزده سال رقابت‌های دور صاعقه، فقط دو خودرو با قدرت کمتری از سوپرا در VIR سریع‌تر بوده‌اند. این دو خودرو آریل اتم 3 و KTM X-Bow هستند که هردوی آن‌ها اساساً خودروهای مخصوص پیست با وزنی بسیار سبک هستند.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
زمان: 2:59.7
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
40 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتر، ب‌ام‌و M2 را متحول نکرده بلکه این خودروی عسلی را شیرین‌تر کرده است. M2 کامپتیشن با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپر اسپرت کارخانه‌ای، خط ایپکسی (Apex نزدیک‌ترین نقطه به داخل پیچ) درست بالاتر از خط M2 سال 2016 ترسیم کرد. دیسک‌های ترمز چدنی این خودرو عملکردی مشابه نمونه‌های کربن سرامیکی دارند و شاسی هم همان کنترل آسان بیش‌فرمانی را ارائه می‌کند.

پورشه کاین توربو
زمان: 2:59.2
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
انتظار می‌رفت در هنگام تایم زنی با خودرویی به این سنگینی، ترمزها اولین چیزی باشند که با مشکل مواجه می‌شوند اما دیسک‌های کربن سرامیکی سفارشی پورشه کاین توربو کار خود را به‌خوبی انجام دادند و این دیفرانسیل عقب بود که با هشدار گرمای بیش‌ازحد تسلیم شد. بااین‌حال، فرمان خودرو دقیق و پراحساس است ولی یکی از دلایل ثبت چنین لپ تایم چشمگیری، لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا بودند که به‌عنوان یک آپشن 2110 دلاری توسط نمایندگی‌ها ارائه می‌شود.

آلفارومئو جولیا کوادروفولیو
زمان: 2:57.2
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
در طول دورهای وارم آپ (گرم کردن) تعادل فرمان و پیچیدن و همین‌طور پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی 510 اسب بخاری آلفارومئو جولیا کوادروفولیو بسیار قابل‌توجه بود اما بعد مشکلات شروع شد. صفحه آمپر هشدارهای سیستم آئرودینامیکی و کنترل گاز را به نمایش درآورد و گرمای بیش‌ازحد موجب اشکال در سیستم کنترل گشتاور بُرداری شد. اما با وجود این مشکلات، جولیا سریع‌ترین تایم خود را در VIR به ثبت رساند که 1.4 ثانیه نسبت به تایم سال 2017 بهبود داشته است.

مرسدس C63 S AMG کوپه
زمان: 2:57.1
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
لاستیک‌های عالی مثل نمونه‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 سفارشی در مرسدس C63 S کوپه همان چیزی است که در دور صاعقه می‌خواهیم. وجود این لاستیک‌ها یعنی می‌توان از 700 نیوتن متر گشتاور موتور V8 برای حرکت به جلو استفاده کرد نه ایجاد دودی گران‌قیمت. در این خودرو لازم نیست به‌محض خروج از پیچ روی پدال گاز فشار آورد و باید صبر کرد تا فرمان صاف شود. آام‌گ این C63 S را به نسخه‌ای از سیستم کنترل کشش نُه موقعیتی مدل GT R مجهز کرده است ولی ما آن‌را بیش‌ازحد مزاحم دیدیم و خاموشش کردیم.

لامبورگینی اوروس
زمان: 2:55.8
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
با 2247 کیلوگرم، اوروس وزن زیادی برای مدیریت کردن دارد اما نباید فراموش کرد که از 650 اسب بخار قدرت، دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی استاندارد و لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا سفارشی برخوردار است. درنتیجه، این به شاسی‌بلندی تبدیل شده که به طرز وحشیانه‌ای تواناست، به‌طور حیرت‌انگیزی چسبنده است و به‌قدری در پیمودن پیچ‌ها توانمند است که تاکنون مشابه آن‌را هرگز در خودرویی به این قدبلندی و سنگینی ندیده‌ایم. اوروس در پیچ یک شتاب جانبی 1.04 جی را به ثبت رساند که از ب‌ام‌و M5 کامپتیشن بیشتر است. این خودرو هم‌اکنون سریع‌ترین شاسی‌بلند پیست VIR محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و M5 کامپتیشن
زمان: 2:54.0
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
این ب‌ام‌و M5 خودرویی بازیگوش، چابک یا سبک نیست و حتی برای دور صاعقه تازگی ندارد ولی به دلیل 25 اسب بخار قدرت بیشتر، تنظیم مجدد کمک‌ها، فنرهای سفت‌تر و آنتی‌رول بار جدید عقب، دوباره به رقابت امسال دعوت شده است. همین اصلاحات جزئی موجب بهبود 1.2 ثانیه زمان M5 در پیست VIR شده‌اند. هنگامی‌که لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S زیر این خودرو قرار می‌گیرند نیز کلمات پایدار و تیز به ذهن متبادر می‌شوند.

پورشه 911 کاررا T
زمان: 2:53.4
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
آخرین پورشه 911 که برای تایم زنی به VIR آمده کاررا T است یعنی خودرویی مجهز به پیشرانهٔ پایهٔ 370 اسب بخاری نسل قبلی به همراه چند اقدام برای کاهش وزن مثل شیشهٔ عقب نازک‌تر و همین‌طور لاستیک‌های چسبندهٔ پیرلی P Zero کورسا که توسط نمایندگی نصب می‌شوند. در این خودرو همچنین ارتفاع از سطح زمین کاهش یافته و سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم استاندارد است. کاررا T حتی با کنترل پایداری کاملاً خاموش، هرگز حرکت اشتباهی انجام نمی‌دهد. در سنت پورشه، ترمزها در هر دور مثل اول سرعت را کاهش می‌دهند و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه دقیقاً می‌داند چه زمانی دنده را کاهش و کی افزایش دهد.

مرسدس AMG GT63 S
زمان: 2:49.3
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
نیروی بی‌رحمانه، بخش بزرگی از موفقیت مرسدس AMG GT63 S در دور صاعقه بود. بااین‌حال اگر نتوان از این نیرو استفاده کرد، 640 اسب بخار بی‌معنی خواهد بود. برای استفادهٔ بهینه از این اسب‌های بخار، GT63 S به سامانهٔ چهارچرخ محرکی مجهز شده که همه‌چیزی را از نیروگاه وحشی V8 گرفته و آن‌را به سرعتی جنون‌آمیز تبدیل می‌کند. هندلینگ و چسبندگی این خودروی 2100 کیلوگرمی هم اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد اما علیرغم برخورداری از دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی بزرگ، GT63 در برابر کاهش کارایی سیستم ترمز مصون نیست.

شورلت کامارو ZL1 1LE
زمان: 2:45.0
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
یک V8 سوپرشارژ با 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور یعنی کامارو ZL1 واقعاً نیازی به 10 دنده ندارد اما تعویض دنده‌ها بسیار سریع هستند و برنامه‌نویسی گیربکس به‌قدری دقیق صورت گرفته که همیشه بهترین دنده را انتخاب می‌کند. ترمزها نیز که از نوع چدنی معمولی یا کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب، به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا حد بعد از چندین بار ترمز گیری سخت، همچنان قادر به ارائهٔ تمام قدرت توقف خود باشند.

مک‌لارن 600LT
زمان: 2:42.6
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
مک‌لارن 600LT علاوه بر قدرت بیشتر، از اصلاحات آئرودینامیکی شامل بال ثابت عقب، یک اسپلیتر ادغام‌شده در دماغه و زیر رکابی‌هایی برای هدایت جریان هوا به طرفین، هم برخوردار است. اما لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R آن نسبتاً باریک و کمی مبهم هستند. بااین‌حال، 600LT روی کاغذ صرفاً خودروی اسپرتی با 600 اسب بخار قدرت است اما در پیست یک سوپراسپرت برای تجربهٔ لذتی دائمی خواهد بود.

پورشه 911 GT3 RS
زمان: 2:41.6
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
در پورشه 911 GT3 RS زندگی با موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت در دور 5 هزار rpm آغاز شده و به 9 هزار rpm می‌رسد. گیربکس دوکلاچه با راننده تله‌پاتی دارد و ترمزها و فرمان مثل موجود زنده به نظر می‌رسند. در این خودرو همه‌چیز نفس می‌کشند و از خود بازخورد نشان می‌دهند. البته همهٔ خودروهای اسپرت پورشه این ویژگی را دارند اما نکتهٔ جالب در مورد GT3 RS شیوهٔ پاسخگویی شاسی به استرس و چگونگی برقراری ارتباط هنگام پایان یافتن چسبندگی است.

مک‌لارن سنا
زمان: 2:34.9
دور صاعقهٔ 2019، نبرد برترین‌ها در سخت‌ترین پیست
مک‌لارن سنا اعداد بزرگ زیادی را یکجا جمع کرده است. سرعت 278 کیلومتر بر ساعت در مسیر مستقیمی پیست، 1.23 جی شتاب جانبی در پیچ یک و بهترین سرعت متوسط با 216 کیلومتر بر ساعت. توقف این خودرو نیز فوق‌العاده است زیرا ترمزهای بزرگ و لاستیک‌های مکندهٔ تروفئو R، سرعت سنا را به‌گونه‌ای کم می‌کنند که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. سنا با آئرودینامیک فعال بسیار مؤثر و تنها 1.7 کیلوگرم وزن برای هریک از 800 اسب بخار قدرتش، سریع‌ترین خودرو در پیست VIR محسوب می‌شود.

[دانلود ویدئو]


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست