رئیس دانشکده معماری: فارغالتحصیلان رشتههای معماری دانش کافی ندارند
ما در زمینه معماری دارای پیشینه غنی هستیم اما حداقل در یکی دو دهه گذشته با مروری بر سیر تحولات معماری و شهرسازی حداقل در همین شهر بزرگ تهران شاهد بروز برخی ناهنجاری و نگاه سلیقهای و شلختگی در ابنیه شهری هستیم تا جایی که حتی در فرم بنای شهری نیز هیچ هویتی مشهود نیست.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، مهمترین ویژگی این دانشکده را وجود هیئت علمی جوان و پویا در آن دانست و گفت: به این دلیل ارتباط خوبی که میان استاد و دانشجو در این دانشکده برقرار است، توانستهایم تابآوری خوبی در برابر مشکلات داشته باشیم و درصدد رفع آنها برآییم.
دکتر سیدبهشید حسینی به تازگی به عنوان رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر شده است در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این دانشکده،دانشکده جوانی است، از آن حیث که ما هیئت علمی جوانی نیز در اختیار داریم که شاید مسنترین آنها خود من باشم. این امر موجب میشود که ارتباط خوبی میان اساتید و دانشجویان این دانشکده به وجود آید و انگیزه به منظور پویایی و شکوفایی بیشتر میان استاد و دانشجو افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی ادامه داد: وحدت و همدلی مطلوبی میان اعضای هیئت علمی این دانشکده وجود دارد و به جرئت میتوان گفت که همه همکاران تابآوری زایدالوصفی در مواجهه با موانع و مشکلات دارند و هر بحران و مشکلی که اتفاق میافتد بلافاصله با توسل به همان وحدت و همدلی که به آن اشاره کردم حل و فصل میشود. البته به غیر از این نیز نباید از یک محیط دانشگاهی انتظار داشت و در شرایطی که ما مشکلات فرهنگی عدیدهای داریم و به دلیل بروز برخی از مشکلات اداری و مالی که بعضاً در جامعه شاهد آنها هستیم نوعی فضای بیاعتمادی را در جامعه موجب شده است، توقع میرود که حداقل در محیط دانشگاهی این شفافیت، وفاق و همدلی وجود داشته باشد و دانشجو که موجود باهوشی است به دور از حاشیه ها و مسائل غیرفرهنگی به قوام و پختگی لازم رسیده و در این محیط رشد کند.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تاکید کرد: بروز برخی مسائل ظاهری که معمولاً هم از بیرون از محیط دانشگاهی آن را تعبیر به مسائل ضدفرهنگی میکنند و از گوشه و کنار شنیده میشود که دانشجویان به ویژه دانشجویان رشتههای هنری شأن دانشگاه را رعایت نکرده و احتمالاً پرحاشیه هستند اما باید در مقام دفاع برآمده و بگویم که اتفاقاً قشر کنونی دانشگاهی ما و حداقل آنچه که در محیط دانشکده خودمان آن را شاهد هستم، اگر از نظر نگاه باوری، اخلاقمداری و عرق ملی بیشتر از جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس نباشند، کمتر نیستند و در بزنگاهها امتحان خود را به خوبی پس داده و میدهند.
وی افزود: سیاستگذاری و تصمیمگیری در مورد امور جاری در دانشکده منوط به درک مسئولان و اساتید آن از تمام دغدغههای جاری در زندگی و مناسبات اجتماعی است که جوان امروز با آن مواجه است. اگر ترکیب هیئت علمی و رنج سنی اساتید یک محیط دانشگاهی بالا باشد شکاف به وجود آمده باعث میشود درک متقابل استاد و دانشجو و از مقطعی به بعد شاهد جریان یکطرف و بدون انعطافی خواهیم بود که صرفاً به بارش اطلاعات از سوی استاد به دانشجو صورت میگیرد بدون آنکه تعامل مؤثر را شاهد باشیم. خوشبختانه در دانشکده معماری و شهرسازی به واسطه دارا بودن کادر علمی جوان و باانگیزه، بروز این شکاف و عدم درک متقابل را شاهد نیستیم و در محیط دانشگاه استاد و شاگرد فارغ از روابط رسمی و اداری در حال زندگی کردن با یکدیگر هستند.
دکتر حسینی ادامه داد: ما در زمینه معماری دارای پیشینه غنی هستیم اما حداقل در یکی دو دهه گذشته با مروری بر سیر تحولات معماری و شهرسازی حداقل در همین شهر بزرگ تهران شاهد بروز برخی ناهنجاری و نگاه سلیقهای و شلختگی در ابنیه شهری هستیم تا جایی که حتی در فرم بنای شهری نیز هیچ هویتی مشهود نیست. چرا به چنین مسئلهای دچار شدیم و چرا نقش باور علمی و دانشگاهی و تأثیر آن بر اصلاح این امور تا به این اندازه کمرنگ است؟
به گفته وی، تا یکی دو دهه پیش رجوع به بدنه دانشگاهی و تخصصی فارغالتحصیلان رشتههای معماری برای ساخت و سازها، امری بوده که ضرورتش بنا به دلایلی در مقطعی حس نمیشده است. ما در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر به دنبال آن هستیم تا از مجموع رویدادهای معماری جاری در این دانشکده و البته میزان علاقهمند و دغدغهمندی دانشجویان به تمی برسیم که براساس آن و به میزان سهمی که میتوانیم در طراحی و ساخت و ساز بناهای شهری ایفا کنیم راه گذشته را تکرار نکرده و با حرکتی هوشمند و به روز شده با اتکا به پیشینه فرهنگی معماری ایرانی فارغ از خودباختگی و متوسل شدن به فرم معماری غربی، در فضاهای شهری، فرم معماری ایرانی را احیا کنیم.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: زمانی که ما به عنوان دانشجوی این رشته جذب دانشگاه شدیم، 3 مرکز دانشگاهی هر کدام سالی 40 پذیرش داشت که در مجموع در سال 120 دانشجو بود که به طور پیوسته 6 سال به تحصیل میپرداختند اما در شرایط کنونی بیش از یک هزار مرکز دانشگاهی وجود دارد که به شکل ترمی به پذیرش دانشجو مبادرت میورزند، در چنین شرایط کاملاً مشهود است که میزان خروجی دانشگاهها با توجه به ظرفیت بازار کار موجود تعادل و توازنی نخواهد داشت. در یک مقطعی هرچه فارغالتحصیل رشته معماری داشتیم برای کار به کانادا مهاجرت میکردند تا جایی که کانادا اعلام کرد که آیا فقط در دانشگاههای ایران رشته معماری تدریس میشود؟!
وی اذعان کرد: فارغالتحصیلان رشتههای معماری ما فاقد دانش کافی هستند و دانستههای ایشان چندان عمیق نیست و به شکلی سطحی و در پوسته باقی مانده است تا جایی که وقتی در یک پروژه که حتی طرح و نقشه فراهم شده و به تصویب رسیده است متأسفانه و به جرات بسیاری از آنها فاقد مهارت لازم در زمینه اجرای حداقل نمای یک بنا هستند. با این وجود باید بگویم که در شرایط تحریم قرار داریم و بسیاری از پروژههای اجرایی در زمینه معماری لغو شده است که اگر ما این شرایط را پشت سر بگذاریم رونقی را در زمینه بازار کار در عرصه معماری را نیز شاهد خواهیم بود.
دکتر حسینی تاکید کرد: ثبت وقایع معماری و ارائه تاریخچه روزمد و قابل استناد از سیر تحولات معماری چه در دوره معاصر و چه دوره گذشته را باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تولیت کند که البته با توجه به موانع و مشکلات و کسری بودجه دولت به نظر میرسد که هر چند ممکن است عزمی هم وجود داشته باشد اما فعلاً هیچ یک از آنها عملیاتی نمیشود. به هر حال آنچه که به آن اشاره شد یعنی مستندسازی و ثبت وقایع معماری و بررسی سیر تحولات آن به عنوان یک موضوع جدی و ضروری همواره مطرح بوده است تا به این واسطه آسیبهای موجود در این روند بررسی شود و منابع و مآخذی برای تحقیق و پژوهش کارشناسان در این زمینه به وجود آمده و به یادگار بماند.
رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مراودهای میان این دانشکده با مثلاً سازمان مرجعی همچون میراث فرهنگی در این مورد صورت نگرفته است اما دانشجویان این دانشکده به این امر تشویق میشوند و همانطور که گفتم از پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی خوبی نیز برخورداریم تا در صورت نیاز به ارائه خدمات با توسل به دانش موجود در این دانشکده اقدام نماییم.