فولکسواگن گلف که هماینک در هشتمین نسل خود قرار دارد آمادهتر از هر زمان دیگری بوده و میخواهد حتی با هاچبک های کامپکت لوکسی مثل ب ام و سری 1 و مرسدس بنز A کلاس رقابت کند. البته که رقبای اصلی این خودرو محصولاتی همچون فورد فوکوس، اوپل آسترا، پژو 308، مزدا 3، رنو مگان و… هستند.
هرچند نگاه به آمار فروش خودروها در نیمه اول سال 2019 و در قاره اروپا نشان میدهد که جدیدترین نسخه از فورد فوکوس موفقترین خودروی کلاس بوده و بالاتر از گلف قرار گرفته که دلیل آنهم تعویض نسل گلف بوده است.
خوشبختانه جدیدترین نسل گلف در مقایسه با نسل پیشین تغییرات قابلتوجهتری داشته است. هر دو خودروی فوکوس و گلف هماکنون کاملاً دگرگون شدهاند و از سیستمهای کمکراننده گسترده، طراحیهای بهتر کابین، پیشرانههای پربازدهتر و ارتباطات بهتر برخوردار هستند.
این دو خودرو از فلسفه طراحی کاملاً مجزایی سود میبرند و حالا این فاصله پررنگتر از هر زمان دیگری شده است. فولکسواگن روش تمیز، مدرن و به نوعی ظریف را طراحی نسل جدید گلف انتخاب کرده درحالیکه فورد فوکوس جدید از ظاهری اسپورت و خطوط گیرا مخصوصاً در نسخه ST-Line استفاده کرده است.
از نظر ابعاد باید گفت فوکوس بزرگتر بوده و طول/عرض/ارتفاع آن به ترتیب برابر با 4378/1825/1454 میلیمتر است و فاصله بین محوریاش نیز 2700 میلیمتر میباشد. در حقیقت فوکوس پهنتر از ب ام و سری 3 کد E90 بوده درحالیکه ابعاد گلف مشابه نسل پیشین خود میباشد. طول/عرض/ارتفاع این خودرو 4284/1789/1456 میلیمتر است و فاصله بین محوری آنهم 2636 میلیمتر است.
انتخاب احساسی بین این دو خودرو خیلی سخت نخواهد بود. اگر میخواهید خودروی شما ظاهری عضلانی و دینامیک داشته باشد فوکوس انتخاب شماست اما اگر خودرویی بالغتر و تیز را ترجیح میدهید گلف نسل هشتم بهتر خواهد بود.
از آنجایی که چهارمین نسل فوکوس خودرویی نسبتاً تازه در کلاس خود محسوب میشود بنابراین یکی از معدود خودروهایی است که میتواند از نظر سیستمهای کمکراننده و تجهیزات رفاهی گلف جدید را به چالش بکشد.
البته در بحث تجهیزات رفاهی کار فوکوس کمی سخت خواهد بود. گلف دارای نورپردازی داخلی، هدآپ دیسپلی کامل، اینترفیس شارژ گوشی هوشمند و تکنولوژی ارتباط خودرو با محیط است. از نظر ایمنی نیز باید به کروز کنترل تطبیقی با تشخیص سرعت، دستیار جلو، ترمز خودرو در زمان دور زدن، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و تشخیص عابران پیاده اشاره کرد.
فوکوس هم با ارتباط فورد پس، دستیار پارک فعال، دستیار پیشگیری از برخورد با تشخیص عابران پیاده، دستیار فرمان، تشخیص نقاط کور، دوربین دید عقب و… عرضه میشود؛ بنابراین هر دو خودرو بالاترین سطح ایمنی را ارائه میکنند.
یکی از مزیتهای واضح گلف طراحی داشبورد آن است که دکمههای کمتری داشته و صفحهنمایشش نیز تقریباً 2 اینچ بزرگتر از فوکوس است.
اما از نظر سواری فعلاً باید منتظر عرضه رسمی گلف باشیم. البته روی کاغذ گلف جدید پیشرانههای پاکتری نسبت به فورد دارد. البته فوکوس هم در سال آینده با تکنولوژی هیبریدی ملایم عرضه خواهد شد و بنابراین از این نظر قضاوت را به آینده موکول میکنیم.