این نسل جدید رنو کپچر است، کراس اوور کوچک که مسئولیت بزرگی بر دوشش دارد. دلیل آنهم جایگزین شدن با نسل پیشینی است که به فروش بیش از 1.5 میلیون دستگاهی از زمان معرفی در سال 2012 تاکنون دست پیدا کرده است.
اما شاید با خود بگویید آن خودرو کار راحتی داشته است. کپچر پیشین جانشین مدل موداس در طیف خودروهای کوچک رنو قرار گرفته و به همراه نیسان جوک باعث شد بازی دیوانه وار کراس اوورها آغاز شود؛ بنابراین اگرچه نسل اول کپچر بازار خاص خود را در حدود 7 سال گذشته داشته اما نسل جدید آن با حدود 20 رقیب دستوپنجه نرم خواهد کرد.
بنابراین به منظور حفظ روند رو به رشد کپچر، دگرگونی کاملی موردنیاز بوده است. این خودروی فرانسوی هماکنون از پلتفرمی مشترک با جدیدترین نسل کلیو بهره برده و دارای تکنولوژی ها و طراحی متمایزی میباشد.
محبوبیت کپچر قبلی نشان می دهد که خریداران ظاهر آن را دوست داشته اند بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که شباهتهایی بین دو خودرو وجود داشته باشد. هنوز هم لوگوی بزرگ رنو در دماغه وجود داشته و جلوپنجره بهطرف عقب کشیده شده است. بدنهی انحنادار کپچر نیز باعث شده رقبا کمی از مد افتاده به نظر آیند.
البته در بدنه جزئیات بیشتری دیده می شود. چراغهای جلو و عقب C شکل بصورت استاندارد از نوع LED بوده و جذابیت زیادی ایجاد کردهاند. این خودرو بزرگتر از قبل بوده به گونه ای که در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 110، 19 و 17 میلی متر رشد کرده است.
اما این به معنی از دست دادن ویژگیهای مثبت نسل قبل نیست. شخصیسازی هنوز هم یکی از نقاط قوت این شاسیبلند بوده و رنگ های متمایز برای سقف، آینه ها و فلاپ ها وجود دارد و خریداران میتوانند در کل 90 ترکیب رنگی مختلف را انتخاب نمایند.
اگرچه شخصیسازی نقطه قوت کپچر است اما کابین تغییر کرده و داشبورد تقریبا از کلیو جدید گرفته شده و بنابراین کیفیت آن چند پله بالاتر رفته و آن را به رتبههای بالای کلاس نزدیک کرده است. پلاستیکهای نرم تقریبا تمام سطوح را پوشانده است.
در کل کابین خودرو محیطی هوشمند بوده و تحت تاثیر صفحه لمسی 9.3 اینچی مدل های فول قرار گرفته است. مدل های پایه دارای صفحهنمایش 7 اینچی هستند که فاقد ناوبری بوده اما از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند. پشت آمپرهای 10 اینچی خودرو نیز دیجیتالی بوده و گرافیک تیز و عملکردی عالی دارند بنابراین هزینه کردن 250 پوندی برای آن یک معامله خوب محسوب میشود.
فضای بخش عقب کابین بیشتر از نسل پیشین بوده و نیمکت عقبی هماکنون تا 160 میلی متر به عقب میرود. اگرچه فضای بار 536 لیتری خودرو عالی بوده اما باعث کاهش فضای پای عقب میشود. زمانی که صندلی را به حدی به عقب ببرید که افراد به راحتی بنشینند فضای بار 422 لیتری خواهید داشت که آنهم خوب است. البته سیتروئن C3 ایرکراس همچنان خودروی جادارتری است.
نه تنها استفاده از زیرساخت کلیو در کپچر جدید باعث افزایش فضای بار و کابین شده بلکه سواری آن نیز بهبود یافته است. این خودرو سبکتر و مستحکمتر از قبل بوده و از نظر آسایش و رفاه کابین و همچنین دقت فرمان چند پله بهتر شده است.
برخلاف برخی رقبا، کپچر خودرویی سفت یا اسپورت نیست بلکه سیستم تعلیق نسبتا نرم آن سواری ریلکسی دارد. در پیچ ها تکان های زیادی وجود داشته اما خب پیشبینی پذیر میباشد. همچنین صدای پیشرانه و جاده نیز کمتر از قبل به گوش میرسد.
5 پیشرانهی در نظر گرفته برای این خودرو همانند تنظیمات شاسی روی حس و حال اسپورت تمرکز ندارند. سه پیشرانهی بنزینی وجود دارد که شامل نسخههای 3 سیلندر 1 لیتری توربوی 99 اسبی، 1.3 لیتری توربوی 128 و 153 اسب بخاری میباشد. ما مدل 128 اسبی را دوست داریم که پرفورمنس آن بیش از حد کافی برای این کلاس می باشد.
کم مصرف ترین پیشرانهها از نوع دیزلی هستند. این پیشرانههای 4 سیلندر 1.5 لیتری قدرت 94 و 113 اسبی داشته و مصرف سوخت آنها خیلی کمتر از نمونههای بنزینی است.
کمتوانترین پیشرانههای بنزینی و دیزلی تنها با گیربکس دستی همراه میشوند اما مدل قویتر بنزینی فقط با گیربکس اتوماتیک ارائه شده است. دو پیشرانهی دیگر با هر دو نوع گیربکس قابل سفارش هستند. گیربکس دستی کپچر بسیار خوب بوده و گیربکس اتوماتیک هم نرم است اما در هنگام شروع به حرکت کمی عصبی عمل میکند.
رنو به الکتریکی سازی محصولات خود بسیار اهمیت میدهد و در آوریل 2020 هم این خودرو را بهصورت پلاگین هیبریدی عرضه خواهد نمود. این مجموعه ترکیبی از پیشرانهی 1.6 لیتری بنزینی و واحدی الکتریکی با قدرت ترکیبی 158 اسب بخاری و برد حدود 50 کیلومتری است.
قیمت این خودرو هنوز نهایی نشده اما به نظر میرسد قیمت مدل پایه از 17595 پوند آغاز شود که حدود 2 هزار پوند بیشتر از کلیو قابل مقایسه بوده اما با سئات آرونا SE مجهز به پیشرانه ی 1 لیتری توربوی بنزینی که قویتر و کم مصرفتر است تقریبا در یک رده می باشد.
کپچر از تجهیزات زیادی برخوردار بوده به گونه ای که مدل های پایه دارای کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر و رینگهای 17 اینچی هستند. مدل های Iconic حدود 1500 پوند گران تر بوده و از بدنهای دو رنگ، ناوبری، ورود بدون کلید، حسگرهای پارک عقب، شیشههای دودی و میله های سقف برخوردار هستند.
مدل S ادیشن 1500 پوند دیگر گران تر بوده و از صفحهنمایش بزرگتر 9.3 اینچی، شارژ بیسیم گوشی، دوربین دندهعقب، حسگرهای پارک جلو، پوشش چرم صندلیها و… سود میبرد. مدل S ادیشن گران ترین مدل کپچر بوده و قیمت 24795 پوندی خواهد داشت.
رنو یکی از معماران کلاس کراس اوورهای کامپکت بوده و نسل جدید کپچر هم ثابت میکند هنوز هم در جهتی درست قدم برمیدارد. این خودرو از هر جنبهای بهتر شده و شایستهی تکرار موفقیت فروش بالای نسل پیشین را دارد. بسیاری از رقبا حس سواری اسپورت تری دارند و برخی نیز جادارتر هستند اما از نظر راحتی، کیفیت کابین و تکنولوژی بکار رفته، خودروهای کمی می توانند به کپچر نزدیک شوند.
مشخصات رنو کپچر TCe 130 S Edition
قیمت: 21795 پوندی (تخمینی) پیشرانه: 4 سیلندر 1.3 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/240 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.6 ثانیه حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.4 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress