شاسیبلند جدید پایه و جدید اشکودا با نام کامیک چندی است که وارد بازار شده است. این خودرو ترکیبی دوستداشتنی از فضای کابین و بار مناسب، عملکرد و هزینههای مالکیت پایین را ارائه میکند. کامیک همانگونه که پیشبینی میشد خودرویی عالی است.
این خودرو هماکنون وارد بازار بریتانیا شده و تا چند هفته دیگر اولین نمونهها به دست مشتریان خواهند رسید. قیمت کامیک جدید از 17100 پوند شروع میشود و تمامی نسخههای آن به رینگهای آلیاژی، چراغهای LED و صفحهنمایش لمسی مجهز هستند.
اما درحالیکه اشکودا انتظار دارد قیمت پایین این خودرو فاکتور اصلی جذب مشتریان به نمایندگیها باشد، مدلهای مجهز SE و SE L بخش اعظم فروش کامیک را تشکیل خواهند داد. خودرویی که در تست حاضر بوده از نوع پرچمدار با پیشرانه 1 لیتری بنزینی 113 اسب بخاری است.
اولین چیزی که با دیدن کامیک متوجه خواهید شد چگونگی خوشساخت بودن کابین آن است. ما انتظار ویژگیهای جذابی از برند ارزانقیمت فولکسواگن را داشتهایم اما پشت فرمان کامیک اصلاً خبری از حس ارزانقیمت بودن نخواهد بود. صندلیهای پارچهای استاندارد خودرو ظاهر و حس سطح بالایی داشته و معمولاً همهچیز با چرم یا پلاستیکهای نرم پوشانده شدهاند.
همچنین مدلهای پرچمدار SE L با تجهیزات مناسبی عرضه میشوند. این خودرو بهصورت استاندارد دارای صفحه لمسی 9.2 اینچی و کاکپیت دیجیتالی است. همچنین برای وجود اپل کارپلی، سیستم صوتی با 8 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای و ورود بدون کلید بهایی پرداخت نخواهید کرد.
البته خودروی حاضر در تست دارای برخی آپشن ها نیز بوده است؛ اما اکثر تجهیزات آن مثل صندلیهای گرم شونده، درب پشتی برقی، نوربالای خودکار و… جزو تجهیزاتی هستند که خیلی ضروری نبوده و تنها بودن آنها بر رضایت خاطر مالک خواهد افزود.
فضای کابین و بار نیز همانگونه که گفته شد بسیار خوب است. این خودرو باید با محصولاتی همچون رنو کپچر و نیسان جوک رقابت کند و اگرچه کامیک نمیتواند با فضای بار 536 لیتری کپچر برابری کند اما از نظر فضای بارگیری کلی برتر است. فضای صندلیهای عقب نیز کاملاً بیهمتاست.
تجربه رانندگی دیگر بخشی است که کامیک را در سطح بالای کلاس قرار میدهد. این خودرو سواری هیجانانگیزی ندارد اما مشتریان هم خواهان چنین چیزی نیستند. خریداران شاسی بلندهایی مثل کامیک بیشتر به دنبال طراحی و ایمنی بوده و از این نظر اشکودا کار خود را به خوبی انجام داده است.
کنترل حرکات بدنه برای خودرویی در این کلاس خوب بوده و با اطمینان میتوان وارد پیچها شد. استفاده از فرمان، کلاچ و اهرم تعویض دنده نیز به راحتی و آسانی صورت میگیرد هرچند حس چندان زیادی را نمیتوان در آنها یافت.
پیشرانه نیز اگرچه مشابه نمونهی بکار رفته در خودرویی همچون آئودی A1 سیتی کارور میباشد اما کمی محدود شده تر حس میشود. احتمالاً این امر به خاطر گیربکس دستی است. درحالیکه معکوسهای گیربکس اتوماتیک آئودی کاملاً سریع انجام میشود، شما باید کار بیشتری با گیربکس اشکودا انجام دهید تا این موضوع صورت بپذیرد. این موضوع به ویژه در سرعتهای بالاتر دیده میشود و باید برای سبقت گرفتنها حتماً از دندهمعکوس استفاده کنید.
پیشرانهی 1 لیتری اشکودا برای افرادی که اکثر اوقات در شهر تردد میکنند کاملاً کفایت خواهد کرد. این نیروگاه آهنین کاملاً آرام و ساکت بوده و در ترافیکها نیز کاملاً قوی ظاهر میشود. رینگهای 18 اینچی بزرگ کامیک صدای بیشتری در مقایسه با رینگهای کوچکتر تولید میکنند. ما کامیک SE با قیمت 19935 پوند را انتخاب بهتری میدانیم.
اشکودا کامیک بازهم ثابت کرد خودرویی احساسبرانگیز است. این خودرو سواری خوب، فضای کابین و بار زیاد و کابینی خوشساخت دارد. دلیل اینکه کامیک حاضر در تست نتوانست نیم یا یک ستاره دیگر را بگیرد به قیمت آن مربوط میشود. مدلهای رده میانی SE ترکیب بهتری از تجهیزات و قیمت را ارائه میکنند.
مشخصات اشکودا کامیک SE L 1.0 TSI 115PS
قیمت: 21980 پوند پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 113 اسب بخار/200 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.9 ثانیه حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.6 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress