بامو X6 بازگشته و اگر شما به دنبال یک شاسیبلند کوپهی بزرگ هستید، این یکی باسابقهترین خودروی مدنظر خواهد بود.
X6 برای اولین بار در سال 2008 معرفی شد و اولین شاسیبلند از یک خودروساز تولید انبوه بود که از خط سقف غیرمرسوم و اسپورت تر استفاده میکرد. حدود 480 هزار دستگاه از نسل اول این خودرو به فروش رفت و نسلهای بعدی آن نیز به همراه برادران کوچکتر روانه میدان شدند.
پایه و اساس خودرو تغییری نداشته و زیر بدنه کوپه مانند آن شاهد شباهتهای زیاد با X5 هستیم. به این ترتیب این خودرو در حقیقت نسخهای کمتر کاربردی از خودرویی میباشد که بر پایه آن شکل گرفته و در عوض باید برای خریدش پول بیشتری پرداخت کنید.
اگرچه نمای جلوی خودرو نسبت به X5 تغییر خاصی نداشته اما نمای عقب از طراحی جدیدی سود برده و همین موضوع فضای بار را تحت تأثیر قرار داده است. فضای بار 645 لیتری شاسیبلند X5 در X6 به 580 لیتر کاهش یافته ولی خب خود X6 خودروی بزرگی بوده و فضای بار برای اکثر افراد مناسب است. وقتی که صندلیهای عقب را تا کنید این فضا به 1525 لیتر خواهد رسید.
باواریایی ها سعی داشتهاند راههای جدیدی برای تمایز این دو خودرو پیدا کنند و آن را تنها به طراحی خودرو محدود نکنند. برای مثال این تازهوارد بهصورت سفارشی با جلوپنجرهای نورانی عرضه میشود. همین جلوپنجره بخشی از دیلایت های خودرو را تشکیل داده اما در کل خیلی مهم به نظر نمیرسد. همچنین X6 بهصورت استاندارد با چراغهای جلوی LED تطبیقی عرضه میشود.
قوای محرکهی X6 کاملاً مشابه X5 بوده و پیشرانههای 6 و 8 سیلندر بنزینی و دیزلی در دسترس هستند. فعلاً خبری از نسخه پلاگین هیبریدی نیست اما مدل پرچمدار X6 M با قدرت 616 اسب بخاری در سال 2020 از راه خواهد رسید.
خودرویی که در تست ما حضور یافته فعلاً پرچمدار این خانواده است. مدل M50i از پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری توربو با قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری استفاده میکند. این نیروی قابلتوجه از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک به تمامی چرخ ها فرستاده میشود. کیت بدنه گیرا و رینگهای 22 اینچی نیز بهصورت استاندارد در این نسخه وجود دارند.
این خودرو در جایگاهی محدود برای خودرویی با بازار محدودتر قرار گرفته است. چنین شاسی بلندهای کوپهای را افراد کمی انتخاب میکنند و مدل 8 سیلندر قوی هم انتخاب افراد کمتری است. البته نباید M50i را بههیچوجه دستکم گرفت.
این خودرو کاملاً روی پرفورمنس تمرکز دارد. البته این پرفورمنس با مصرف سوخت بالاتر نسبت به مدلهای دیزلی همراه شده است.
M50i خودروی سنگینوزنی بوده و وزن آن به بیش از 2 تن میرسد اما پیشرانهی 4.4 لیتری به راحتی و با اندکی اشاره به پدال گاز این جثه را به تحرک وا میدارد. این پیشرانه در دیگر محصولات بامو نیز دیده میشود و گشتاور 750 نیوتون متری آن نیز میتواند کوه را جابجا کند. سیستم اگزوز اسپورت M نیز بر هیجان کار افزوده و راننده را به سریعتر راندن تشویق میکند.
اما باید اذعان کرد این خودرو فراتر از پرفورمنس بالا در خط مستقیم و صدای هیجانانگیز، چیز زیادی برای عرضه ندارد. اگرچه سیستم تعلیق بادی بخش M بهصورت استاندارد وجود دارد اما همین سیستم بیشتر روی سواری راحت تمرکز داشته تا خنثی ساختن وزن بالای خودرو و اگرچه فرمان نیز از توازن وزنی مناسب و واکنش خوبی برخوردار بوده اما X6 خیلی بزرگ بوده و خیلی نباید روی مانور با آن حساب کرد؛ اما خب در کل راندن این خودرو درست مثل X5 خوب و هیجانانگیز است.
وقتی حالت کامفورت را انتخاب کنید X6 به یک کروزر راحت بدل خواهد شد. همیشه لبهی سفت تر سیستم تعلیق را به یاد خواهید داشت اما این امر غیرقابلپذیرش نخواهد بود.
کابین همچنان نقطه قوت X6 باقی مانده است. کابین محصولات جدید بامو اگرچه حالت سنتی خود را حفظ کردهاند اما خوشساخت و عملکردی بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی X6 نیز کماکان یکی از بهترینهای بازار است. اطلاعات نیز روی دو صفحهنمایش 12.3 اینچی به نمایش درمیآیند.
مدل M50i با صندلیهای اسپورت دارای چرم مشکی و فرمان چرمی M اسپورت عرضه میشود. تمامی نسخههای X6 دارای کروز کنترل با عملکرد ترمز هستند اما دستیار رانندگی حرفهای باید با پرداخت مبلغ بیشتر انتخاب شوند. پارک خودکار نیز بهصورت پیشفرض وجود دارد.
همهچیز بامو X6 جدید تغییر کرده اما دربارهی آنچه این خودرو ارائه میکند تفاوتی وجود ندارد. بامو تلاش داشته هویت این خودرو را از X5 جدا کند اما X6 هنوز هم برادر کمتر کاربردی و گرانتر است. تنها برخی خریداران خاص این خودرو را به خاطر شکل کوپهاش انتخاب خواهند کرد.
مشخصات بامو X6 M50i
قیمت: 76870 پوند پیشرانه: 8 سیلندر 4.4 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 523 اسب بخار/750 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.3 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 10.7 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress