زمستان در راه است…
علیرغم اینکه هر روز بیشتر از دیروز عرصه بر خودروهای سواری سنتی تنگتر میشود اما تویوتا به خوبی میداند که هنوز هم بخش قابلتوجهی از خریداران سدان ها را به کراس اوور و شاسی بلندها ترجیح میدهند. بله میزان فروش ابتدای سال تاکنون کمری با افت 1.6 درصدی به 285058 دستگاه رسیده و آوالون هم افت فروش 16 درصدی داشته و به خانه 24208 نفر راه یافته است اما تویوتا علیرغم این کاهش فروش هنوز هم بازار خوبی برای سدان های خود دارد.
برخی از افراد احتمالاً خواهان چسبندگی بیشتر خودروی خود بوده و میخواهند بدون انتخاب یک شاسیبلند همچون راو 4 یا هایلندر از سدانی با سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنند. به همین خاطر دو سدان مشهور تویوتا با سیستم چهار چرخ محرک معرفی شدهاند هرچند متأسفانه این خودروها همانند کمری چهار چرخ محرک سالهای 1988 تا 1991 با نام All-Trac شناخته نمیشوند.
سیستم کنترل گشتاور دینامیک AWD که برای کمری 2020 و آوالون 2021 در دسترس است توسط خود تویوتا توسعه یافته و از راو 4 گرفته شده است. این سیستم فقط برای کمری و آوالون بازار آمریکا در دسترس بوده و بسته به شرایط میتواند تا 50 درصد گشتاور پیشرانه را به اکسل عقب بفرستد. زمانی که نیازی به این سیستم نباشد کوپلینگ کنترل شده توسط سیستم الکترومگنتیکی شفت دیفرانسیل را غیرفعال میکند تا مصرف سوخت کاهش یابد.
سیستم چهار چرخ محرک یاد شده تنها برای مدلهای دارای پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. این پیشرانه در کمری و آوالون به ترتیب 202 و 205 اسب بخار قدرت دارد.
تویوتا میگوید سیستم موردبحث برای درگیری فوری در زمانهای نیاز طراحی شده و هیچ تأثیری روی فضای کابین نگذاشته است. البته سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش وزن 75 کیلوگرمی کمری نسبت به مدل استاندارد دیفرانسیل جلو شده است.
این دو خودرو از اوایل سال آینده میلادی در دسترس خریداران خواهند بود.