بازگردیم به سال 1967، در آن سال یک فورد موستانگ فستبک معمولی 2500 دلار قیمت داشت اما نسخهٔ شلبی GT500 که تازه به بازار آمده و به پیشرانهٔ 7 لیتری V8 با 355 اسب بخار قدرت مجهز شده بود، با قیمت 4200 دلار به فروش میرسید. حال جدیدترین نسل GT500 هم بهتازگی به بازار آمده و در مقایسه با جد خود همانند یک سفینهٔ فضایی به نظر میرسد! این ماشین به یک نیروگاه 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت عظیم 760 اسب بخار مجهز شده که آنرا به قویترین فورد خیابانی تاریخ تبدیل میکند.
برای انتقال این نیروی عظیم به چرخهای عقب یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که هم برای استفاده در جاده و هم در پیست تنظیم شده و میتواند دندهها را ظرف تنها 80 میلیثانیه تعویض کند. به لطف این ترکیب، GT500 مدل 2020 ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت 400 متر را در کمتر از 11 ثانیه طی میکند. انتقال قدرت در GT500 مدل 1967 اما توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و با دندهٔ یک به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو برای پیمودن مسافت 400 متر اما به 14 تا 15 ثانیه زمان نیاز دارد.
حال بهمنظور مقایسهٔ این دو شلبی که اختلاف سن آنها بیش از نیمقرن است، در طول مراسم نمایش و آزمایش رسانهای GT500 جدید، یک GT500 کلاسیک هم حضور یافته است و هردو خودرو راهی پیست درگ شدهاند. ازآنجاییکه ارزش این شلبی GT500 مدل 1967 چیزی در حدود 110 هزار دلار تخمین زده شده است، برگزارکنندگان این مراسم هیچ ریسکی نکرده و برای نشان دادن تواناییهای این شلبی 52 ساله، یک رانندهٔ باتجربه را پشت فرمان آن قرار دادهاند.
هرچند این دو GT500 باهم و همزمان مسابقهٔ درگ ندادهاند اما درگ تکی آنها نیز بهخوبی نشان میدهد که خودروها طی پنج دههٔ گذشته چقدر پیشرفت داشتهاند. درعینحال، با انقلاب الکتریکی و خودران که امروزه صنعت خودروسازی را فراگرفته است، نمیدانیم 50 سال دیگر در خودروسازی کجا خواهیم بود. برای دیدن عملکرد این دو موستانگ شلبی GT500 میتوانید ویدئوی زیر را تماشا کنید.
GT500 مدل 1967 | GT500 مدل 2020 | |
پیشرانه | 7 لیتری V8 | 5.2 لیتری V8 |
قدرت | 355 اسب بخار | 760 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 847 نیوتن متر |
گیربکس | 3 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1520 کیلوگرم | 1916 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 5.5 ثانیه | 3.3 ثانیه |