بیوگرافی مریم سعادت؛ اعظم خانم در زیزیگولو
بیوگرافی مریم سعادت: مریم سعادت متولد 1337 در تهران است. او تجربهی بازیگری، عروسک گردانی، مشاور کارگردان، گوینده عروسک و طراحی عروسک را دارد و تا کنون کارهای موفق بسیاری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.
ستاره | سرویس چهرهها - مریم سعادت بازیگر و عروسک گردان موفق ایران به شمار میرود که تا کنون در فیلمها و سریالهای متنوعی حضور داشته است. یکی از به یاد ماندنیترین کارهایش را باید حضور در مجموعه قصههای تا به تا (زی زی گولو) در نقش اعظم خانم بوده بدانیم که علاوه بر بازیگری، عروسک گردانی زی زی گولو را نیز بر عهده داشته است. اگر میخواهید با بیوگرافی و فعالیتهای این هنرمند آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.
بیوگرافی مریم سعادت
شروع فعالیت
طراحی عروسک
ازدواج و خانواده
سینما، تلویزیون یا تئاتر؟
علاقه به سفر
علاقه مطالعه کتاب از زبان خودش
شباهت مریم سعادت به همسر وینفرد شفر سرمربی استقلال
فعالیتهای مریم سعادت
کارهای سینمایی
دشمن زن (۱۳۹۶) پدر آن دیگری (۱۳۹۳) متولد ۶۵ (۱۳۹۳) عملیات مهد کودک (۱۳۹۱) چک (۱۳۹۰) آخرین سرقت (۱۳۸۹) آقا یوسف (۱۳۹۰) از ما بهترون (۱۳۸۷) کلاغ پر (۱۳۸۶) قاعده بازی (۱۳۸۵) یک بوس کوچولو (۱۳۸۴) در به درها (۱۳۸۳) ماهیها عاشق میشوند (۱۳۸۳) تارزن و تارزان (۱۳۸۰) شهر زنان (۱۳۷۷) کارآگاه ۲ (۱۳۶۷) میهمان ناخوانده (۱۳۶۷)کارهای تلویزیونی
۱۳۹۷؛ شرایط خاص ۱۳۹۶؛ محکومین ۱۳۹۶؛ پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد ۱۳۹۶؛ قطارچیان ۱۳۹۵–۱۳۹۴؛ قرعه به کارگردانی برزو نیکنژاد؛ پخش در در نوروز ۱۳۹۵ از شبکه ۳ ۱۳۹۴؛ دردسرهای عظیم ۲ به کارگردانی برزو نیک نژاد ۱۳۹۳؛ دردسرهای عظیم به کارگردانی برزو نیکنژاد؛ پخش از شبکه ۳ ۱۳۹۲؛ باغ سرهنگ به کارگردانی فلورا سام؛ در نقش «روحانگیز» ۱۳۹۱؛ آبپریا به کارگردانی مرضیه برومند؛ پخش در نوروز ۱۳۹۲ از شبکه ۲ ۱۳۹۱؛ «تعطیلات دوستداشتنی» به کارگردانی سیدوحید حسینی؛ این «مینیسریال»، در ۴ قسمت پخش شد ۱۳۹۱؛ تلهفیلم «ضیافتنامه» به کارگردانی آرش معیریان ۱۳۹۱؛ تلهفیلم «به سلامت بانو» به کارگردانی مرتضی متولی ۱۳۹۱؛ تلهفیلم «آد» به کارگردانی کمال مقدم ۱۳۹۱؛ تلهفیلم «زنها نمونهاند» به کارگردانی مصطفی خانلقی ۱۳۹۰؛ تلهفیلم «گنج پنهان» به کارگردانی بابک محمدی؛ محصول صدا و سیمای مرکز کیش ۱۳۹۰؛ نقطه سر خط به کارگردانی سعید آقاخانی ۱۳۸۹؛ تلهفیلم «شغل شریف» به کارگردانی سید احمد حسنیمقدم ۱۳۸۶؛ آرزوهای شیرین به کارگردانی سید وحید حسینی در نقش «عمه مهین» ۱۳۸۵؛ کتابفروشی هدهد به کارگردانی مرضیه برومند ۱۳۸۴؛ تلهفیلم «اسب» به کارگردانی بابک محمدی؛ این فیلم تلویزیونی، از محصولات «سیمافیلم» است ۱۳۸۳؛ مجموعه عروسکی «ماجرای تقی جان» به کارگردانی مرضیه محبوب ۱۳۸۳؛ باجناغها به کارگردانی فرهاد آئیش؛ پخش از شبکه تهران ۱۳۸۳؛ خوشغیرت به کارگردانی علی شاهحاتمی؛ پخش از شبکه ۱ ۱۳۸۲؛ بانکیها به کارگردانی مهدی مظلومی؛ پخش از شبکه ۲؛ در نقش «مادر» و «معاون بانک ۱۳۸۱؛ خوشرکاب به کارگردانی علی شاهحاتمی؛ در نقش «همسر تقی»؛ پخش در نوروز ۱۳۸۲ از شبکه ۱ ۱۳۸۱؛ دیوانه در شهر به کارگردانی غلامرضا رمضانی ۱۳۸۱؛ بدون شرح به کارگردانی مهدی مظلومی؛ پخش از شبکه ۳ ۱۳۸۰؛ کارآگاه شمسی و دستیارش مادام به کارگردانی مرضیه برومند؛ بازی در اپیزود «روح سرگردان» ۱۳۸۰؛ رستوران خانوادگی به کارگردانی حسین سهیلیزاده؛ در نقش «عمه خانم» / پخش از شبکه تهران ۱۳۷۹؛ داستانهای نوروز به کارگردانی مرضیه برومند؛ پخش از شبکه ۱ ۱۳۷۹؛ کمین به کارگردانی مسعود کرامتی؛ پخش از شبکه ۳ در ۱۳ قسمت ۱۳۷۹؛ کلبه سپید به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص ورحمان سیفیآزاد ۱۳۷۹؛ خانه نیکو به کارگردانی مسعود کرامتی؛ پخش از شبکه ۲ در تابستان ۱۳۷۹ ۱۳۷۸–۱۳۷۷؛ دانی و من (سری دوم) به کارگردانی علی عبدالعلیزاده؛ پخش از شبکه تهران ۱۳۷۶؛ سلام زندگی به کارگردانی مسعود شاهمحمدی ۱۳۷۶؛ این زمینیها به کارگردانی مسعود شاهمحمدی؛ پخش از شبکه تهران ۱۳۷۶؛ یک مرد آبی به کارگردانی محسن شاهمحمدی؛ پخش از برنامه «سیمای خانواده» ۱۳۷۶–۱۳۷۵؛ تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸ به کارگردانی مرضیه برومند؛ بازی در اپیزود «تصادف» ۱۳۷۶–۱۳۷۵؛ سیاه، سفید، خاکستری به کارگردانی سیامک شایقی؛ پخش ازشبکه ۲ ۱۳۷۵؛ مدرسه مادربزرگها به کارگردانی غلامرضا رمضانی؛ پخش از شبکه تهران ۱۳۷۵؛ فروشگاه به کارگردانی احمد بهبهانی؛ پخش از شبکه ۳ ۱۳۷۵؛ چون سرو قدکشیدن به کارگردانی فریدون حسنپور؛ پخش از گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ ۱۳۷۵؛ فرزندم بزرگ شده به کارگردانی غلامرضا رمضانی؛ پخش از شبکه تهران ۱۳۷۴–۱۳۷۳؛ قصههای تابهتا؛ بازیگر و عروسک گردان؛ به کارگردانی مرضیه برومند؛ پخش از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۲ ۱۳۷۳؛ دوستان خوب به کارگردانی فریدون حسنپور؛ پخش از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۲ ۱۳۷۳؛ برگی از زندگی به کارگردانی هرمز هدایت؛ پخش از شبکه ۲ ۱۳۷۰–۱۳۷۱؛ بازگشایی مدارس؛ کارگردان هنری مریم سعادت؛ نمایشهای عروسکی گوناگون، ویژه بازگشایی مدارس که ازبرنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ پخش شد ۱۳۷۰؛ بچههای عروسکی؛ کارگردان عروسکی ژاله صدری و مریم سعادت؛ پخش از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ ۱۳۶۹؛ آرایشگاه زیبا به کارگردانی مرضیه برومند ۱۳۶۸؛ سلامتی چه خوبه! به کارگردانی علیرضا خمسه ۱۳۶۷؛ عطر و گلاب بپاشید!؛ به کارگردانی ایرج طهماسب؛ عروسکگردان و صداپیشه؛ پخش در دهه فجر ۱۳۶۷ از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۱ ۱۳۶۶؛ خونه مادربزرگه به کارگردانی مرضیه برومند؛ صدا پیشه؛ گویندگی بجای «نوک طلا»شبکه نمایش خانگی
۱۳۹۰؛ آوازخوانهای کوچک به کارگردانی مریم سعادت؛ این میانپردههای عروسکی، بخشی از مجموعهٔ «خنده، گریه، یک قصه» است که در ۵۲ قسمت ۵ دقیقهای ساخته شد ۱۳۸۴؛ خاطرات الاغ مهربان به کارگردانی مریم سعادت؛ پخش در شبکه خانگی در سال ۱۳۸۸
تئاتر
۱۳۹۷؛ خانه برناردا آلبا؛ به کارگردانی دکتر علی رفیعی؛ اجرا در تالار وحدت تهران
۱۳۹۵؛ تقدیر بازان به کارگردانی سیما تیرانداز؛ اجرا در تهران، تئاترشهر - سالن چهارسو
۱۳۹۴؛ خاطرات و کابوسهای یک جامهدار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی به کارگردانی علی رفیعی؛ اجرا در تالار وحدت تهران
۱۳۸۹؛ کنسرت حشرات (نمایش عروسکی)؛ به کارگردانی و نویسندگی مریم سعادت؛ اجرا در تهران، تئاتر شهر، تالار اصلی
مصاحبه با مریم سعادت
در پایان برای آشنایی بیشتر با این هنرمند میتوانید مصاحبهای کوتاه با ایشان را بخوانید.
یکی از ویژگیهایی که در کارهای شما وجود دارد، عدم تکرار و کلیشه است. این قضیه اتفاقی بوده یا برای آن تلاش کرده اید؟
تکرار را دوست ندارم، اگر دوتا از نقش هایم مثل هم باشد آن را بازی نمیکنم. به همین جهت خیلی از پیشنهادها را رد کرده ام. مثلا بعد از کار زی زی گولو بلافاصله نقشی عین اعظم خانم از من خواسته شد ومن نپذیرفتم. از همان ابتدا با این قضیه مقابله کردم. اگر هم گاهی نقشها شبیه هم شده اند، به دلیل این است که دارم بازی میکنم، ولی در کل سعی کردم هر کاری را عین واقعیت ببینم، طوری که مثلأ این مادر چه فرقی با دیگری دارد.
در انتخاب کارهای دیگر چه طور؟ چه ملاکهایی دارید؟
در کل سریال طنز را به سختی قبول میکنم، چون هر طنز و کارگردان طنزی را دوست ندارم، بر سر قضیه کمدی با خیلیها اختلاف نظر دارم. طنز موقعیت طنزی است که در عین جدی بودن آدمها لحظات کمدی ایجاد میشود، این طنز دلخواه من است. این که گاهی عدهای را میآورند که دارند جان میکنند تا مردم را به زور و به هر قیمتی بخندانند، نمیپسندم و طنز انتخابی من نیست.
کار درام و طنز چه طور؟ کدام شان سختتر است؟
به نظر من کار طنز خیلی سختتر است. بر خلاف خیلیها که معتقدند هر بازیگری قابلیت طنز دارد اصلأ این طوری نیست، یک سری از بازیگران بی نظیر در همه دنیا، نه تنها ایران در طنز خراب میشوند، چرا که کمدی کار هر کسی نیست.
محدودیتها و چهارچوبهایی که وجود دارد چه قدر روی این دشواری تأثیر میگذارد؟
این مسائل منجر به سختتر شدن شرایط برای خانمها میشود، اما نه درحدی که آن را به شکل یک درد و معضل مطرح کنیم. خیلی چیزها دست و پا گیر است، مثلا شرایط سینما با تلویزیون تفاوت دارد و اینکه چنین موضوعی را به عنوان یک دغدغه مد نظر قرار دهیم مورد نظر من نیست.
شما دستی هم بر کارگردانی دارید، آیا به فکر ادامه این مسیر هستید؟
بیشتر در حوزه کودک این تجربه را داشتم. بازهم اگر کار خوبی و مجموعه چیزهایی که دوست دارم باشد، قطعا از آن استقبال میکنم، چون کارگردانی کار کودک را خیلی دوست دارم.
این روزها حال و اوضاع کارهای کودک را چه طور میبینید؟
شرایط موجود افتضاح است. شما مگر در سال در تلویزیون و یا سینما کار خوب برای دنیای کودکان میبینید؟ اصلأ اثری وجود ندارد که بگوییم کیفیت آن خوب است یا بد! من برنامه کودک تلویزیون را زیاد دنبال میکنم، چون دغدغه ام است، اما متأسفانه هر روز نسبت به کارهای کودک در این رسانه دلگیرتر و رنجورتر از روزهای قبل میشوم.
خانم سعادت مانند سالهای گذشته در سریالها حضور پررنگ و چشمگیری ندارید. پیشنهادی نبود یا برای انتخاب سختگیری میکنید؟
واقعیت را بخواهید و بدون تعارف باید بگویم پیشنهاد کار خیلی نیست. اکثر پیشنهادها در حد تلهفیلم است. من حتی اگر کاری را دوست نداشتهام و فقط به دلیل مسائل مالی سر آن کار رفتهام، هیچگاه کم نگذاشتهام. هیچ وقت اینگونه برخورد نکردهام که حالا بروم یک کاری بکنم پولم را بگیرم و بروم. بازیگر انتظار دارد وقتی به او پیشنهاد کار میدهند، به اینتوجه کنند که بازیگر با جان و دل نقش را بازی میکند به همین دلیل باید به او احترام بگذارند و نقشهای دمدستی به او پیشنهاد ندهند.
رابطه تان با تکنولوژی چطور است؟
خیلی از تکنولوژی به دورم و زیاد بلد نیستم، اما با همین تلگرام و دیگر فضاهای مجازی اموراتم را میگذرانم! و با اینترنت هم در سطح معمولی کار میکنم و به همین خاطر خیلی وقتها از سوی فرزندانم شماتت میشوم که میگویند چرا یاد نمیگیری؟
تاریخهای پراهمیت زندگی تان چه تاریخهایی هستند؟
تولد فرزندانم و در کل تولد نزدیکانم را خیلی دوست دارم. تولد خودم را هیچ وقت فراموش نمیکنم. همین طور تاریخهایی هم که اتفاقهای بدی افتاده است فراموش نمیکنم، اما زیاد درگیرش هم نمیشوم، اما یادشان میکنم؛ مثل تاریخهای ازدست دادن عزیزانم...
سخن آخر
در این مقاله با بیوگرافی هنرمند توانا مریم سعادت آشنا شدید. شما چه دیدگاهی راجع به کارهای خانم سعادت دارید؟ لطفا نظرات خود را در مورد فعالیتهای ایشان با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید. همچنین میتوانید بیوگرافی کامبیز دیرباز و صحرا اسداللهی که در مجموعه شرایط خاص با خانم سعادت همبازی بودند را نیز در ستاره مطالعه کنید.