کودکان بیش فعال چگونه اند؟
یک روانپزشک در یزد توصیه کرد: از آنجا که کودکان بیش فعال، حواس پرت و بی دقتاند و این مهم منجر به افت شدید تحصیلی آنها میشود، لذا مربیان باید آنها را در ردیفهای جلوی کلاس بنشانند و دائما حواس آنها را جلب کلاس کنند.
ایسنا: یک روانپزشک در یزد توصیه کرد: از آنجا که کودکان بیش فعال، حواس پرت و بی دقتاند و این مهم منجر به افت شدید تحصیلی آنها میشود، لذا مربیان باید آنها را در ردیفهای جلوی کلاس بنشانند و دائما حواس آنها را جلب کلاس کنند .
دکتر امیررضا چمنی در این خصوص اظهار کرد: حدود ۵ درصد کودکان دبستانی دچار اختلال بیش فعالی هستند .
وی با بیان اینکه این اختلال در پسربچهها شایعتر است، افزود: بیش فعالی بویژه در فرزندان پسر اول خانوادهها شایع تر است .
وی ادامه داد: سن شروع بیش فعالی معمولا از سن ۳ سالگی (دویدن، راه رفتن) میباشد، ولی سن تشخیص بیشتر در سنین مدرسه به لحاظ افت تحصیلی شدید، بی قراری و پرخاشگری اتفاق میافتد .
دکتر چمنی با اشاره به اینکه گاهی شروع این اختلال در سنین شیرخوارگی نیز اتفاق میافتد، تصریح کرد: این کودکان در نوزادی به نور، صدا و حرارت حساس بوده و همچنین پر تحرک، کم خواب و پر سروصدا هستند و از سوی دیگر در دوران جنینی حرکت زیادی دارند .
این روانپزشک با اشاره به این که کودکان بیش فعال دارای ضریب هوشی خوب و گاهی بیش از حد طبیعی هستند، ابراز کرد: عوامل ژنتیک و تغییرات واسطه شیمیایی مغز از عوامل بروز این اختلال است .
وی افزود: به منظور تشخیص این اختلال اگر کودک در موقعیت مدرسه، خانه و مراسم مهمانی این علائم را داشته باشد، بیش فعال خوانده میشود .
این روانپزشک بی قراری، ناآرامی، تکان دان دست و پا، قرار نداشتن روی صندلی، دائما در حال دویدن و پر حرفی را از علائم شایع این اختلال دانست و افزود: معمولا این دانش آموزان در کلاس درس به بهانههای مختلف مثل آب خوردن و دستشویی رفتن از کلاس خارج میشوند .
وی حواس پرتی را از دیگر علائم این اختلال عنوان کرد و یادآور شد: بی دقتی و بی توجهی به حرف معلم و والدین و انجام ندادن کامل دستورات و تکالیف معلم از دیگر ویژگی این کودکان است که در نتیجه فراموش کاری کودک قادر به پیگیری دستورات معلم نیست .
وی ادامه داد: این کودکان به لحاظ بی توجهی در دروس املاء و ریاضی که نیاز به توجه بیشتر است، اشکال دارند. به عنوان مثال در املاء نوشتن کودک بیش فعال نقطه نمیگذارد و یا دندانه کم می گذارد و از سوی دیگر به لحاظ ویژگی فراموش کاری وسایل خود را در مدرسه گم میکند .
این متخصص اعصاب و روان سومین علامت این کودکان را رفتارهای انفجاری برشمرد و افزود: صبر و حوصله کم، تحریک پذیری و زود عصبانی شدن از ویژگیهای این علامت است که معمولا این کودکان بیشتر مستعد حادثه بوده و رفتارهای خطرناک انجام میدهند، از ارتفاع بالا میروند، با اشیای تیز و برنده بازی میکنند و هنگام بازی نوبت را رعایت نمیکنند .
وی با اشاره به عوارض بیش فعالی خاطرنشان ساخت: از آنجایی که کودکان بیش فعال در معرض تحقیر، سرزنش و تنبیه اطرافیان قرار میگیرند لذا این مهم سبب سرخوردگی و در نهایت پرخاشگری، لجبازی و نافرانی کودک میشود و همچنین به لحاظ تحقیر و سرزنش والدین کودک احساس بی کفایتی و ناکارآمدی و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی میکنند .
دکتر چمنی افت تحصیلی را مهمترین عوارض بیش فعال دانست و متذکر شد: این کودکان به لحاظ بی دقتی و اختلال در توجه و تمرکز در دروس ریاضی و روخوانی و نوشتاری اشکال دارند و از طرفی نمرات تحصیلی آنها علی رغم هوش بالا کاهش پیدا میکند و باعث احساس ناکامی و سرخوردگی کودک میشود .
وی گفت: کودکان بیش فعال به لحاظ نمرات پایین در معرض سرزنش مکرر والدین، معلمان و همسالان قرار میگیرند که این مهم سبب تشدید احساس بی کفایتی در کودک میشود .
این روانپزشک گفت: اختلال بیش فعالی معمولا تا سنین بلوغ، بهبود نسبی پیدا کرده و در صورتی که درمان نشود عوارضی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال خلقی و یادگیری و رفتارهای ضد اجتماعی در کودک شکل میگیرد .
دکتر چمنی اشاره به درمان این اختلال گفت: بخش از علائم که مربوط به مداخلات رفتاری است با رفتار درمانی درمان میشود به این ترتیب که والدین نظام پاداش و جریمه برای کودکان طراحی نموده و در قبال رفتار خوب پاداش و در قبال رفتارهای منفی جریمه نمایند تا کودک از مسوولیت معاف نشود .
وی توصیه کرد: والدین از برچسب زدن القابی چون کودک بی تربیت، پرخاشگر و سر به هوا به این کودکان خودداری کنند .
وی به ارتباط تنگاتنگ والدین و مربیان این کودکان توصیه اکید کرد و یادآور شد: معلمین باید نیت به اختلال بیش فعال آشنا باشند، از برچسب زدن به کودک اجتناب کنند و با نشاندن این کودکان در جلوی کلاس توجه آنها را به درس جلب کنند .
این روانپزشک در پایان با بیان این مطب که دارودرمانی میتواند باعث بهبود این اختلال شود، گفت: دارودرمانی باعث بهبود تمرکز و توجه دانش آموز شده و در نهایت سبب جلوگیری از دقت تحصیلی کودک میشود.