مدتهای زیادی بود که خبرهای خوبی درباره نیسان GT-R و 370Z منتشر نمیشد اما بالاخره در ماه پیش برخی اخبار هیجانانگیز منتشر شد و ظاهراً قرار است در آیندهای نزدیک شاید تحولاتی درباره این خودروها باشیم. البته فعلاً منتظر هستیم ولی تا آن زمان نیسان به ما یادآوری کرده که امسال سالگردی مهم برای دو خودروی یاد شده است.
نیسان با انتشار دو ویدئوی جذاب از نسلهای قبلی GT-R و Z گفته که این دو خودرو امسال نقطه تمرکز اصلی در فستیوال نیسمو خواهند بود. فستیوال نیسمو از هشتم دسامبر در پیست سرعت فوجی آغاز به کار میکند. ژاپنیها میگویند این فستیوال باعث برجسته شدن خودروهای مسابقهای تاریخ غنی نیسمو میشود.
اما خودروهای اسپورت Z که هماکنون در نسل ششم خود قرار دارند اولین بار در سال 1969 و با دو نسخه جدا برای بازارهای ژاپن و آمریکا عرضه شدند. این خودرو در بازار داخلی از پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری استفاده میکرد درحالیکه مدلهای آمریکایی قویتر بوده و از پیشرانه 2.4 لیتری سود میبردند.
نیسان گفته است:
منتقدان میگفتند ژاپن نمیتواند هیچ خودروی اسپورت و هیجانانگیزی را تولید کند. نیسان ثابت کرد آنها در اشتباه هستند. ما به دنبال تولید خودرویی چابک و اسپورت با تمرکز روی راننده بودیم. در سال 1969 بود که نیسان Z متولد شد.
اما GT-R در سال 1969 و به عنوان اسکای لاین GT-R عرضه شد و از پیشرانهی 2 لیتری 160 اسب بخاری سود میبرد. این خودرو به دو صورت سدان چهار درب و کوپهی دو درب در دسترس بود و تنها از طریق شبکه نمایندگی نیسان ژاپن با نام مغازه شاهزاده نیسان به فروش میرفت.
در سال 1969 نیسان مدل GT-R را معرفی کرد. این خودرو در پیست و خیابان مبارزه میکرد. GT-R هرگز متوقف نشده و در طول این 5 دهه هرگز عقب نمانده است.