زمانی که بحث بهترین خودروهای تاریخ پورشه میشود به راحتی میتوان مدلهای ترنس اکسل این خودروساز را فراموش کرد. بهمنظور گرامیداشت محصولات پیشرانه جلو و گیربکس عقب پورشه که معمولاً هم نادیده گرفته شدهاند، این خودروساز محبوب ویدئویی از بهترین محصولات ترنس اکسل خود را منتشر کرده است.
پورشه برای آغاز این ویدئو مدل EA 425 را انتخاب کرده است. این خودروی نسبتاً مبهم قرار بود طی پروژهای مشترک با فولکسواگن جایگزین پورشه 914 شود. هدف از ساخت آن نیز تولید یک کوپهی دوستدار خانواده با بهای ارزانتر و هزینههای نگهداری کمتر نسبت به پورشه 911 بود. متأسفانه بحران سوخت دهه 70 میلادی باعث شد EA 425 هرگز به تولید کامل نرسد اما خب الهامبخش تمامی محصولات ترنس اکسل آتی این برند شد.
خودروی بعدی پورشه 924 است که اولین محصول تولید کامل و ترنس اکسل این برند محسوب میشود. پورشه 924 اولین محصول این برند بود که از پیشرانه آبخنک گرفته شده از آئودی استفاده کرد. پورشه این خودرو را به عنوان محصولی اسپورت اما خانوادگی با فضای یک خودروی استیشن تبلیغ میکرد.
زمانی که پورشه 928 رادیکال با پیشرانه 8 سیلندر آبخنک و استایل آینده نگرانه معرفی شد همگان فکر میکردند جایگزین واقعی 911 متولد شده است. دوران محصولات ترنس اکسل از فاز تجربه وارد ظرفیت واقعی خود شده بود. این خودرو در سال 1978 عنوان خودروی سال اروپا را به لطف طراحی خلاقانه به دست آورد و بیش از 20 سال به همراه 911 در خط تولید بود.
پورشه 944 در سال 1982 به عنوان جایگزین 924 معرفی شد. مدل 944 بهطور کامل توسط پورشه طراحی شده بود و از پیشرانه 4 سیلندر طراحی شده توسط خود این برند سود میبرد. 944 موفقیت زیادی در معرفی پورشه به عنوان سازنده خودرویی با قیمت مناسب به دست آورد.
نهایتاً به مدل فراموش شدهی 968 میرسیم که یک کوپه بر پایهی 944 بوده و میخواست محصولی خانوادگی در بین مدلهای 928 و 911 باشد. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 3 لیتری سود میبرد و تا زمان معرفی شاسیبلند کاین آخرین محصول پیشرانه جلوی ژرمنها محسوب میشد.
اما زمانی که بحث خودروهای اسپورت پورشه به میان آید این 911 است که معمولاً سایهی خود را روی محصولات ترنس اکسل میاندازد. به لطف این خودروهای ارزانتر پورشه توانست از برخی بحرانهای مالی جان سالم به در برد و همچنان همان برندی محبوب باشد که امروزه میشناسیم…