شکایت طراحان اولیه پروژه گیشا از شهرداری به دیوان عدالت اداری


شکایت طراحان اولیه پروژه گیشا از شهرداری به دیوان عدالت اداری

رکنا: طراحی اولیه پروژه گیشا، هزینه کمتری داشته است و به دلیل تبعات تغییر طرح، طراحان اولیه از شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پنجشنبه هفته گذشته، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات ساخت پروژه عمرانی شهری گیشا پرداخت و اعلام کرد با تغییراتی که در طرح اولیه این پروژه داده شده است این پروژه ضمن مناسب تر شدن در زمینه عمرانی هزینه کمتری به شهر تحمیل کرده است.

پس از انتشار فیلم توضیحات معاون فنی و عمرانی؛ طی تماسی با پایگاه خبری «رکنا» اعلام شد برخلاف ادعاهای صبوری دیلمی طراحی اولیه پروژه گیشا، هزینه کمتری داشته است و به دلیل تبعات تغییر طرح، طراحان اولیه از شهرداری تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند.

در بخشی از مضمون این شکایت آمده است: «در سال 1392 طرح پروژه گیشا، در دستور کار اجرایی معاونت فنی و عمران شهرداری با مشارکت سازمان مشاور (مشاوران راهان سازه، طرح نواندیشان، هگزا و سازیان) قرار گرفت. کل زیر گذر پروژه گیشا در طرح مصوب حدود 1000 متر بود که 350 متر از آن مسقف و مابقی به صورت رو باز طراحی شده بود. بخش مسقف (زیرگذر) وظیفه تامین ترددها در تراز همسطح زمین از جمله مسیر بزرگراه چمران را داشت. در این طرح مسیر زیر گذر دارای دو خروجی بود که یکی از این خروجی ها به سمت گیشا - کوی نصر-بود. در همسطح پروژه نیز دو ورودی و دو خروجی جهت ایجاد تقاطع همسطح با بزرگراه چمران، 3دوربرگردان در غرب، 2 دوربرگردان در شرق و مسیر دسترسی کوی نصر به خیابان کاردان پیش بینی شده بود. پس از تغییر و تحولات پی در پی در سیستم شهرداری و تغییر چند شهردار در عرض کمتر از دو سال و تعویض چند معاون و مسئول، معاونت وقت عمرانی شهرداری با تصمیماتی شتاب زده و غیر کارشناسی به ساخت پروژه پرداخت. علیرغم مخالفت شدید جمیع مشاورین ذیربط و اعلام کتبی جهت رفع مسئولیت آنها، متاسفانه همچنان شهرداری بر مواضع خویش پافشاری می کند."

در بخش دیگری از این شکایت آمده است :تصمیمات جدید شهرداری به شرح زیر است: "حذف حدود 160 متر طول از سقف زیر گذر در ناحیه غرب بزرگراه چمران که بخش عمده ای از دسترسی های عنوان شده را از بین می برد و از نظر سازه ای حذف این بخش از سقف موجب ناپایداری دیواره های زیرگذر که با شمع ها نگهداری می شود، خواهد شد. بر این اساس حدود 80مورد شمع تقویتی به طول متوسط 16متر باید بین شمع های طرح اصلی اضافه شود اما معاونت عمرانی شهرداری به دلیل تسریع در بهره برداری پروژه با اجرای آن هم مخالفت کرده است.

در پروژه جدید خروجی گیشا در محور غربی زیر گذر حذف شده است -در حالی که تمام شمع های طرفین آن اجرا شده است -که باعث اختلال شدید ترافیکی بعد از بهره برداری و اعتراضات اهالی و کسبه گیشا خواهد شد. "

درادامه شکایتی که در اختیار دیوان عدالت اداری قرار گرفته، مطرح شده است : "در طرح اولیه زیرگذر، خط لوله آب شرب به قطر 1200 میلیمتر که در ورودی خیابان گیشا از عرض خیابان جلال عبور می کرد معارض پروژه بود و با نظر مشاور پروژه الزاما باید این لوله جا به جا شده و به عمق پایین تر منتقل می شد. برای دسترسی به لوله مذکور در عمق 12 متری از سطح زمین نیاز به احداث 2 شفت دسترسی در طرفین خیابان جلال آل احمد بود که برای پایداری شفت مذکور تعداد 20 شمع به قطر 0.8 متر و طول 15 متر طراحی و اجرا و پیرو آن شفت های دسترسی نیز حفاری شد. اما با تغییر طرح، خط لوله 1200 میلیمتر مذکور معارض طرح نبوده است و عملا شمع های اجرا شده در خاک مدفون و شفت دسترسی حفاری شده با خاک پر می شود.

به درازا کشیدن مدت پروژه به واسطه تغییرات مدارک فنی و مهندسی نیز تحمیل گر هزینه های مجدد طراحی و نظارت دوباره شده است. باید طراحی های مجدد و مشکلات ترافیکی ایجاد شده برای مردم را نیز به آن اضافه کرد که با این حال نتیجه نامناسب پروژه در زمان بهره برداری به مراتب سنگین تر خواهد بود. در نتیجه با عنایت به حفظ ثروت و منافع ملی، رعایت ارزش ها و اصول مهندسی در کشور از آن مقام مسئول استدعا داریم، اقدام عاجل جهت ممانعت از وقایع مشروحه بعمل آید.»

هزینه هایی که ادعا می شود، شهرداری با تغییر طرح اولیه گیشا به شهر تحمیل کرده اند و مبلغ آن 5 میلیاردو 120 میلیون تومان می باشد نیز در این شکایت با جزییات عنوان شده است.

متن کامل شکایت

شکایت طراحان اولیه پروژه گیشا از شهرداری به دیوان عدالت اداری

شکایت طراحان اولیه پروژه گیشا از شهرداری به دیوان عدالت اداری

توکلی : اسناد و مدارک را برای رئیس شورای شهر ارسال کردم

کپی دادنامه این شکایت به دست احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام رسید. توکلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: به دلیل آن که شورای شهر تهران مقام رسمی نظارت بر پروژه های شهرداری است اسناد و مدارک را برای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران ارسال کردم ولی هنوز جوابی در این مورد به من ارائه نشده است.

وی با اشاره به این که بخشی از این پروژه طی چند روز آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، افزود: استفاده از پروژه در حال ساخت معمول است. این اقدام توجیه اقتصادی دارد. اما به دلیل آن که موضوع شکایتی که انجام شده، مهم به نظر می رسد ما سعی می کنیم پیگیری هایمان هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

محسن هاشمی : مدارک به معاونت فنی و عمرانی شهرداری ارسال شد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در خصوص این شکایت و روند رسیدگی به آن در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: تا جایی که من خبر دارم طرح پروژه گیشا تغییر کرده است و اعلام کردند که شمع هایی در آنجا تعبیه شده که از آن استفاده نمی شود و همین عامل باعث احساس خطر شده است.

وی با بیان این که در طرح اولیه قرار بود پل گیشا برداشته نشود، تاکید کرد: طرح اولیه بر مبنای وجود پل گیشا طراحی شده است. با برداشتن پل گیشا، طراحی پروژه نیز تغییر کرد. این پروژه مشاور و پیمانکار دارد و آنها باید از نظر فنی پاسخگو باشند. احتمال دارد شاکیان اعلام کنند با وجود تغییر طرح اولیه و تعبیه شمع ها، پروژه گیشا با پرتی هزینه روبرو شده است. این گفته می تواند درست باشد اما باید منتظر پاسخ شهرداری بمانیم شاید معاونت فنی و عمرانی شهرداری برای این موضوع نیز استدلال های خود را داشته باشد. ضمن آن که شورای شهر تهران از طریق کمیته عمران بر پروژه های عمرانی شهرداری نظارت می کند.

هاشمی تاکید کرد: اسناد و مدارکی که برای من ارسال شد را به معاونت فنی و عمرانی شهرداری ارسال کردم و پاسخ آن را برای آقای توکلی ارسال خواهم کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل مخصوص روز زن ،مادر و ولادت حضرت فاطمه (س)