اگر تاکنون هزاران مالک نسل فعلی نیسان جوک منتظر ارائه نسل جدید این شاسیبلند جمعوجور بودند هماکنون میتوانند به این خودرو دست پیدا کنند. سرانجام این شاسیبلند تولید شده در بریتانیا وارد بازار شده و ما نیز برای بار دوم آن را تست کردهایم.
از زمانی که نسل اول جوک حدود 10 سال پیش عرضه شد اوضاع کمی تغییر کرده است. این خودرو هماکنون با رقبای قدرتمندی باید سرشاخ شود، خودروهایی که وارد نسل دوم خود شده و جوک تازه به جمع آنها پیوسته است.
اما نیسان به حرف مشتریان وفادار خود گوش کرده و نسل جدید این خودرو را دلپذیرتر کرده است. همچنین بسیاری از نقاط ضعف جوک اولی دیگر دیده نمیشود. به این ترتیب جوک جدید نهتنها 35 میلیمتر پهنتر و 75 میلیمتر طویلتر شده بلکه محفظه بار آن نیز ظرفیت قابلتوجه 422 لیتری دارد.
جوک از نظر تکنولوژیک نیز دگرگون شده و حالا یک صفحهنمایش بزرگ و ارتباطات گوشی هوشمند در آن به چشم میخورند. شما حتی میتوانید پروپایلوت نیسان که تکنولوژی خودران سطح 2 این برند میباشد را سفارش دهید. در واقع پروپایلوت میتواند در برخی مواقع کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز را به دست گیرد.
با توجه به تست قبلی که با خودروی فول تکنا پلاس صورت گرفته، این خودرو برخی از ویژگیهای نسل اول همچون سواری تیز و تند خود را حفظ کرده است. باید اذعان کرد خودروی حاضر در تست اگرچه با رینگهای جذاب 19 اینچی عرضه شده اما این خودرو در شهر سواری شکنندهای دارد. اکثر رقبای این کلاس دارای سواری بهتر و نرمتری هستند.
همچنین خودروی حاضر در تست از گیربکس 7 سرعته اتوماتیک جدیدی استفاده کرده که مکرراً در سرعتهای پایین ناهنجاری داشت هرچند تعویض دندهها در شتاب گیری و سرعتهای بالاتر نرمتر است. حالت اسپورت رانندگی پاسخ تیزتر شدن پاسخها شده و در حالت اکو نیز همهچیز آرام تر میشود. بهتر است خودرو در حالت پیشفرض استاندارد باقی بماند. هندلینگ خودرو نیز نسبتاً پیشبینی پذیر و امن بوده و تکان های زیادی در بدنه دیده نمیشود.
پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری قدرت 115 اسب بخاری و گشتاور 200 نیوتون متری (عملکرد اووربوست) دارد. البته گیربکس باید دندهها را طولانیتر نگه دارد تا شتاب گیری خوبی را شاهد باشیم.
پیشرانه ساکت است هرچند صدای لاستیکهای بزرگ به همراه صدای باد زیاد و سورپرایز کننده باعث میشوند تجربه خیلی خوبی نداشته باشید. رقبای جوک کابینهای آرام تری دارند؛ اما آنها فاقد جذابیت بصری ظاهری و داخلی هستند. نمیدانیم که شما هم کابین نارنجی جوک را دوست دارید یا نه اما قطعاً آن را متمایز میدانید مخصوصاً وقتیکه نور روشنی در شب از آن ساطع میشود.
واضح است که مدل تکنا پلاس با آن رینگهای بزرگ و گیربکس اتوماتیک بهترین نسخه جوک نیست مخصوصاً وقتی پای قیمت 25295 پوندی هم به میان آید اوضاع بدتر میشود. ما به دنبال نسخه Acenta هستیم که حدود 5 هزار پوند ارزانتر بوده و رینگهای کوچکتری دارد.
کابین خودرو بهطور قابلتوجهی جادارتر از قبل بوده که دلیل آن نیز افزایش 105 میلیمتری فاصله بین محوری است. هماکنون بخش عقب کابین فضای پا و سر مناسبی برای افراد بزرگسال داشته و اگرچه خط شیشهها هنوز هم بالاتر از رقباست اما دید بالاتر از شانه بهتر از قبل شده است.
کیفیت کابین نیز بهتر شده است. با ترکیب هوشمندانه متریال نرم روی داشبورد و دربها و همچنین عناصر پیانو بلک اطراف صفحهنمایش سیستم اطلاعات سرگرمی و سردنده، کابین جوک جدید باکیفیتتر و جذابتر حس میشود. البته پلاستیکهای روی دربها و بخش پایینی داشبورد کمی ارزانقیمت بوده اما در کل این خودرو از نظر کابین به اندازه فولکسواگن تی کراس خوب حس میشود.
در چنین کلاس خودرویی رقابتی و فشرده، نیسان پیشنهادهای مالی جذابی برای جوک در نظر گرفته است. شما با پرداخت 2 هزار پوند اولیه و اقساط سهساله میتوانید جوک Acenta را با اقساط ماهانه 262 پوندی انتخاب کنید. از این نظر پیشنهاد نیسان خوب به نظر میرسد اما اشکودا کامیک پیشنهاد مالی بهتری ارائه میکند.
نیسان زمان زیادی را صرف توسعه نسل دوم جوک کرده اما این نسخه از جوک هدف خود را از دست داده است. شاید جوک جدید در نسخه مجهز به گیربکس دستی و قیمت ارزانتر نظر مثبتی را به خود جلب کند اما در بازاری که رقبای قدرتمندی حضور دارند، جوک فقط خوب است. این خودرو از نظر طراحی، کیفیت و تکنولوژی پیشرفته کرده اما نیسان اگرچه کلاس شاسی بلندهای کوچک را اختراع کرده اما دیگر هماینک بهتر کار میکنند.
مشخصات نیسان جوک 1.0 DIG-T 117PS DCT Tekna+
قیمت: 25295 پوند پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 115 اسب بخار/200 نیوتون متر گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.1 ثانیه حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.4 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress