برای راندن نسل جدید پورشه 911 (کد 992) مجهز به گیربکس دستی باید کمی صبر کنیم؛ اما برای کاستن از شدت انتظارات ما برای اولین بار توانستیم کلیدهای نسخه پایه کررا را در دست گرفته و با آن به دل جاده بزنیم…
این خودرو در واقع همان کررا S سریعتر و گرانتر است که به زودی با گیربکس 7 سرعته دستی پورشه عرضه خواهد شد؛ اما اگر به گیربکس دستی علاقه نداشته باشید خواهید توانست این مدل ارزانتر کررا با گیربکس PDK را دوست داشته باشید؟!
قیمت این خودرو از 82793 پوند آغاز میشود که بیش از 10 هزار پوند ارزانتر از نسخه کررا S میباشد. در این خودرو همان پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوی کررا S قرار دارد اما قدرت آن از 444 به 380 اسب بخار کاهش یافته است. در دل دو خودرو همان گیربکس PDK قرار گرفته است. از نظر طراحی ظاهری نیز هر دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر هستند اما خب مدل پایه از رینگهای کمی کوچکتر استفاده میکند.
قطعاً این خودرو از نظر پرفورمنس کمبودی ندارد. خودروی حاضر در تست فاقد پکیج اسپورت کرونوی 1844 پوندی بود اما خب این پکیج شامل کرنومتر کوچک بالای داشبورد بوده و دو دهم ثانیه از شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را کاسته و آن را به 4 ثانیه میرساند. مدل S هنوز هم سریعتر بوده و شتاب آن نیم ثانیه بهتر است.
کررا استاندارد در جادههای بریتانیا سریعتر از حد نیاز حس شده و تنها کمی کندتر از برادر کررا S است. این موضوع در این فصل از سال واضحتر است یعنی جایی که روی سنگفرش با تخت گاز حرکت کنید. در این حالت سیستمهای ایمنی دخالت کرده اما حالت خیس رانندگی به خوبی عمل کرده و بدون هرگونه کاسته شدن از هیجان رانندگی میتوان سواری جذاب و ایمنی داشت.
البته دم خودرو خیلی با از دست دادن کشش خود میانه خوبی نداشته و این بچه پورشه خیلی سرزنده حس نمیشود. فرمان جزو ارتباطیترین فرمانهای موجود در بازار بوده و گیربکس PDK نیز تعویضهای دقیق و به موقعی دارد. سطح دخالت راننده در تعویض دندهها مشابه گیربکسهای دستی بوده و معکوسهای آن باعث خیزش دورشمار میشود. با این نظر گیربکس دستی هیجان بسیار بیشتری هم خواهد داشت.
سواری کررا خوب بوده و در جادههای ناهموار حس پایداری دارد. البته سواری خودرو به حد کافی سفت است تا دقت بسیار بالایی را بنا به درخواست راننده داشته باشد. رفاه و آرامش کابین نسبت به نسل قبلی 911 ارتقا یافته و حتی در صورت استفاده از رینگهای بزرگ و لاستیکهای دیواره کوتاه این موضوع دیده میشود. صندلیها کاملاً بدن را در بر گرفته و تنظیمات زیادی برای یافتن موقعیت دقیق راننده وجود دارد. شما میتوانید در ارتفاعی پایین نشسته و نزدیکی فرمان به قفسه سینه خود را حس کنید.
اگرچه خودروی تست شده فاقد پکیج اسپورت کرونو بود اما لیست تجهیزات بلندبالای آن ارزش اشاره را دارد. رنگ سبز 876 پوندی و چرم دو رنگ 422 پوندی تنها آغاز کننده این لیست هستند. رینگهای بزرگتر مدل کررا S نیز حدود 1200 پوند قیمت داشته و صندلیهای برقی با تنظیم در 14 جهت نیز با 1699 پوند در دسترس هستند. البته ما نظر مثبتی روی سیستم اگزوز اسپورت نداریم چراکه تغییر محسوسی در صدای پیشرانه ندارد.
کررا از نظر کیفیت کابین هیچچیزی را قربانی نکرده است؛ اما مواردی هم وجود دارد که سوال برانگیز است. برای مثال سیستم اطلاعات سرگرمی پورشه اگرچه عملکردی بوده و کاربری راحتی دارد اما هنوز هم از گوشیهای اندرویدی پشتیبانی نمیکند. البته اپل کارپلی بیسیم به خوبی کار کرده و بدون معطلی به دستگاه و خودرو وصل میشود. صفحه لمسی پهن مرکزی روشن و پاسخگو است هرچند کاکپیت دیجیتالی هر از گاهی توسط فرمان مسدود شده و نمیتوان آن را دید.
علیرغم قیمت ارزانتر، این 911 هنوز هم خودروی اسپورتی بوده ولی از نظر فضای بار و کابین نمیتواند با ب ام و سری 8 یا جگوار اف تایپ بهروز شده رقابت کند. محفظه بار دماغه خودرو کوچک بوده اما صندلیهای عقب کوچک کمی باعث بهبود وضعیت میشوند. تنها کودکان کوچک میتوانند روی این صندلیها بنشینند.
اگر نمیتوانید مدل گرانتر کررا S را تهیه کنید احتمالاً هیچ کمبودی درباره مدل پایه 911 کررا مشاهده نخواهید کرد. بزرگترین تفاوت این دو خودرو سال آینده رخ خواهد داد یعنی زمانی که پورشه گیربکس دستی را به مدل قویتر اضافه خواهد کرد. فعلاً این مدل پایه کررا عضو موردعلاقهی ما در خانواده 911 جدید است.
مشخصات پورشه 911 کررا
قیمت: 82793 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 380 اسب بخار/450 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.2 ثانیه حداکثر سرعت: 293 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 9.9 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress