افزایش هر ساله مصرف سوخت و آلایندگی خودرو داخل
خودروهای سواری و کیفیت سوخت مصرفی دو متهم آلودگی هوای تهران هستند که هر کدام دیگری را مقصر میداند.
شاخص آلودگی هوای تهران طی دو روز گذشته از ۱۴۰ واحد هم بالاتر رفت و در نهایت استانداری تهران بار دیگر تصمیم به تعطیلی سنگرهای علم و دانش در روز گذشته در تمام مقاطع تحصیلی گرفت.
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است طبق آمار، میزان مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال۹۷، بالغ بر ۲ هزار نفر از افراد بالای ۳۰سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵نفر، سرطان ریه ۹۶نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸نفر و سکتههای مغزی ۵۲۶نفر بودند.
بسیاری از مدیران کلانشهرهای دنیا توانستند با تدبیر و برنامهریزی، میزان منابع آلاینده در شهرهایشان را کاهش دهند و دوباره نظاره گر آسمانی آبی باشند و از تنفس در هوای پاکیزه لذت ببرند.
در کشور ما هنوز با رسیدن فصل سرما مردم مجبورند تبعات ناشی از آلودگی هوا را تحمل کنند، در این وضعیت بسیاری از افراد مبتلا به سرطان میشوند و بعد از صرف هزینههای گزاف سرانجام در کمتر از ۲ سال جان میبازند.
خودروهای سواری (بنزین سوز)، خودروهای دیزلی (گازوئیل سوز)، کارخانههای صنعتی، منازل مسکونی و موتورسیکلتها از جمله منابع آلایندهای هستند که هوای شهرها را آلوده میکنند، اما در این بین خودروهای سواری بیش از سایر آلایندهها در معرض اتهام هستند.