به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هفته پژوهش از تاریخ ۱۶ لغایت ۲۵ آذر در مراکز کانون کلید خورد. ویژه برنامه هفته پژوهش در استان با هدف خوب دیدن (مشاهده گری)، ایجاد پرسش و تقویت پرسشگری در میان اعضای کودک و نوجوان با طراحی و اجرای فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی برای سه گروه مخاطب به کار خود رنگ و بوی پژوهشی داد. این طرح در مراکز مجری طرح ۳، ۱۱، ۲۰، ۳۰، ۴۱، ۴۳،۴۲ پردیس، دماوند اجرایی شد. طرح بازی پژوهش به عنوان هسته مرکزی فعالیت ها با محوریت پرسشگری، با اجرای کارگاه های فرهنگی، هنری و ادبی برای مدارس در شیفت صبح و مراکز همجوار در شیفت عصر، شور و شوق دانستن را در کودکان و نوجوانان تقویت کرد.
مرکز شماره ۳:
ویژه برنامه هفته پژوهش در مرکز ۳ در بخش فرهنگی با اجرای طرح شش کلاه تفکر تحت عنوان «بذار فکر کنم» و «از خودت بپرس» در قالب «بازی ماز» و «نمیدونی از خودت بپرس» در قالب بازی و جستجو در دایره المعارفهای کودک و نوجوان برای رسیدن به ندانستهها برگزار شد. اجرای کارگاههای هنری (نقاشی و نمایش خلاق) با موضوع به اطراف مان خوب دقت کنیم و کارگاه ادبی با موضوع شخصیت شناسی در دنیای پیرامون به همراه چرا و چگونه های ایحاد شده در مورد سوال ایجاد شده، از فعالیتهای ارائه شده در این مرکز بود. این مرکز میزبان ۵ مدرسه و اعضای خوب مرکز ۱۰ بود.
مرکز ۲۰:
کارگاههای پژوهشی با عنوان دایره حواس
پس از گروهبندی بچهها، سرگروهها با استفاده از چرخش فلش که روی دایره حواس قرار دارد. یک حس را برای پژوهش به صورت تصادفی انتخاب کرده و از طریق جعبههای حواس به مشاهده آن میپردازند سپس فرمهای پژوهشی را پاسخ داده و با استفاده از کلمات استفهامی به پرسشگری درباره حسی که تجربه کردهاند می پردازند و برای پاسخ به سوالاتشان به منابع رجوع میکنند. پس از اتمام کار پژوهشی وارد کارگاههای هنری و ادبی و فرهنگی شده وآنجا حس دیگری را با تکنیک آن کارگاه اجرا کرده و با تجربه کردن، حواس خود را به چالش کشیده و در آخر آثار زیبایی خلق نمایند.
در ادامه تصاویر روزهای شلوغ و کارگاهها ارسال می شود.
مرکز ۲۰ میزبان ۵ مدرسه در پایه چهارم و پنجم (دختر و پسر) و اعضای فعال مراکز ۷، ۵، ۸ ۲، ۳۳، ۳۵، ۱۷ و ... بوده و با اجرای بازی پژوهش، لحظات شاد و پرباری را در ذهن آنها ثبت کرد.
مرکز دماوند:
عنوان بازی پژوهشی هرم کاوش
بازی پژوهشی هرم کاوش در هفت مرحله که هرمرحله دارای برای رسیدن به مرحله های بالاتر، دارای راهنما می باشد، همراه با بازی اعضا، موضوع پژوهشی مطرح می شود. ایجاد سوال و حدس زدن در مورد پاسخ های احتمالی گام بعدی در این بازی است. سپس بچه ها در جهت درستی یا نادرستی پاسخ ها به جمع اوری اطلاعات، ازطریق دوسبد قرمز و ابی با کمک کلمات کلیدی و استفهامی پرداخته و روش صحیح استفاده از دایرهالمعارف را میآموزند سپس وارد کارگاه آزمایش و تجربه (کارگاه سفال، نقاشی، کلاژ) شده و نتیجه تحقیق را بصورت علمی در این کارگاهها تجربه و حس میکنند. استفاده از کتاب آفتابپرست عجیب باهدف هدایت ذهن اعضا به سمت موضوع علمی استتار حیوانات با تکنیک قصه گویی یکی از کارگاههای شیرین در فهم عمیق موضوع استتار در کارگاهها بود.
مرکز ۴۱: بازی پژوهش با عنوان چتری برای پرواز
اعضا با هدایت مربی و این تصور که قابلیت پرواز کردن را دارند، با بستن چشم های خود ابتدا خود را در بالای کانون، سپس پارک، خیابان، شهر، کشور، قاره، کره زمین، منظومه شمسی، تصور کرده سپس با دقت بر جزییات به سوالاتی رسیده و برای یافتن پاسخ آنها با یکدیگر به بحث و گفتگو میپردازند وبا در اختیار قرار دادن منابع به جواب های خود در مورد منظومه شمسی و موقعیت های مختلف دست پیدا میکنند، سپس کار پژوهشی خود را به چترهای کاغذی رنگی که به صورت اوریگامی تهیه شده نصب کرده و با خود به عنوان ره آورد کارگاه پژوهشی به خانه میبرند.
و در آخر با یک پیام پژوهشی که به صورت پازل تهیه شده، چیدمان خود را کامل می کنند.
این مرکز میزبان ۴ مدرسه در پایه های چهارم و پنجم و همچنین میزبان مرکز ۳۷ بود.
مرکز پردیس: با عنوان می پرسم، میکاوم، می خوانم تا بدانم.
مراحل اجرای کارگاه بازی پژوهش در مرکز پردیس
* ابتدا معرفی روز ۲۵ آذر بعنوان روز پژوهش و همچنین معرفی فعالیت تحقیق و پژوهش در کانون.
* قصه گویی قصه راز آبگیر با هدف ایجاد کنجکاوی در بچهها و طرح سوال و سپس انجام آزمایش شکست نور و پیدا کردن علت.
*بازی جورچین با هدف تقویت تفکر و دقت.
*کارگاه لمس اشیا با چشمان بسته و بیان حدس و گمان و نقاشی از شی لمس شده و گفتگو و مشورت اعضای گروه با هم برای رسیدن به یک نتیجه واحد نسبت به شئ ای که لمس کردند و در نهایت دیدن شئ مورد نظر و مقایسه آن با حدس و گمان خود.
*کارگاه آشنایی با دانشنامه ها و دایره المعارف ها.
*کارگاه تقویت پرسش گری با کیسه ی کلمات درهم و کیسه کلمات پرسشی برای مطرح کردن سوال مناسب جهت تحقیق.
مرکز ۴۳:سه نوع بازی
ما سه نوع بازی داشتیم که با توجه به گروه سنیهاشون این بازیها متفاوت بود
بازی اول بازی شهرشناسی
یک تاسی بود که با وجوه مختلف از کلمات سوالی بر روی آن نوشته شده بود و یک دایره بزرگ که شهرهای مختلف بر اساس شمال و جنوب و... و. وجود داشت که بچهها اون تاس را بر روی یکی از شهرها انداخته و هر کلمه سوالی که آمد باید آن شهر و یا مکانها ی دیدی یا سوغاتی یا هر چیز دیگر مربوط به آن شهر را بصورت سوالی در بیاوردند
_ بازی بعدی بازی با کلمات بود که بر روی تعدادی مکعب کلمه های بصورت درهم نوشته شده بود که بچهها با اون کلمات باید یک جمله بسازند و با همان تاس سوال یه جمله سوالی با توجه به جمله مربوطه بسازند
_ بازی سوم بازی با حروف بود که برای گروه سنی پایین تر بود که ابتدا چندین حروف متفاوت بر روی توپ های کوچکی نوشته شده و بچه ها به دو گروه تقسیم می شود ند و باید یک کلمه با حروف توپی بنویسند و با آن یک سوال ساده بسازند.
مرکز ۳۰: ویژه برنامه هفته پژوهش با عنوان آسیاب پرسشگر:
کارگاه؛ قصه گویی، نقاشی و پژوهش. در این کارگاهها اعضا با مراحل پژوهش آشنا شده و تواتستند پژوهش کتابخانه ای را انجام دهند. کارگاه ادبی، نقاشی، قصه گویی در نهادینه شدن پرسشگری به کمک آسیاب پرسشگر آمد. مرکز ۳۰ میزبان اعضای مراکز ۱۸، لواسان و پردیس بوده. همچنین دانش آموزان پایه سوم و چهارم از ۵ مدرسه، از این ویژه برنامه بازدید کردند.
مراکز مجری طرح در روز پنج شنبه ۲۱ آذر میزبان اعضای مراکز خود بودند.
بازدید از موزه عروسک های ملل با هدف آشنایی با عروسک های ملل و کارکرد آن، آشنایی با فرهنگ ملل و آشنایی و تمرین مهارت حل مساله و شناخت مفاهیم، از دیگر فعالیت های اجرا شده در هفته پژوهش بود. اعضای مراکز ۱۱، ۴۱، ۲۰، ۲۴ از موزه بازدید کردند.
مرکز فراگیر شماره ۲۴ نیز با اجرای فعالیت در ویژه برنامه هفته پژوهش برای اعضای فراگیر و عادی در این هفته حضوری سبز داشت.
مرکز اندیشه با اجرای پژوهشی روی گیاه حسن یوسف از قافله هفته پژوهش جا نماند و با برنامه ای پویا اعضای مرکز خود را در این برنامه سهیم کرد.
مرکز ۴۲ با اجرای ویژه برنامهای در صبح روز ۲۱ آذرماه، میزبان کودکان و نوجوانان مرکز و تعدادی از والدین اعضا بود.
هفته پژوهش در استان با همراهی مربی مسئولان و مربیان فرهنگی مراکز مجری طرح، مربیان ادبی، هنری بوده که تجمیع واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی باعث درخشش و پویایی بیش از پیش فعالیت پژوهش داشته.
مدیر کل استان آقای نظری بازدیدی در روز سه شنبه ۱۹ آذر به همراه کارشناسان واحد آموزش و پژوهش از مرکز ۴۱ داشتند و از نزدیک در ویژه برنامه هفته پژوهش در این مرکز شرکت نمودند.
معاون فرهنگی و کارشناسان واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی در روز ۱۷ آذراز مرکز ۴۳ بازدید کردند و بازی پژوهش مرکز را از نزدیک مشاهده نمودند.
نشست تخصصی روز پژوهش با حضور دکتر قاسمی پویا در روز دوشنبه ۲۵ آذر مصادف با روز پژوهش برای مربیان، مربی مسئولان و کارشناسان با موضوع بایدها و نبایدهای در نیمه راه پژوهشی و پژوهش در عمل در مرکز ۴۳ برگزار خواهد شد.
مرکز ۱۱: «چراهای من»
ویژه برنامه هفته پژوهش مرکز فراگیر ۱۱ با عنوان «چراهای من» در دو بخش کارگاهی و بازی_پژوهش برای بچههای مدرسه، اعضای مرکز و مراکز همجوار اجرا میشود.
این برنامهها با هدف تقویت مهارتهای جستجوگری و همچنین ارائه مراحل پژوهش به روشهای ساده و قابل درک برای همه گروههای سنی در قالب بازی و فعالیتهای کتابخانه است.
کارگاهها شامل: کارگاههای هنری (سفال و نقاشی)، کارگاه ادبی و کارگاه بازی_ پژوهش است.
در بخش کارگاههای هنری توجه بچهها به مهارتهای خوب دیدن و خوب شنیدن جلب خواهد شد و با گردش در فضای اطراف به تمرین عملی این مهارتها میپردازند و در مرحله بعد آنچه دیدهاند را خواهند ساخت(کارگاه سفال)، کشید(کارگاه نقاشی) و نوشت(کارگاه ادبی).
بعد از این کارگاهها وارد بازی_پژوهش می شوند و به دو گروه تقسیم میشوند، با انداختن مکعب ابتدا وارد بازی ای که به صورت یک ماز(لِی لِی) ساده و رنگی که شبیه یک مسیر است، می شوند و سپس موضوع خود را به صورت تصادفی انتخاب می کنند.
هر گروهی برای گروه رقیب سوالات از قبل آماده شده ای را انتخاب می کنند و هر گروهی در فرمهایی که دریافت کرده اند ابتدا حدس(فرضیه) خود را درباره جواب سوالات، مینویسند و بعد از جستجو در منابعی که از قبل آماده شده است، جواب درست سوال را می یابند و فرم خود را تکمیل می کنند.
همینطور که برخی از اعضای گروه در حال یافتن جواب سوال هستند، بقیه گروه در مرحله ای از بازی پازلی دریافت می کنند که باید بچینند و در واقع به موضوع شان کاملا مرتبط است.
در نهایت با کامل کردن فرم پژوهش و پازل هر دوگروه کار خود را کامل می کنند بدون اینکه متوجه باشند گام های پژوهش را با بازی و هیجان و رقابت تجربه خواهند کرد و در خانه آخر یک جایزه کوچک برای کتابخانه کلاس شان دریافت می کنند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هفته پژوهش از تاریخ ۱۶ لغایت ۲۵ آذر در مراکز کانون کلید خورد. ویژه برنامه هفته پژوهش در استان با هدف خوب دیدن (مشاهده گری)، ایجاد پرسش و تقویت پرسشگری در میان اعضای کودک و نوجوان با طراحی و اجرای فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی برای سه گروه مخاطب به کار خود رنگ و بوی پژوهشی داد. این طرح در مراکز مجری طرح ۳، ۱۱، ۲۰، ۳۰، ۴۱، ۴۳،۴۲ پردیس، دماوند اجرایی شد. طرح بازی پژوهش به عنوان هسته مرکزی فعالیت ها با محوریت پرسشگری، با اجرای کارگاه های فرهنگی، هنری و ادبی برای مدارس در شیفت صبح و مراکز همجوار در شیفت عصر، شور و شوق دانستن را در کودکان و نوجوانان تقویت کرد.
مرکز شماره ۳:
ویژه برنامه هفته پژوهش در مرکز ۳ در بخش فرهنگی با اجرای طرح شش کلاه تفکر تحت عنوان «بذار فکر کنم» و «از خودت بپرس» در قالب «بازی ماز» و «نمیدونی از خودت بپرس» در قالب بازی و جستجو در دایره المعارفهای کودک و نوجوان برای رسیدن به ندانستهها برگزار شد. اجرای کارگاههای هنری (نقاشی و نمایش خلاق) با موضوع به اطراف مان خوب دقت کنیم و کارگاه ادبی با موضوع شخصیت شناسی در دنیای پیرامون به همراه چرا و چگونه های ایحاد شده در مورد سوال ایجاد شده، از فعالیتهای ارائه شده در این مرکز بود. این مرکز میزبان ۵ مدرسه و اعضای خوب مرکز ۱۰ بود.
مرکز ۲۰:
کارگاههای پژوهشی با عنوان دایره حواس
پس از گروهبندی بچهها، سرگروهها با استفاده از چرخش فلش که روی دایره حواس قرار دارد. یک حس را برای پژوهش به صورت تصادفی انتخاب کرده و از طریق جعبههای حواس به مشاهده آن میپردازند سپس فرمهای پژوهشی را پاسخ داده و با استفاده از کلمات استفهامی به پرسشگری درباره حسی که تجربه کردهاند می پردازند و برای پاسخ به سوالاتشان به منابع رجوع میکنند. پس از اتمام کار پژوهشی وارد کارگاههای هنری و ادبی و فرهنگی شده وآنجا حس دیگری را با تکنیک آن کارگاه اجرا کرده و با تجربه کردن، حواس خود را به چالش کشیده و در آخر آثار زیبایی خلق نمایند.
در ادامه تصاویر روزهای شلوغ و کارگاهها ارسال می شود.
مرکز ۲۰ میزبان ۵ مدرسه در پایه چهارم و پنجم (دختر و پسر) و اعضای فعال مراکز ۷، ۵، ۸ ۲، ۳۳، ۳۵، ۱۷ و ... بوده و با اجرای بازی پژوهش، لحظات شاد و پرباری را در ذهن آنها ثبت کرد.
مرکز دماوند:
عنوان بازی پژوهشی هرم کاوش
بازی پژوهشی هرم کاوش در هفت مرحله که هرمرحله دارای برای رسیدن به مرحله های بالاتر، دارای راهنما می باشد، همراه با بازی اعضا، موضوع پژوهشی مطرح می شود. ایجاد سوال و حدس زدن در مورد پاسخ های احتمالی گام بعدی در این بازی است. سپس بچه ها در جهت درستی یا نادرستی پاسخ ها به جمع اوری اطلاعات، ازطریق دوسبد قرمز و ابی با کمک کلمات کلیدی و استفهامی پرداخته و روش صحیح استفاده از دایرهالمعارف را میآموزند سپس وارد کارگاه آزمایش و تجربه (کارگاه سفال، نقاشی، کلاژ) شده و نتیجه تحقیق را بصورت علمی در این کارگاهها تجربه و حس میکنند. استفاده از کتاب آفتابپرست عجیب باهدف هدایت ذهن اعضا به سمت موضوع علمی استتار حیوانات با تکنیک قصه گویی یکی از کارگاههای شیرین در فهم عمیق موضوع استتار در کارگاهها بود.
مرکز ۴۱: بازی پژوهش با عنوان چتری برای پرواز
اعضا با هدایت مربی و این تصور که قابلیت پرواز کردن را دارند، با بستن چشم های خود ابتدا خود را در بالای کانون، سپس پارک، خیابان، شهر، کشور، قاره، کره زمین، منظومه شمسی، تصور کرده سپس با دقت بر جزییات به سوالاتی رسیده و برای یافتن پاسخ آنها با یکدیگر به بحث و گفتگو میپردازند وبا در اختیار قرار دادن منابع به جواب های خود در مورد منظومه شمسی و موقعیت های مختلف دست پیدا میکنند، سپس کار پژوهشی خود را به چترهای کاغذی رنگی که به صورت اوریگامی تهیه شده نصب کرده و با خود به عنوان ره آورد کارگاه پژوهشی به خانه میبرند.
و در آخر با یک پیام پژوهشی که به صورت پازل تهیه شده، چیدمان خود را کامل می کنند.
این مرکز میزبان ۴ مدرسه در پایه های چهارم و پنجم و همچنین میزبان مرکز ۳۷ بود.
مرکز پردیس: با عنوان می پرسم، میکاوم، می خوانم تا بدانم.
مراحل اجرای کارگاه بازی پژوهش در مرکز پردیس
* ابتدا معرفی روز ۲۵ آذر بعنوان روز پژوهش و همچنین معرفی فعالیت تحقیق و پژوهش در کانون.
* قصه گویی قصه راز آبگیر با هدف ایجاد کنجکاوی در بچهها و طرح سوال و سپس انجام آزمایش شکست نور و پیدا کردن علت.
*بازی جورچین با هدف تقویت تفکر و دقت.
*کارگاه لمس اشیا با چشمان بسته و بیان حدس و گمان و نقاشی از شی لمس شده و گفتگو و مشورت اعضای گروه با هم برای رسیدن به یک نتیجه واحد نسبت به شئ ای که لمس کردند و در نهایت دیدن شئ مورد نظر و مقایسه آن با حدس و گمان خود.
*کارگاه آشنایی با دانشنامه ها و دایره المعارف ها.
*کارگاه تقویت پرسش گری با کیسه ی کلمات درهم و کیسه کلمات پرسشی برای مطرح کردن سوال مناسب جهت تحقیق.
مرکز ۴۳:سه نوع بازی
ما سه نوع بازی داشتیم که با توجه به گروه سنیهاشون این بازیها متفاوت بود
بازی اول بازی شهرشناسی
یک تاسی بود که با وجوه مختلف از کلمات سوالی بر روی آن نوشته شده بود و یک دایره بزرگ که شهرهای مختلف بر اساس شمال و جنوب و... و. وجود داشت که بچهها اون تاس را بر روی یکی از شهرها انداخته و هر کلمه سوالی که آمد باید آن شهر و یا مکانها ی دیدی یا سوغاتی یا هر چیز دیگر مربوط به آن شهر را بصورت سوالی در بیاوردند
_ بازی بعدی بازی با کلمات بود که بر روی تعدادی مکعب کلمه های بصورت درهم نوشته شده بود که بچهها با اون کلمات باید یک جمله بسازند و با همان تاس سوال یه جمله سوالی با توجه به جمله مربوطه بسازند
_ بازی سوم بازی با حروف بود که برای گروه سنی پایین تر بود که ابتدا چندین حروف متفاوت بر روی توپ های کوچکی نوشته شده و بچه ها به دو گروه تقسیم می شود ند و باید یک کلمه با حروف توپی بنویسند و با آن یک سوال ساده بسازند.
مرکز ۳۰: ویژه برنامه هفته پژوهش با عنوان آسیاب پرسشگر:
کارگاه؛ قصه گویی، نقاشی و پژوهش. در این کارگاهها اعضا با مراحل پژوهش آشنا شده و تواتستند پژوهش کتابخانه ای را انجام دهند. کارگاه ادبی، نقاشی، قصه گویی در نهادینه شدن پرسشگری به کمک آسیاب پرسشگر آمد. مرکز ۳۰ میزبان اعضای مراکز ۱۸، لواسان و پردیس بوده. همچنین دانش آموزان پایه سوم و چهارم از ۵ مدرسه، از این ویژه برنامه بازدید کردند.
مراکز مجری طرح در روز پنج شنبه ۲۱ آذر میزبان اعضای مراکز خود بودند.
بازدید از موزه عروسک های ملل با هدف آشنایی با عروسک های ملل و کارکرد آن، آشنایی با فرهنگ ملل و آشنایی و تمرین مهارت حل مساله و شناخت مفاهیم، از دیگر فعالیت های اجرا شده در هفته پژوهش بود. اعضای مراکز ۱۱، ۴۱، ۲۰، ۲۴ از موزه بازدید کردند.
مرکز فراگیر شماره ۲۴ نیز با اجرای فعالیت در ویژه برنامه هفته پژوهش برای اعضای فراگیر و عادی در این هفته حضوری سبز داشت.
مرکز اندیشه با اجرای پژوهشی روی گیاه حسن یوسف از قافله هفته پژوهش جا نماند و با برنامه ای پویا اعضای مرکز خود را در این برنامه سهیم کرد.
مرکز ۴۲ با اجرای ویژه برنامهای در صبح روز ۲۱ آذرماه، میزبان کودکان و نوجوانان مرکز و تعدادی از والدین اعضا بود.
هفته پژوهش در استان با همراهی مربی مسئولان و مربیان فرهنگی مراکز مجری طرح، مربیان ادبی، هنری بوده که تجمیع واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی باعث درخشش و پویایی بیش از پیش فعالیت پژوهش داشته.
مدیر کل استان آقای نظری بازدیدی در روز سه شنبه ۱۹ آذر به همراه کارشناسان واحد آموزش و پژوهش از مرکز ۴۱ داشتند و از نزدیک در ویژه برنامه هفته پژوهش در این مرکز شرکت نمودند.
معاون فرهنگی و کارشناسان واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی در روز ۱۷ آذراز مرکز ۴۳ بازدید کردند و بازی پژوهش مرکز را از نزدیک مشاهده نمودند.
نشست تخصصی روز پژوهش با حضور دکتر قاسمی پویا در روز دوشنبه ۲۵ آذر مصادف با روز پژوهش برای مربیان، مربی مسئولان و کارشناسان با موضوع بایدها و نبایدهای در نیمه راه پژوهشی و پژوهش در عمل در مرکز ۴۳ برگزار خواهد شد.
مرکز ۱۱: «چراهای من»
ویژه برنامه هفته پژوهش مرکز فراگیر ۱۱ با عنوان «چراهای من» در دو بخش کارگاهی و بازی_پژوهش برای بچههای مدرسه، اعضای مرکز و مراکز همجوار اجرا میشود.
این برنامهها با هدف تقویت مهارتهای جستجوگری و همچنین ارائه مراحل پژوهش به روشهای ساده و قابل درک برای همه گروههای سنی در قالب بازی و فعالیتهای کتابخانه است.
کارگاهها شامل: کارگاههای هنری (سفال و نقاشی)، کارگاه ادبی و کارگاه بازی_ پژوهش است.
در بخش کارگاههای هنری توجه بچهها به مهارتهای خوب دیدن و خوب شنیدن جلب خواهد شد و با گردش در فضای اطراف به تمرین عملی این مهارتها میپردازند و در مرحله بعد آنچه دیدهاند را خواهند ساخت(کارگاه سفال)، کشید(کارگاه نقاشی) و نوشت(کارگاه ادبی).
بعد از این کارگاهها وارد بازی_پژوهش می شوند و به دو گروه تقسیم میشوند، با انداختن مکعب ابتدا وارد بازی ای که به صورت یک ماز(لِی لِی) ساده و رنگی که شبیه یک مسیر است، می شوند و سپس موضوع خود را به صورت تصادفی انتخاب می کنند.
هر گروهی برای گروه رقیب سوالات از قبل آماده شده ای را انتخاب می کنند و هر گروهی در فرمهایی که دریافت کرده اند ابتدا حدس(فرضیه) خود را درباره جواب سوالات، مینویسند و بعد از جستجو در منابعی که از قبل آماده شده است، جواب درست سوال را می یابند و فرم خود را تکمیل می کنند.
همینطور که برخی از اعضای گروه در حال یافتن جواب سوال هستند، بقیه گروه در مرحله ای از بازی پازلی دریافت می کنند که باید بچینند و در واقع به موضوع شان کاملا مرتبط است.
در نهایت با کامل کردن فرم پژوهش و پازل هر دوگروه کار خود را کامل می کنند بدون اینکه متوجه باشند گام های پژوهش را با بازی و هیجان و رقابت تجربه خواهند کرد و در خانه آخر یک جایزه کوچک برای کتابخانه کلاس شان دریافت می کنند.