راندن خودرویی که واقعاً انقلابی حس میشود کم اتفاق میافتد اما پورشه تایکان دقیقاً چنین خودرویی است، خودرویی که نشان میدهد خودروهای الکتریکی آینده چقدر میتوانند هیجانانگیز باشند…
دانستن اینکه نسخهی پایهی تایکان میتواند به اندازه مدل فول توربو برجسته و قابلتوجه باشد تا حدی سورپرایز کننده است. این خودرو دارای قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور 640 نیوتون متری بوده اما زمانی که باتری استاندارد 79.2 کیلووات ساعتی جای خود را به باتری 93.4 کیلووات ساعتی بدهد قدرت و گشتاور به ترتیب به 563 اسب بخار و 650 نیوتون متر خواهد رسید.
به این ترتیب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت تایکان در 4 ثانیه ثبت شده و حداکثر برد خودرو نیز از 405 به 462 کیلومتر میرسد. حتی با وجود استفاده از رینگهای 20 اینچی در روی خودرویی که در جادههای زمستانی بریتانیا تست میشود، پورشه تایکان 4S طبق تخمینها برد حدود 354 کیلومتری خواهد داشت.
این اعداد و ارقام با توجه به اینکه تایکان 4S حدود 30 هزار پوند ارزانتر از مدل توربو است احساسبرانگیز نشان میدهند.
تایکان 4S در عین اینکه مدلی ارزانتر است اما از تجهیزات خوبی برخوردار میباشد. در این خودرو تجهیزاتی همچون سیستم تعلیق بادی تطبیقپذیر، چراغهای LED خودکار، رینگهای 19 اینچی، کابین چرمی، صندلیهای برقی، صفحه لمسی 16.8 اینچی، ناوبری، اپل کارپلی بیسیم و… به چشم میخورند.
موضوع مهمتر سواری فوقالعادهی تایکان است. این یک خودروی 2.2 تنی است اما به خوبی وزن بالای خود را پنهان کرده و با صلابت به پیچهای تند حمله میکند و سریعاً نیز از آنها خارج میشود. فرمان تایکان حس کیفیت بالای کابین را به راننده منتقل کرده و مشابه تمامی محصولات اسپورت پورشه به دستورات پاسخ میدهد.
خودروی حاضر در تست بصورت سفارشی از فرمان پذیری چرخ های عقب، میلههای ضد لغزش فعال و هدایت گشتاوری سود میبرد و بنابراین حدود 5 هزار پوند گرانتر از نسخه استاندارد بود. البته هیچیک از پاسخهای متناقضی که گاها در خودروهای مجهز به فرمان پذیری چرخ های عقب دیده میشود در تایکان وجود ندارد. این خودرو به راحتی از جادههای سریع عبور کرده و شاسی و پدالها پاسخهای لذت بخشی دارند. همین شاسی در عبور از مسیرهای خطرناک پایداری و ایمنی خود را به رخ میکشد.
تا زمانی که با تایکان خود به پیست نروید بهتر است از ترمزهای سرامیک کربنی استفاده نکنید. این ترمزها گران بوده و از نظر حس و دقتی که انتظار میرود کمی عقب میمانند. ما همچنین دوست داریم تا پورشه پدالهای پشت فرمان را برای کنترل سیستم احیای انرژی ترمز نصب کند. خبری از حالت رانندگی با یک پدال نبوده و از نظر ما این موضوع خوبی است.
سر کردن با تایکان 4S راحت است. آرامش و رفاه کابین در سطح بالایی قرار داشته و اگرچه سواری خودرو سفت است اما سیستم تعلیق بادی همیشه تحت کنترل حس شده و فاقد هرگونه ناهنجاری آزار دهنده است. اساساً بهتر است حالت رانندگی نرمال را انتخاب کنید و در جادهها از سواری خوب خودرو لذت ببرید.
شارژ تایکان 4S هنوز کندتر از سایر نسخهها صورت میگیرد. اگر باتری پرفورمنس پلاس را انتخاب کنید شارژرهای مدل توربو را در دسترس خواهید داشت.
توصیه ما این است که خریداران این خودرو شارژ 150 کیلوواتی همراه را هم بخرند که قیمت 294 پوندی دارد. در اکثر جایگاههای شارژ سریع عمومی بصورت استاندارد، تایکان فقط با شارژر 50 کیلوواتی شارژ خواهد شد.
اما اینجا کمی هم درباره خود تایکان صحبت کنیم. این خودرو واقعاً خارقالعاده بوده ولی جای تأسف است که پورشه برخی تجهیزات را با پرداخت پول بیشتر در اختیار خریداران قرار میدهد. بله تایکان 4S خودروی پایه این خانواده است اما هضم اینکه مواردی مثل ورود بدون کلید، دوربین دندهعقب، صندلیهای گرم شونده و کروز کنترل تطبیقی بصورت آپشن در دسترس باشند بسیار سخت است.
با این وجود تایکان 4S بهترین نسخه این خودرو بوده زیرا باعث میشود مدلهای توربو بجای اینکه یک ضرورت باشند یک آپشن سطح بالاتر به نظر برسند.
بیایید با حقیقت روبرو شویم. همانند اکثر خودروهای اسپورت سطح بالای ساخت مک لارن و بنتلی و خود پورشه، لیست قیمت خیالانگیزی وجود دارد. تایکان 4S اصلاً یک خودروی 80 هزار پوندی نیست. این خودرو با سفارش برخی آپشن ها به قیمت 100 هزار پوند نزدیک میشود؛ اما تایکان 4S فوقالعاده خوب است زیرا حتی در این قیمت شما هیچ کمبودی از هیچ نظری حس نخواهید کرد…
مشخصات پورشه تایکان 4S پرفورمنس باتری پلاس
قیمت: 84480 پوند (پس از احتساب مشوقها) پیشرانه: باتری 93.4 کیلووات ساعتی، دو پیشرانه الکتریکی قدرت/گشتاور: 563 اسب بخار/650 نیوتون متر گیربکس: دو سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت محدوده حرکتی: 462 کیلومترمنبع: autoexpress