این روزها همه درباره شعاع حرکتی خودروها صحبت میکنند و مباحث مربوط به مالیاتهای گوناگون و… باعث شده افراد زیادی به خرید خودروهای الکتریکی فکر کنند. به خاطر اینکه خودروهای الکتریکی و در این مورد خودروی پلاگین هیبریدی میتواند برد بیش از 60 کیلومتری داشته باشد بنابراین مصرف سوخت کم با مالیات پایین نصیب خریداران خواهد شد.
به همین دلیل است که بامو با X5 هیبریدی وارد میدان شده و ادعا میکند این خودرو میتواند در حالت الکتریکی شعاع حرکتی بیش از 80 کیلومتری داشته باشد. این خودرو بجای پیشرانه 4 سیلندر از نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری توربویی استفاده که با یک واحد الکتریکی 111 اسبی همراه شده و قدرت کل 389 اسب بخاری و گشتاور 600 نیوتون متری تولید میکنند.
بنابراین اگرچه مصرف سوخت و آلایندگی این خودرو هماکنون کمتر از 2 لیتر در هر صد کیلومتر و 31 گرم در هر کیلومتر میباشد اما پرفورمنس X5 هیبریدی جدید کاملاً راضیکننده است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو تنها در 5.6 ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن نیز 235 کیلومتر در ساعت میباشد. این آمار و ارقام برای خودرویی که در روی کاغذ مصرف زیر 2 لیتر دارد واقعاً برجسته محسوب میشود.
به این ترتیب مالیات این شاسیبلند آلمانی در بریتانیا فقط 8 درصد خواهد بود. برای مقایسه باید دانست ولوو XC90 T8 برد الکتریکی کمتر از 50 کیلومتر داشته و مالیات 14 درصدی دارد. این در حالی است که ولوو از پیشرانه کوچکتر 4 سیلندری استفاده میکند.
از دیدن X5 نترسید. این خودرو در واقع بسیار شبیه یک شاسیبلند استاندارد حس میشود. حالتهای رانندگی متنوعی وجود دارد که با استفاده از یک دکمه کنار دستهدنده میتوان آنها را انتخاب کرد. این حالات شامل موارد متنوعی از حالت الکتریکی تا هیبریدی و اسپورت میباشند.
ما درباره ادعای برد الکتریکی X5 مشکوک هستیم. خودروی حاضر در تست ما تنها برد 40 کیلومتری را ثبت کرد؛ اما در حالت اسپورت شکی وجود ندارد که خودرو سریع ظاهر شده و سواری طبیعی مشابه برادران دیگر را ارائه میکند. همکاری بیوقفه دو پیشرانه این خودرو باعث میشود جثهی 2.5 تنی X5 پلاگین هیبریدی بدون زحمت خاصی جابجا شود.
داخل کابین X5 xDrive45e لوکس و جادار حس شده و این در حالی است که خودرو آرایش 5 نفره دارد. محفظه بار خودرو اندکی تحت تأثیر قوای محرکه الکتریکی شده قرار گرفته اما تنها چند لیتر اختلاف بین این خودرو با نمونهی استاندارد وجود دارد؛ اما هنوز هم فضای زیادی برای خریدهای یک خانواده وجود دارد.
این خودرو به شدت مجهز بوده و باید هم اینگونه باشد زیرا قیمت بالایی دارد. تمامی مدلهای X5 بهصورت استاندارد به سیستم تهویه مطبوع، اپل کارپلی، صفحه لمسی بزرگ در مرکز داشبورد، کنترلر iDrive و… مجهز هستند.
وقتی که امتحان کردن حالتهای مختلف رانندگی به پایان رسید بهطور اجتنابناپذیری X5 را در حالتی قرار خواهید داد که خود خودرو تصمیم بگیرد چه میخواهد و بهترین حالت را برای وضعیتهای گوناگون انتخاب کند. اینجاست که خودرو توجیهپذیر نشان میدهد. خودرو بین حالتهای بنزینی و الکتریکی بهصورت بیوقفه سوئیچ کرده و این امر بسته به موقعیت پدال گاز، ترمزها و فرمان دارد.
X5 پلاگین هیبریدی در کل خودروی احساسبرانگیزی بوده و در مقابل رقبا با دست پر ظاهر شده است. علیرغم وزن اضافی مربوط به قوای محرکه الکتریکی شده، این خودرو سواری مشابه X5 استاندارد را دارد.
بامو کار استادانهای در تولید این خودرو انجام داده و باعث شده X5 درست کنار و حتی بالاتر از رقبایی مثل ولوو و پورشه قرار گیرد.
به سختی میتوان به خودرویی که هزینههای مالکیت کم، پرفورمنس سریع و فضای کافی برای 5 نفر را ارائه میکند ایراد گرفت؛ اما در تئوری باید به آنچه بامو X5 پلاگین هیبریدی جدید ارائه میکند دقت کرد. اگرچه این خودرو قیمت بالایی دارد اما کاملاً احساسبرانگیز بوده حتی اگر محدوده حرکتی الکتریکی آن به اندازه ادعایی که بامو میکند نباشد.
مشخصات بامو X5 xDrive45e M Sport
قیمت: 66675 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی به همراه واحدی الکتریکی قدرت/گشتاور: 389 اسب بخار/600 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.6 ثانیه حداکثر سرعت: 235 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: کمتر از 2 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress