ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی منطقی نیست/ انفجاری در کار نبود/ عکس بقایای موشک روسی ساختگی است/ درباره نحوه بررسی سانحه، ایران تصمیم میگیرد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست، این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست، این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری گفت: براساس استاندارهای بین المللی و براساس انعکس ١٣، سانحه بویینگ ٧٣٧ بررسی میشود.
وی ادامه داد: کمیتههای بررسی تشکیل شده است و ایران مسوول بررسی و رسیدگی به سانحه است. کشور اوکراین موظف است که با ما همکاری کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشورمان قرار دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کشور سازنده یعنی فرانسه و طراح آن یعنی آمریکا و کشورهایی که مسافران آنها در این سانحه جان باختند باید در جریان بررسی سانحه قرار بگیرند. بازدیدها با حضور نمایندگان آغاز شده است و فردا هم ادامه دارد.
عابدازده در مورد جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده گفت: توانایی خواندن جعبه سیاه را داریم و چیز پیچیدهای نیستیم و اطلاعات آن را میتوان با یک لپ تاپ استخراج و تحلیل کرد. اما در این خصوص هواپیمایی در کار نیست.
وی ادامه داد: هنوز درباره ارسال جعبه سیاه به کشور دیگر به دلیل آسیبهای که دیده تصمیمی نگرفتیم. جعبه سیاه دارای اطلاعاتی است که به بررسی علت سانحه و کمک میکند تا از تکرار این سانحه جلوگیری شود.
رئیس سازمان هواپیمایی با تکذیب خبر عدم تحویل جعبه سیاه هواپیما گفت: اینکه جعبه سیاه را به کسی نمیدهیم، علمی و قانونی نیست.
وی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست. این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در همان لحظات ٨ الی ٩ فروند هواپیما پیرامون فرودگاه داشتیم، افزود: دهها هواپیما هم در همان ارتفاع پروازی و بالاتر در حال پرواز بودند و اساسا فضایی که این هواپیما در آن در حال تردد بود امنیتی نبوده است.
عابدزاده تاکید کرد: ادلههای بسیار زیادی داریم که ثابت میکند اصابت موشک به هواپیما صحت ندارد.
وی با بیان اینکه هواپیما بیش از ۵ دقیقه بر روی آسمان بود، گفت: چند دقیقه بعد از تیک آف هواپیما از اپروج فرودگاه مهرآباد اجازه افزایش ارتفاع تا ٢١هزار پا را میگیرد و زمانی این سانحه رخ نداده که خلبان به شرایط باثبات رسیده است.
عابدزاده افزود: اگر موشک اصابت میکرد هواپیما در هوا منهدم میشد، اما دیده شد که هواپیما بعد از آتش سوزی در مسیر برگشت به فرودگاه بوده و رو به جنوب شرقی قرار گرفته است و در نهایت هم با شکم به زمین برخورد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده آدم سیاسی نیستم اما اصابت موشک به این هواپیما و سقوط آن از لحاظ فنی امکان ندارد، گفت: انفجاری در کار نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که شرکت بویینگ در چند ماه اخیر زیان زیادی را متحمل و ضرر سنگینی داده است، بنابراین اگر فرض کنیم علت این سانحه عیب فنی خود هواپیما بوده و به خود کارخانه مرتبط است که ارزش سهام آن به شدت کاهش مییابد.
عابدزاده ادامه داد: هر چند که این مدل هواپیما ٧٣٧مکس نیست اما این هواپیما نیز میتواند دارای نقص فنی باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با پرنسل پدافند هماهنگی بسیار زیادی داریم، گفت: در کنار هم، پروازها و هواپیماها را در مسیر درست هدایت میکنیم و به هیچ وجه امکان ندارد بدون هماهنگی پدافند هواپیماها هدایت شوند، از همین روی طور کامل در جریان پرواز هواپیمای بویینگ ٧٣٧ قرار داشتند.
وی درباره انتشار عکس بقایای موشک روسی در محل سانحه اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و ساختگی است.
رییس سازمان هواپیمایی افزود: عدهای در شبکه مجازی این اخبار جعلی را سازند و دست به جوسازیها میزنند.
وی با بیان اینکه شاهدان عینی دیدهاند که هواپیما در آسمان آتش گرفته است، گفت: هواپیما پس از آتش سوزی با زمین برخورد کرده است و هیچ انفجاری در آسمان صورت نگرفته است بنابراین ادعای برخورد موشک با هواپیما نمیتواند درست باشد.
عابدزاده درباره اینکه چرا خلبان هیچ تماسی با برج مراقبت نداشته اظهار داشت: احتمال دارد که خلبان به دنبال اقدامات حفظ هواپیما بوده و در داخل اتاق خود با دود مواجه شده است. از سوی دیگر خلبان برای صحبت با برج مراقبت باید کلیدی را فشار دهد که شاید فرصت این اقدامات را نداشت.
وی افزود: البته خلبان دو دقیقه بعد از پرواز با برج مراقبت مکالمه داشته و خواسته است که ارتفاع خود را تا ٢١ هزار پا افزایش دهد. تمام مکالمات خلبان توسط دستگاه سی وی آر ضبط و ثبت شده و بازخوانی میشود.
رییس سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه سقوط هواپیما و نقص فنی ارتباطی با سن هواپیما ندارد، گفت: دو فروند هواپیمای مکسی که پیش از این سقوط کردهاند هم از این هواپیمای اوکراینی جوانتر بودند. جوان بودن هواپیما نمیتواند عاملی باشد که نقص فنی را رد کند.
وی یادآور شد: در دنیا تجربه سقوط هواپیماهایی را هم که حتی یک ساعت پرواز نداشتند را هم داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما به طور کلی اگر در هواپیمایی سامانه مدیریت ایمنی رعایت شود خلبان با یک موتور هم میتواند جان مسافران را نجات دهد.
وی متذکر شد: قبل از استخراج و آنالیز اطلاعات هواپیما نمیتوان علت دقیق سانحه را بیان کرد.
عابدزاده با بیان اینکه ایرلاینها میتوانند بررسیهای مورد نیاز قبل از پرواز را خودشان در هر فرودگاهی انجام دهند، گفت: معمولا با شرکتهای خدمات مسافری فرودگاهها برای چنین اقداماتی قرارداد منعقد میشود و این خدمات را شرکتهای متعلق به همان کشور که در فرودگاهش نشست و برخاست دارند خریداری میکنند.
وی تاکید کرد: این هواپیما موقع تیک آف و برخاستن از فرودگاه امام هیچ مشکلی نداشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره درخواست رییس جمهور اوکراین از انگلیس برای کمک در بررسی سانحه گفت: انگیزه آنها از این درخواست را نمیدانیم اما ایران است که تصمیم میگیرد سانحه به چه نحوی و روشی بررسی شود اما در نهایت با اوکراین همکاری خواهیم داشت.
عابدزاده تاکید کرد: اگر قرار باشد کشور دیگری وارد روند بررسی سانحه شوند باید این اقدام با هماهنگی ایران صورت بگیرد.
رییس سازمان هواپیمایی ادامه داد: چند ساعت پیش اوکراین اطلاعیهای مبنی بر اینکه این هواپیما نقص فنی داشته را منتشر و بعد از لحظاتی آن را حذف کرد که این موضوع را پیگیری کردیم و گفتند این اطلاعیه پشتوانه نداشته و تمام اظهارات باید پس از آنالیز اطلاعات جعبه سیاه منتشر و اعلام شود.
وی با بیان اینکه فضای آسمان ایران کاملا امن است، گفت: تعداد پروازهای عبوری امروز بیشتر از روز گذشته بوده است.
عابدزاده ادامه داد: خوشبختانه در سه سال گذشته توانستیم راههای هوایی ایران را گسترش دهیم و راه موازی ایجاد کنیم و در حالی در گذشته راههای هوایی کشورمان تنگ بود امروز دو مسیر رفت و برگشت شمال-جنوب داریم.
وی تاکید کرد:هر چند که دو جعبه سیاه FDR و CVR آسیب دیدهاند اما قابل خواندن و ترمیم هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان اعلام علت سانحه گفت: بسیار سخت است که بخواهیم زمان تعیین کنیم اما با توجه به شرایط سعی میکنیم با حضور کارشناسان در کمترین زمان علت را اعلام کنیم هر چند که این موضوع بسیار وابسته به همکاری کشورهای دیگر است.