حجت السلام حسن روحانی هنگام صدور دستور بهرهبرداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال و پردهبرداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مبارکی آغاز ماه مبارک رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یک بسیار مهم شمال از تهران تا سه راه شهرستانک که در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح میکنیم.
رئیس جمهوری همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونل ها و احداث پلها در این طرح بازدید کرد.
به گفته مسئولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونلهای طویل با استاندارد بالا، جتفنهای پیشرفته، تونلهای دسترسی، پلهای خاص و روکش بتنی از ویژگیهای خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکتهای ایرانی اجرا شده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۹۷۰ متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
اجرای این قطعه از آزاد راه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث میشود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل میگردد.
ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان های شمالی، بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روان سازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی کشور عنوان شده است.
همچنین حفاری بلندترین تونل جاده ای کشور به طول ۴۹۷۰ متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونلها در زیرساختهای حمل و نقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونل ها به طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل(شمع پایه) به طول ۲.۵ کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا به طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهرهگیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهرهگیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC، بهرهمندی از سیستم SCADA برای کل مسیر(سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهرهمندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهرهمندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر نوری در کل مسیر از موفقیت ها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.