صفر؛ عدد حمایتی دولت از تولیدکنندگان محصولات حجاب / هزاران نفر در آستانه بیکاری
منبع خبر
/
باحجاب /
فرهنگی و هنری
سیدمهدی جوادی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، در گفتوگو با ایکنا، به تشریح وضعیت تولیدکنندگان محصولات حجاب در پی شیوع کرونا پرداخت و گفت: تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز همانند تولیدکنندگان سایر محصولات از شرایط شیوع کرونا متضرر شدهاند، اما شرایط آنان وخیمتر است، چراکه عملاً از آبانماه سال گذشته و بعد از اتفاقات مربوط به...
سیدمهدی جوادی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، در گفتوگو با ایکنا، به تشریح وضعیت تولیدکنندگان محصولات حجاب در پی شیوع کرونا پرداخت و گفت: تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز همانند تولیدکنندگان سایر محصولات از شرایط شیوع کرونا متضرر شدهاند، اما شرایط آنان وخیمتر است، چراکه عملاً از آبانماه سال گذشته و بعد از اتفاقات مربوط به تحریمها با رکود بازار مواجه شدیم و همه تولیدکنندگان چشمانتظار بازار شب عید بودند تا بخشی از زیانها را جبران کنند، اما بازار شب عید نیز تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفت و تولیدکنندگان و فروشندگان فصل فروش خود را از دست دادند.
جوادی با اشاره به مشکلات بسیار زیاد اقتصادی سال ۹۸ که تأثیر منفی بر بازار و کسب و کارها داشت، گفت: این مشکلات بر تولیدکنندگانی که از لحاظ مالی بنیه ضعیفتری دارند و مطلقاً مشمول بستههای حمایتی نمیشوند، تأثیر بیشتری دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب یکی از بزرگترین معضلات تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در کشور را به رسمیت نشناختن صنف تولیدکنندگان محصولات حجاب اعلام و اظهار کرد: در جمهوری اسلامی که حجاب اجباری است، تولیدکنندگان محصولات حجاب به رسمیت شناخته نشده و مشمول هیچ کدام از بستههای حمایتی فرهنگی و اقتصادی نمیشوند و این از عجایب کشور ماست.
ورشکستگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولیدکنندگان
وی اضافه کرد: افراد دغدغهمندی که با بنیه ضعیف مالی وارد حوزه تولید محصولات حجاب شدهاند، با تکانههای مالی بیشتر آسیب میبینند. همه این مسائل شرایط سختی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده و ۳۰ تا ۴۰ درصد آنان در حال ورشکستگی و تعطیلی کسب و کارشان هستند و در پی این اتفاق نیز تعداد زیادی از کارگران بیکار خواهند شد.
جوادی در پاسخ به اینکه آیا دولت تاکنون از تولیدکنندگان محصولات حجاب حمایتی کرده است؟ گفت: هیچ گونه حمایتی از طرف هیچ نهادی انجام نگرفته است، چه نهادهای حاکمیتی در حوزههای فرهنگی نظیر سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان و چه نهادهای دولتی، اقتصادی و فرهنگی نظیر وزارت ارشاد، سمت و …؛ در واقع هیچ گونه حمایتی از تولیدکنندگان حجاب در گذشته و اکنون نشده است.
وی درباره اینکه برگزار نشدن نمایشگاه قرآن که در آن بخش عفاف و حجاب نیز برپا میشد، چه تأثیری بر تولیدکنندگان محصولات حجاب داشته است؟ بیان کرد: یکی از معضلات عمده تولیدکنندگان محصولات حجاب، نقصان شبکه عرضه محصولات است. همین مسئله موجب شد که بهار فعالیت تولیدکنندگان محصولات حجاب نمایشگاههای عرضه رمضانی باشد که امسال این فرصت هم از دست رفت، یعنی تا ۱۰ ماه پیش رو هیچگونه امیدی به بازار عرضه نخواهد بود و این امر فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد میکند.
برگزاری اولین نمایشگاه مجازی محصولات حجاب
جوادی از برگزاری اولین نمایشگاه مجازی عرضه محصولات حجاب در قالب نمایشگاه آنلاین و به صورت منسجم خبر داد و اعلام کرد: این رویداد از ۲۰ اردیبهشتماه، در قالب نمایشگاه رمضانی حجاب به مدت ۲۰ روز برگزار میشود و در آن تمام تخفیفها و خدماتی که امکان انجام غیرحضوری آن وجود دارد، ارائه خواهد شد. این نمایشگاه با مشارکت اتحادیه پوشاک، بسیج اتحادیه اصناف، قرارگاه اقتصادی بسیج و حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار میشود.
وی در خصوص انتظارات این صنف از دولت گفت: از دولت انتظار داریم تولیدکنندگان محصولات حجاب را به منزله بخشی از جامعه تولید به رسمیت بشناسد و طبق وظایف ذاتی و قانونی خود از این صنف حمایت کند؛ به خصوص وقتی بحرانهای اینچنینی رخ میدهد، حمایت از اقشار آسیبپذیر، جزء وظایف ذاتی دولت است اما متأسفانه فقط وعده و وعید میشنویم؛ در سالهایی که مزین به عناوین حمایت از تولید و جهش تولید است باید در عمل حمایت از تولید را از سوی دولت ببینیم ولی متأسفانه هیچگونه حمایتی وجود ندارد و همین مسئله موجب شده است که تولیدکنندگان محصولات حجاب بار تمام مشکلات را به تنهایی به دوش کشند و نقش حمایتی دولت در این خصوص بیرنگ است.
بحرانی در تأمین چادر مشکی خواهیم داشت
وی در خصوص مشکل تولید پارچه چادری در داخل کشور بیان کرد: ۹۰ درصد پارچه چادری مورد نیاز از واردات تأمین میشود و ظرفیت تولید داخلی بیش از ۱۰ درصد از نیاز داخلی را نمیتواند تأمین کند؛ ما ناگزیر به واردات هستیم و با توجه به مشکلات واردات و عدم اختصاص ارز به پارچه چادری، بحرانی در حوزه تأمین چادر مشکی خواهیم داشت و این امر فشاری را بر کارخانههایی مانند کارخانه حجاب شهرکرد وارد میکند تا ظرفیت تولید خود را بالا ببرند.
جوادی که خود نیز یکی از تولیدکنندگان محصولات حجاب است با اشاره به فوت آقای میر محمد تقی دانای هوشیار، مدیر عامل نساجی شهرکرد و تقدیر از تلاشهای وی برای تولید پارچه چادر مشکی، اظهار کرد: ایشان همکاری خوبی با تولیدکنندگان محصولات حجاب داشتند و سنگ بنای خوبی را در کارخانه شهرکرد گذاشتند و این کارخانه به پاس زحمات ایشان الگوی خوب و موفقی است، اما این الگو در کنار بقیه تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی فقط ۱۰ درصد نیاز را تأمین میکند و نیاز است ظرفیت تولیدی این کارخانهها افزایش یابد و به ظرفیتی که قرار بود تولید کنند نزدیک شود؛ متأسفانه ظرفیت تولید این کارخانهها از ظرفیت اعلام شده کمتر است.
وی در پایان تصریح کرد: باید برای تأمین مواد اولیه و پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات حجاب فکری اساسی شود. موز، غذای سگ، پارچه فاستونی، پارچه لی و … ارز دولتی گرفتند و یا از طریق کمیته تأمین کالا حمایت شدند، اما پارچه چادر مشکی مشمول هیچکدام از طرحهای حمایتی وارداتی نشد.
انتهای پیام