شب قدر؛ فرصت اتصال به ملکوت با محدودیتهای عالم خاکی
مسئول امور فرهنگی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: لیلةالقدر یکی از زمانهای خاص برای ارتباط کامل بشر با مافوق آفرینش است تا با وجود همه تضادها و محدودیتها، به شکل سهل و روان با خداوند ارتباط معنوی داشته باشد.
حجتالاسلام یوسف مصطفوی، مسئول امور فرهنگی اداره کل بهزیستی استان زنجان، در گفتوگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: مفهوم آفرینش و خلقت هستی این هست که در آن ثمره ارزشمندی بروز و ظهور کند و در سلسله مراتب خلقت، اکمل این ثمرهها انسان کامل و اشرف مخلوقات است. آیتالله جوادی آملی انسان را از حیوان ناطق فراتر میداند و او را موجود زنده الهی مینامد.
وی بیان کرد: انسان برای اینکه بتواند با وجود زندگی در محیطی پر از ابعاد محدود و متناقض به مفهوم حقیقی آفرینش برسد، نیازمند الطاف خاص ربانی است و خداوند با الطاف بیکران و خفیه، بشر را به مفهوم حقیقی هستی رهنمون میکند و این الطاف خفیه و عنایات در زمانهایی خاص شامل حال انسان میشود.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه رسیدن به جایگاه خلیفةالله نیاز به زمان، ارکان و افعال خاص دارد، یادآور شد: در منابع دینی اشارههای زیادی به زمانهای خاص شده است که شامل غنیمت شمردن شب قدر، ولادت قمر بنیهاشم، عید غدیر، اعیاد ماههای رجب و شعبان و سایر موارد میشود؛ به عنوان مثال در روایات آمده است که آتش جهنم از آغاز تا پایان خلقت خاموش نمیشود و فقط در یک مورد دستور سکون جهنم صادر میشود که آن در روز ولادت امام حسین (ع) است.
وی ادامه داد: لیلةالقدر یکی از زمانهای خاص برای ارتباط کامل بشر با مافوق آفرینش است؛ در واقع زمانی به انسان هدیه شده تا با وجود همه تضادها و محدودیتها، به شکل سهل و روان با خداوند ذوالجلال و الاکرام ارتباط دلی و معنوی داشته باشد و به الطاف خفیه ماتصور مادی دست یابد.
مصطفوی با اشاره به اینکه چیزهای کمیاب و ارزشمند به شکل هموار در اختیار انسان قرار نمیگیرد، تصریح کرد: رسیدن به کلیدواژههای آفرینش نیاز به تلاش و همت دارد و به این دلیل شب قدر را زنده نگه میدارند که به انسان اختیار داده شده تا در نگرشهای انقلاب درونی به سمت اعلا حرکت و لیلةالقدر را پیدا کند. در واقع در شب قدر تشویق الهی برای انسان است که، جست و جو و تلاش کن و در نقطه حساس آفرینش منعطف شو.
وی در مورد مفهوم اصلی شب قدر اظهار کرد: در یکی از تفاسیر پیرامون آیه شریفه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» آمده که ماهیت ذاتی لیلةالقدر حضرت صدیقه کبری فاطمه(س) است؛ در روایات هم نقل شده که حضرت زهرا(س) فاطمه نام نهاده شده زیرا مردم از شناخت فاطمه عاجزند و از طرفی ماهیت شب قدر هم دارای ابهام بوده و خداوند میفرماید و تو چه میدانی شب قدر چیست؟ و ما میخواهیم در این شب با وجود جزئی خود شناختی در وسعت بیکرانها پیدا کنیم.
این کارشناس دینی حضرت زهرا(س) را نور عالم هستی خواند و گفت: لیلةالقدر باطن حضرت فاطمه(س) است و این بانوی دو عالم میخواهد نورانیت خود داد در عالم به نمایش بگذارد. در روایات نقل شده است برای ارتباط با عالم ملکوت به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) بروید که ثمره وجودی حضرت زهرا(س) است و این توسلها یکی از بهترین اعمالی است که میتوانیم برای انقلاب درونی و تجلی اسماء و صفات الهی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: انسان در یک مفهوم با تبادل وجودی دست و پنجه نرم میکند؛ یعنی از زمانیکه پا به عالم خاکی میگذارد تا آخرین لحظه حیات باید یک چیزی بدهد تا یک چیزی بهدست آورد. انسان میتواند در دنیا به ملکوت و از ملکوت به جبروت دست یابد و برای اینکه به چنین مفهومی برسد باید سوره قدر را درک کند.
انتهای پیام