گیر افتادن روحانیون تاجیک در چرخه ترور
ترورخونین شهید مولوی ایازنیازی دوهفته قبل در سال جاری بوسیله یک انتحاری طالبانی در مسجد وزیر اکبرخان و اخیراً ترور خونین شهید مولوی عزیز مفلح در حین ادای نماز با عده ای از نمازگزاران در مسجد شیرشاه سوری در کابل، در ماهیت سیاسی نشان دهنده...
ترورخونین شهید مولوی ایازنیازی دوهفته قبل در سال جاری بوسیله یک انتحاری طالبانی در مسجد وزیر اکبرخان و اخیراً ترور خونین شهید مولوی عزیز مفلح در حین ادای نماز با عده ای از نمازگزاران در مسجد شیرشاه سوری در کابل، در ماهیت سیاسی نشان دهنده موج جدید ترورهای سیاسی است به هدف حذف علمای تاجیک تحصیل کرده دانشکاهی صاحب فهم علم دین و علم اصول و علم فقه و علم حدیث و تاریخ اسلام که با پاکستان و طالبان و امریکا و ناتو مخالفت می کنند، تا میدان مذاکرات «بین الافغانی» برای مولوی های مدارس طالبان خالی شود که هم حاکم میدان مشروعیت شرعی «مذاکرات بین الافغانی» شوند و چرخه سیاسی شریعت را به کردن رقبا تیز کنند و هم ریاست مذاکرات را ملایان طالبان از جمله ملاغنی برادر و ملااستانکزی بدست بگیرند و راه را برای تغییر قانون اساسی و تشکلیل حکومت موقتی باز کنند که در پایان درامه سیاسی مذاکرات «بین الافغانی» امارت اسلامی طالبان در افغانستان برطبق مواد موافقنامه 29 فبروری 2020 دوحه برنده میدان مذاکرات گردد.
هم مولوی ایاز نیازی و هم مولوی عزیز مفلح از علمای برجسته تحصیل کرده دانشکاه الازهر و صاحب فهم علم دین و حدیث و فقه و صاحب طهارت روحی و نفوذ کلام در میان مردم افغانستان بودند و با پاکستان و طالبان و سیاست های امریکا در افغانستان مخالفت می کردند.
مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیز مفلح، علیرغم تفاوت های شان در روش بیان و موعظه دینی، هردو مرد زبان دار، حلیم، خوش صحبت، خوش برخورد،، ضدطالب و صریح الجهه و در بعضی مواقع در جنون بیان حقایق بی باک و ناقد علیه امریکا و برنامه های ارگ صحبت می کردند.
هم مولوی نیازی و هم مولوی مفلح کتله های وسیعی مردم را با خود داشتند. پس از فوت ناگهانی مولوی قیام الدین کشاف رییس شورای علما، مولوی نیازی در میان سایر ملایان برجسته تر از همه برای احراز کرسی ریاست شورای علما بود. عروج مولوی نیازی به کرسی شورای علما خواب وحشتناک برای پاکستان بود که باید حذف می شد.
هرجند منتقدان شیخ الحدیث نیازی، او را ملای مردم عوام تعریف می کنند که آثار در معارف دینی از خود بجا نگذاشته است. بیشتر سخنرانی کرده و قصص را سرهم نموده و به مردم عوام داستان های مذهبی را همراه با روایت حدیثی قصه می کرده است. همین نقد را بر مولوی مفلح نیز وارد کرده اند. اما هردو شهید زبان داران با جرات بودند و برضد طالبان و لشکرهای تکفیری داعشی و نفوذ و حضور امریکا و ناتو در افغانستان بودند. حضور مولوی نیازی و مفلح در مذاکرات «بین الافغانی» در گفتمان دینی و تشکیل نظام اسلامی تیغ شریعت ملایان طالب را از گردن مردم افغانستان، دور می ساخت. هم نیازی و هم مفلح هرچند منتقد ارگ بودند اما در قضیه طالبان علیه امارت اسلامی بودند.
حذف شدن نیازی و مفلح از مهم ترین شخصیت های روحانی تاثیر گذار بر کتله های وسیع مردم و مخالف طالبان و امریکا و ارگ و همچنان ترورهای سیاسی بعدی آینده که مولوی های صاحب فهم و آشنا به راز و رمز بازی ها که حضورشان در مذاکرات «بین الافغانی» خطرناک تشخیص گردیده از اقوم غیر تاجیک مخالف سازشنامه دوحه را هدف قرار خواهد داد، در ماهیت سیاسی تصفیه قومی و نژادی است به هدف حذف علمای صاحب فهم و مخالف مذاکرات «بین الافغانی» و تضعیف چایکاه روحانیون تاجیک و هزاره در جامعه و نظام آینده سیاسی افغانستان و برقراری امارت طالبانی بر اساس سازشنامه دوحه و تفسیر طالبانی دین و شریعت اسلام.
از سوی دیگر، گزارشات مشعر است که علایمی وجود دارد که کمپاین تبلیغاتی گسترده ای به نفع داعش در سطح تلویزیون های داخلی و خارجی مربوط به «افغانها» شروع شده است. اینطور به نظر می رسد که لشکر خراسان داعش در شمال افغانستان در کوهستان و کاپیسا و دامنه شمالی اکنون در ساختمان سلولی چند نفری پراگنده شده اند.
قسمی تنش میان طالبان و داعشیان در داخل افغانستان رقم خورده است. امریکا داعشیان را وارد افغانستان کرد تا طالبان اضافه خواه را در پیچ فشارهای لشکر خراسان داعش در مناطق شرقی و جنوبی و شمال غرب و سرپل گیر اندازد تا آنها را رام کند. داعشیان با طالبان در ننگرهار و ولسوالی درزاب درگیر شدند. لشکر خراسان داعش خلافت اسلامی ابوبکرالبغدادی، حکم تکفیر و کشتار طالبان را صادر کردند.
بر اساس تفسیر داعشی از اسلام، مسلمان محمدی راه سلف صالح وظیفه اسلامی و شرعی اش امر به معروف و نهی از منگر-یعنی جهاد علیه بی خدایان و کافران و به غنیمت گرفتن اموال و زنان و دختران آنها به کنیزی است و سر بریدن تمام مردان آنها و بفروش رساندن زنان و دختران کنیز اسیر ملک یمن در بازار فروش بردگان به رسم سَلَف صالح.
داعشیان، در تفسیر رادیکال آنچنانی تکفیری قتل عام های دیگر اندیشان و اقلیت های مذهبی و قتل شیعه ها و به بردگی گرفتن زنان و دختران قسمی که در عراق و سوریه دیده شد را اسلام ناب محمدی و شریعت دین تعریف می کنند. داعشیان به همین خاطر طالبان را خارج از شریعت و دین اسلام خواندند و حکم کشتن و مصادره اموال آنها را صادر کردند.
پس از سازشنامه دوحه، طالبان رام شده در خط سیاست امریکا در جنوب آسیا، تاج و تخت افغانستان را به نام امارت طالبانی گره زدند.
داعشیان در معامله دوحه در میدان گارزار با طالبان از لطف ترامپ محروم شدند. بلک واتر طالبان محل اختفای رهبران داعش از جمله فاروقی امیر کل لشکر داعش خراسان را به شورای امنیت ملی افغانستان سپردند. ریاست امنیت ملی در یک رشته عملیات های پلان شده رهبر لشکر داعش خراسان را در مارچ 2020، در افغانستان بدام انداخت و با چند نفر از قوماندان دستگیر و به محل نامعلوم منتقل کردند.
ضیا سراج رییس امنیت ملی افغانستان از متلاشی شدن تعدادی از هسته های سلولی داعش از جمله در شهرکابل خبر داد و این رهبر لشکر خراسان با تعدادی از قوماندانان داعش بوسیله امنیت ملی گرفتار گردیدند. ترامپ، حمله به شفاخانه 100 بستر مادران در غرب کابل منطقه دشت برچی هزاره نشین شیعه افغانستان را کار داعش خواند. خلیلزاد نیز داعشیان را مسوول حمله به شفاخانه 100 در غرب کابل کرد و کار پاکسازی آنها را در افغانستان وعده داد. با تغییر وضعیت، داعشیان در تیغ دوسره طالب و امنیت ملی گیر افتاده است.
رهبران سلولی داعش که می دانند رهبران تاجیک شورای کوهستان مخالف طالبان هستند، با شورای کوهستان در تماس هستند تا حمایت مردم تاجیک و قوماندانان محلی تاجیک ضدطالبان را در جنگ با دشمن مشترک بسوی شان جلب نمایند و در پناه پوشش مردم تاجیک در محلات به بقا و فعالیت علیه طالبان و حکومت افغانستان ادامه بدهند. اینطور به نظر می رسد که شورای کوهستان و شورای کاپیسا و قوماندانان مخالف طالبان در قسمی تاردوانی با مفرزه های داعشیان درصدد آن هستند که در اتحاد با مفرزه های لشکر خراسان داعش، نقش رهبری کننده را تاجیک ها در سوق و جهت و مسیر جنگ و تصمیم گیری بازی کنند.
دست هایی در کار است که فضای سیاسی افغانستان بشدت ضدایرانی شود.
مولوی مجیب الرحمن در مدرسه دارالعلوم هرات مفتی و امام مسجد است. او تحت پوشش سعودی در غرب افغانستان هم مرز سرحدات شمالی ایران، وظیفه دارد که روح تعصب سنی را علیه شیعه دوازده امامی اثنی عشری رژیم جمهوری اسلامی ایران تحریک کند و جو سیاسی هرات را ضد ایرانی سازد.
مولوی مجیب الرحمن از حکومت اشرف غنی خواست که شیعه های افغانستان را از چرخه سیاست حکومتداری حذف کند. شیعه ها فقط می توانند کار و بار تجاری و دکانی کنند اما نباید در کار دولتی وارد شوند. سایت های تبلیغاتی ملایان وهابی مذهب ضد شیعه بطور عام و شیعه دوازده امامی بطور اخص و همچنان داعشیان تبلیغات گسترده را علیه ایران و شیعه ها دامن می زنند. فرزندان فاشیست قبیله که با زبان فارسی به جنگ تعبیضی برخاسته اند، نیز در ضد ایرانی ساختن فضای سیاسی افغانستان و فشار بر تاجیک ها و هزاره ها نقش بازی می کنند.
عربستان سعودی سعی دارد که با وارد کردن لشکرهای تازه بنیادگرا خوارج تکفیری و پیوند زدن آنها با نیروهای سلفی در هرات، سنی های بلوچستان و زابلستان ایران هم مرز با افغانستان را برضد رژیم ایران به گردش آورد. سعی می شود که ترور مولوی نیازی و مولوی مفلح به مفرزه های ایران در افغانستان نسبت داده شود که مفرزه های اطلاعاتی سپاه قدس برای سبوتاژ مذاکرات بین الافغانی مولوی های ارشد تاجیک را ترور کرده تا روح تاجیک را علیه طالبان آتشین سازد.
اوضاع آشفته سیاسی افغانستان که از بحران سیاسی به بحران سیاسی دیگر کشیده می شود، بیش از هر زمانی امروز چهره هولناک پیدا کرده است. دگردیسی پرعمق سیاسی در حال چهره کشودن است که فضای آشفته سیاسی کشورمان را بسوی فصل جدید جنگ های بی پایان خواهد برد.
اینطور به نظر می رسد که با سفر اخیر جنرال قمر باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل و دیدار با غنی، پیش شرط اغاز مذاکرات «بین الافغانی» تشکیل حکومت موقت و استفعای غنی از مقام ریاست جمهوری، مشخص ساخته شده است. خلیلزاد نیز میان کابل و دوحه و اسلام آباد در پرواز برای ایجاد فتنه های جدید سیاسی به نفع بلک واتر طالبان است.
محمد صدیقی