نیسان ایکس تریل یا نیسان روگ ۲۰۲۱ معرفی شد. این کراس اوور در نسل جدید نسبت به نسل قبلی از لحاظ ظاهری و سطح امکانات ارتقا پیدا کرده است.
نیسان طی ماههای گذشته همواره از عرضه نسل جدید کراس اوور روگ وعده داده بود و اکنون به صورت رسمی از نیسان روگ ۲۰۲۱ پرده برداشت. البته این کراس اوور ژاپنی در بازار خارج از آمریکا با نام نیسان ایکس تریل شناخته میشود. این خودرو از همان رویه ساخت نسل فعلی روگ ساخته شده است، اما شرکت نیسان مدعی است نسل جدید نیسان روگ کاربردیتر و ایمنتر خواهد بود.
نسل قبلی نیسان روگ در بازار آمریکا توانست در جایگاه سومین کراس اوور پرفروش بازار آمریکا قرار بگیرد، اما این نسل به طور کامل قدیمی شده و به همین دلیل نیسان نسل جدیدی از آن را به همراه افزایش رفاه داخلی و تکنولوژیهای مدرن معرفی کرده است.
مشخصات نیسان روگ ۲۰۲۱
در بخش جلو یک جلوپنجره V-Motion به چشم میخورد که همانند نسل جدید کراس اوور کوچکتر نیسان جوک است. در اطراف این جلوپنجره چراغهای جلو دو بخشی قرار دارد که ترکیب آنها نمای جذابی را به وجود آوردهاند. در نمای جانبی نیز نمای جذاب سقف شناور دیده میشود. همچنین در بخش عقب طراحان از چراغهای عقب مدرنی نسبت به نسل قبل استفاده کردند، اما با نسل فعلی نیز شباهتهایی دارد.
شرکت نیسان نسل جدید روگ را نسبت به قبل کوچکتر کرده است؛ در واقع از طول آن ۴۳.۲ میلیمتر، از فاصله محوری آن ۲.۵ میلیمتر و از ارتقاع آن نیز ۵۳.۳ میلیمتر کاسته شده است. شرکت نیسان این کراس اوور را طبق مدل جدید پلتفرم CMF-C/D خود طراحی کرده است که هدف آن جذب نگاه خانوادهها خواهد بود. اما با وجود این نیسان روگ ۲۰۲۱ از رانندگی جذابتری نسبت به قبل بهره میبرد؛ زیرا اکنون به سیستم فرمان سریعتر و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب ارتقا یافته مجهز شده است.
هرچند نیسان فاصله محوری این کراس اوور را کاهش داده است، اما با این وجود فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار دارد؛ در واقع مشتریان در عقب ۱۵.۲ میلیمتر فضای پا و ۱۷.۸ میلیمتر فضای سر بیشتری بهره میبرند. از طرفی نسل جدید روگ از صندلیهای ردیف سوم برخوردار نبوده و فقط یک کراس اوور ۵ نفره با دو ردیف صندلی است. همچنین حجم صندوق بار نسل جدید از ۱۱۱۳ لیتر گذشته به ۱۰۳۲ لیتر کاهش پیدا کرده است، اما با خواباندن صندلیها میتوان به حجم ۲۱۰۰ لیتری رسید که از نسل قبلی بیشتر است.
در کابین این خودرو ژاپنی شاهد یک صفحه نمایش ۸ اینچی برای سیستم اطلاعاتی سرگرمی هستیم که به شکل استاندارد در این خودرو قرار دارد. این سیستم از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز پشتیبانی میکند. مشتریان علاوه بر این صفحه نمایش، میتوانند نمایشگر ۹ اینچی با وضوح بیشتر را سفارش دهند که به ناوبری ماهوارهای داخلی مجهز است. صفحه آمپر استاندارد این خودرو نیز اکنون بزرگتر شده و طراحان یک مدل ۷ اینچی را به جای مدل ۵ اینچی قبلی جایگزین کردند.
تیپهای پلاتینیوم این خودرو از صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی در کنار یک نمایشگر سربالای ۱۰.۸ اینچی بهره میبرند. در کنسول مرکزی نیسان روگ ۲۰۲۱ نیز یک شیفتر دنده الکترونیکی کوچک به همراه پورتهای USB تایپ A و C نصب شده است. تیپ پلاتینوم به عنوان پرچمدار این کراس اوور ژاپنی محسوب میشود که از ویژگیهای آن میتوان به نورپردازی داخلی، سیستم صوتی Bose با ۱۰ بلندگو، پد شارژ بیسیم، اپل کارپلی بیسیم، دستیار ProPilot، رنگ داخلی منحصربهفرد، دوخت لوزی شکل و تودوزی چرمی اشاره کرد.
تیپهای پایینتر این خودرو یعنی SL و SV از امکاناتی مثل در صندوق اتوماتیک، سقف پانورامیک، صندلیهای چرمی و رینگهای ۱۹ اینچی بهره میبرند. سیستم ایمنی ProPilot که جدیدترین نسخه آن در این خودرو عرضه شده نیز از راداری با برد بیشتر و دوربینی با وسعت دید گستردهتر برخوردار بوده و به کمک آپدیت سیستم دنبال کننده خطوط جاده، اکنون بیش از پیش قادر است خودرو را در بین خطوط حفظ کند.
شرکت نیسان نسل جدید کراس اوور خود را به همراه یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه میکند که برای نخستین بار این پیشرانه را در سدان آلتیما مدل ۲۰۱۹ استفاده کرد. این پیشرانه قادر است قدرتی برابر با ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر تولید کند که قدرت تولید شده به کمک گیربکس CVT به چرخها منتقل میشود.
طبق اعلام نیسان، این خودرو در مدل دیفرانسیل جلو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۷.۸ تا ۸.۱ لیتر را به همراه دارد و این مصرف سوخت ترکیبی برای نسخه چهار چرخ محرک بین ۸.۱ تا ۸.۴ لیتر است. این خودرو دارای ظرفیت بکسل ۶۱۰ کیلوگرمی بوده که در کلاس خود ظرفیت کمی است. انتظار میرود نیسان روگ ۲۰۲۱ در پاییز آینده در بازار آمریکا عرضه شود.